رونمایی از «یوز» ایرانی برای جستجو

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»‌ و به نقل از واحد مرکزی خبر، محمود واعظی در مراسم رونمایی از موتور جستجوی ایرانی یوز با اشاره به تلاش های محققان ایرانی در سالهای اخیر برای حضور قدرتمند در فضای مجازی افزود: ما باید در داخل کشور عرصه ای از رقابت میان موتورهای جستجوی ایرانی و خارجی ایجاد کنیم که مردم از مزایای اینگونه موتورها استفاده کنند هرچند سیاست ما حمایت از تولیدات داخلی است.

وی گفت: ما به دنبال رقابت با موتورهای جستجوگر خارجی نظیر گوگل نیستیم اما برای تامین بخشی از نیازمندی های فارسی زبانان تلاش داریم موتورهای جستجوی ایرانی را گسترش دهیم.

واعظی همچنین افزود: ترجیح مردم ایران نیز استفاده از صفحات و موتورهای جستجوی ایرانی است و ما هم به دنبال اجرای مطالبات مردم ایران هستیم.

وی گفت: ما قصد نداریم هیچ محدودیتی برای موتورهای جستجوی خارجی ایجاد کنیم و حق مردم ما این است که در فضای اینترنتی موتورهای جستجوی مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بازار ایران،  رقابتی است صرف اینکه موتور جستجویی نام خود را ایرانی گذاشت نمی تواند بخشی از بازار را در اختیار بگیرد بلکه موتورهای جستجوی ایرانی با ارائه خدمات جدید و به روز می توانند مخاطبان ایرانی را به خود جلب کنند.

واعظی با اشاره به نیاز به ارتقای جایگاه خط و زبان فارسی در جهان گفت: تولید و توسعه موتورهای جستجوی ایرانی با اتکا به خط و زبان فارسی می تواند در رسیدن به این جایگاه موثر باشد و ما می توانیم فارسی زبانان جهان را در کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان و حتی ازبکستان از طریق این ابزارها به سوی خود جلب کنیم.

وی همچنین با اشاره به اولویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای راه اندازی و توسعه شبکه ملی اطلاعات افزود: تلاش داریم شبکه ملی اطلاعات را عملی کنیم و این حرکت نیاز به لوازمی دارد که یکی از آنها موتورهای جستجوی بومی است.

واعظی همچنین گفت: در آینده تلاش داریم به این هدف دست پیدا کنیم که تولید محتوای بومی و پهنای باند کشور گسترش یابد تا حدود ۸۰ درصد از مردم نیازمندی های خود را در فضای مجازی از طریق میزبانی های داخلی تامین کنند.

در مراسمی موتور جستجوگر ایرانی یوز که با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با تلاش یک شرکت ایرانی طراحی شده است، رونمایی شد.

انتهای پیام/.

One comment

  • محمد

    سلام
    من از یوز اسفتاده میکنم.
    خوبه.
    البته هنوز خیلییییی جای کار داره تا به پای گوگل برسه.

    امیدوارم همینطور نمونه و به سرعت پیشرفت کنه و ارتقا پیدا کنه
    به هر حال حرکت خیلی خوبیه
    ممنونم

    کاش بقیه موارد هم به سرعت ایرانی بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول