دولت ها وظیفه دارند از تولید محتوای بومی حمایت کنند

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از مهر، نهمین نشست از سلسله نشست های دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها با موضوع بررسی چالش های محتوا در جامعه اطلاعاتی پیش از ظهر امروز سه شنبه (۲۸ بهمن ماه) با حضور جمعی از کارشناسان حوزه ارتباطات، فناوری اطلاعات و نیز تعدادی از دست اندرکاران اجرایی و تقنینی این حوزه در محل این دفتر برگزار شد.

در این نشست داوود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در سخنانی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ زمانی که اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی برگزار شد، در روزهای اول که موضوع شکاف دیجیتالی مطرح شد، این موضوع بیشتر فنی به چشم می آمد و شاید ما هم به دنبال این رفتیم که چه کار می توانیم کنیم که مشترکان تلفن همراهمان بیشتر شود. اما زمانی که «اعلامیه اصول» تصویب شد، دیدیم که هم به بعد فنی پرداخت شده و هم بعد محتوایی.

وی افزود: این اعلامیه دولت ها را مسئول تولید محتوا نمی داند بلکه همه نهادها، سازمان ها و درواقع خود مردم را مسئول این کار می داند. کما اینکه اگر دولت ها مسئول تولید محتوا باشند، ما به جایی نخواهیم رسید.

زارعیان با اشاره به برخی از بندهای «اعلامیه اصول»، گفت: استراتژی ما در ایران در حوزه استفاده از اینترنت تاکنون استراتژی دانلود بوده ولی باید به استراتژی آپلود تغییر پیدا کند. ما بحث های خصوصی سازی، آزادسازی و مقررات زدایی را در حوزه استفاده از اینترنت در اسناد بالادستی داشته ایم. اما متاسفانه ما خصوصی سازی را بد انجام دادیم، نهاد تنظیم مقررات را هم دیر و ناقص تشکیل دادیم و موضوع آزادسازی را هم هنوز انجام نداده ایم.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران سپس با اشاره به آماری در مورد استفاده مشترکان ایرانی همراه اول از فضای اینترنت، گفت: بر اساس این آمار، مصرف مشترکان همراه اول در کشور تا چهار ماه پیش سه تا چهار ترابایت بود ولی در حال حاضر این آمار به ۳۰ ترابایت افزایش یافته است. سئوال اصلی اینجاست که مردم ما در اینترنت چه چیزی مصرف می کنند و پاسخ این است که تنها حجم دانلود بالا رفته و مردم به سمت دانلود رفته اند.

وی با اشاره به تاکیدهای مختلف مقامات دولتی و همچنین فعالین بخش خصوصی برای توسعه فناوری و زیرساخت های نسل های مختلف تلفن همراه در ایران، گفت: مطمئن باشید با این وضعیت ما کمتر از یک سال دیگر، نسل چهارم تلفن همراه را هم در ایران خواهیم داشت و آن را توسعه خواهیم داد ولی آیا باز هم تغییری در نحوه استفاده از فضای اینترنت رخ خواهد داد؟

این استاد دانشگاه همچنین گفت: ما در بخش تولید محتوا در اینترنت دچار مشکل هستیم، البته آمارها و برآوردها نشان می دهد که سواد رسانه ای جامعه ما در حال توسعه است ولی باز هم نشانه های بدی در خصوص آینده این حوزه وجود دارد؛ ما حتی در مدارس هوشمندمان هم، بیشترین چیزی را که آموزش می دهیم این است که چگونه می توانیم بهتر دانلود کنیم!

زارعیان گفت: در دو سال گذشته معادل ۱۰ سال گذشته اینترنت پر سرعت واگذار شده و مطمئنا در سال ۹۴ هم این روند ادامه خواهد یافت. ولی با این حال به نظر می رسد که هنوز سیاست مشخصی در زمینه تولید محتوا در کشور وجود ندارد.

همچنین به گفته مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، ۳۱ درصد درآمد اپراتورها به دولت داده می شود  که البته در دولت های نهم و دهم، این پول به خزانه می رفت اما در دولت یازدهم ۷۰ درصد این اعتبارات به توسعه زیرساخت های ارتباطی و همین اپراتورها اختصاص می یابد.

سخنران پایانی این جلسه مهدیون، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی بود که در سخنانی با بیان اینکه شاید چیزی که جامعه عمومی به عنوان کاربر اینترنت می بیند، همان شبکه های اجتماعی است که امروز خیلی هم بر سر زبان ها افتاده است، تاکید کرد: معمولا هم تصور این گونه است، کسانی که می خواهند این فضا را کنترل کنند، نگاهشان نوعی نگاه جهان داری است. به هر حال همه اینها نشان می دهد که تکنولوژی و به تبع آن اینترنت یک امر بی طرف و خنثی نیست.

وی همچنین با اشاره به مدل عرضه و تقاضا که در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهایی که نظام سرمایه داری در آنها حاکم است، در حوزه اینترنت و استفاده از فضای مجازی حاکم است، گفت: الگوی ما یک الگوی فرهنگی و نگاه به نوعی تعالی گرایی است. ما باید بتوانیم این حوزه را سه بعدی نگاه کنیم. زیرساخت های اینترنتی که امکان عرضه و تقاضای مسائلی که اصل آنها نوعی قمار است، بهتر است که اساسا وجود نداشته باشد تا اینکه توسعه پیدا کند.

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه حتی در کشوری مانند آمریکا هم نمی توان مسائلی خلاف امنیت ملی در فضای مجازی منتشر و آپلود کرد، گفت: امروزه محتوا و کاربر دو چیز در هم آمیخته هستند. نمونه آن را در صنعت گیم می توان دید؛ بازی نه متن است، نه صوت است، نه تصویر و در عین حال همه آنهاست.

مهدیون سپس با بیان اینکه مدل های نردبامی و عمودی رگولاتوری که در ایران و برخی کشورهای دیگر در زمینه ساماندهی به فضای وب پیاده می شود، جواب نمی دهد گفت: محتوای وب با این همه اثرات موثر در جامعه از هیچ الگویی تبعیت نمی کند و حال اینکه ما هنوز الگوی خود را در حوزه تولید محتوا در کشور پیاده نکرده ایم. تولید چیزی که ما آن را محتوا می دانیم، در آینده جزو وظایف اصلی اپراتورها خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به تعریف شورای عالی فضای مجازی از «فضای مجازی»، گفت: یکی از سئوال های اساسی در این زمینه این است که ما باید مرزهای دفاعی خود را کجاها ببندیم؟ اگر مرزها را در فضای مجازی، جغرافیایی تلقی کنیم، عملاً یک شکست است.
معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی همچنین با اشاره به تفاوت لغوی و معنایی «شکاف» و «فاصله»، تاکید کرد: پیشتر از فاصله دیجیتالی سخن می رفت که معنای آن این بود که ما می توانیم بدون عجله، این فاصله را طی کنیم و به کشورهایی که از آنها عقب هستیم، برسیم. اما وقتی از شکاف سخن می گوییم، یعنی این است که ما باید جهش کنیم و اگر نپریم، مٌرده ایم.

مهدیون در پایان گفت: البته این شاخص ها عمدتا حول و حوش موضوع مصرف تدوین شده اند و در مورد محتوا، مسکوت هستند و این در حالی است که اتحادیه جهانی مخابرات خود معتقد است که دولت ها وظیفه دارند از تولید محتوای بومی حمایت کنند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول