ضرورت تدوین نظام نامه پیوست فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش‌ «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از آینده روشن، حجت الاسلام رحیم کارگر با اشاره به ضرورت تنظیم نظام نامه پیوست فرهنگی برای فعالیت شبکه های اجتماعی، گفت: وقتی دولت یا مسئولان درصدد هستند تا یک عرصه برای فعالیت در هر زمینه ای را باز بگذارند. باید الزامات و شاخص هایی برای استفاده درست از آن عرصه را ارائه دهند.

وی ادامه داد: امروزه با ورود به جهانی سازی و دهکده جهانی و همچنین گسترش ارتباطات شاهد وضعیت بی سرو سامان که هدایت نیز نمی شود، در عرصه شبکه های مجازی هستیم. به همین خاطر است که عوارض مخرب ناشی از استفاده از این شبکه ها متوجه جامعه نیز می شود.

حجت الاسلام کارگر با اشاره به لزوم تدوین نظام نامه پیوست فرهنگی برای استفاده از شبکه های مجازی، خاطرنشان کرد: لازم است در این نظام نامه شرح وظایف نهادها و دستگاه های مربوطه و اعمال نظارت و استفاده درست از شبکه ها مشخص شود و فرهنگ درست استفاده به جامعه بیان و آموزش داده شود.

مدیر گروه مهدویت و آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از کاربران اطلاعی از نحوه درست استفاده از شبکه ها را ندارند، اظهارداشت: متاسفانه از سوی هیچ دستگاه مسئولی شاخص و معیار استفاده درست از شبکه ها ارائه داده نشده است. به همین دلیل ما باید شاهد پیامدها و آثار سو شبکه ها در استفاده از کالای لوکس، لوازم آرایشی و همچنین محصولات فرهنگی سینمایی و ورزشی باشیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه غیر از چند مورد از فعالیت های فرهنگی که شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد شده ما هیچ کجا شاهد پیوست فرهنگی در فضای فرهنگی و اجتماعی نیستیم.

حجت الاسلام کارگر با اشاره به نکاتی در مورد تدوین پیوست فرهنگی، گفت: حفظ هویت دینی به عنوان نخستین نکته در توجه به تدوین پیوست فرهنگی است. به این معنی که باید اصل اساسی در شبکه های مجازی حفظ هویت دینی و اسلامی و دفاع از باورهای اعتقادی ما باشد. در حالی که در این شبکه ها دین داری و ایمان مورد تخریب و هجمه قرار می گیرد.

 مدیر گروه مهدویت و آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت ادامه داد: در حال حاضر هیچ نظارت و مدیریتی از سوی نهادهای مسئول بر نحوه استفاده از شبکه های مجازی وجود ندارد و هر کس هر محصولی را که داشته باشد، بدون نظارت عرضه می کند.

وی حفظ هویت معنوی و اخلاقی را از دیگر موارد پیوست فرهنگی دانست و بیان داشت: جامعه ایرانی اخلاق مدار و معنویت گرا و فضیلت محور است. در حالی که فضائل اخلاقی باید در راس فناوری باشد. چراکه مرز اخلاق مرز ظریفی است که با کوچکترین هجمه شکسته می شود ولی متاسفانه در شبکه های مجازی حد و مرزی برای اخلاق نیست و ارزش های انسانی لگد مال می شود.

حجت الاسلام کارگر با اشاره به حفظ هویت ادبی در تدوین پیوست فرهنگی برای استفاده درست از شبکه های مجازی، افزود: این شبکه ها باعث شده زبان و گفتار و میراث گرانبهای ادبی مورد هجمه قرار بگیرد. بر این اساس لازم است اقدامات اساسی برای هویت ادبی و سابقه هنری ایران در نظر گرفته شده و جلوی تحلیل و اضمحلال زبان در این شبکه ها گرفته شود.

مدیر گروه مهدویت و آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه حفظ هویت اجتماعی در تدوین پیوست فرهنگی لازم است، اظهارداشت: متاسفانه امروزه شبکه های اجتماعی زیربنای خانواده را هدف گرفته اند و به سوی اضمحلال خانواده ها حرکت می کنند. به طوری که در آمار و ارقام هیچ حد و مرز رعایت شئون خانوادگی و حفظ هویت خانواده در نظر گرفته نمی شود.

 وی ادامه داد: در این راستا خانواده ها در این بازی خطرناک با شکست روبرو هستند و باید در نظر داشت که لازم است پیوست فرهنگی شبکه های اجتماعی خانواده محور باشد.

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه باید محتوای شبکه های اجتماعی و پیام رسان تقویت کننده سبک زندگی دینی و ایرانی باشند، خاطرنشان کرد: در این زمینه لازم است شبکه ها کمک کنند که جامعه و نظام رفتاری ما به سمت سبک زندگی بومی حرکت کند. در حالی که شبکه های اجتماعی با محتوا و پیام و تبلیغات خود سبک زندگی دینی را مورد هجمه قرار دادند و لازم است در پیوست فرهنگی به این نکته توجه شود.

 مدیر گروه مهدویت و آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه شبکه های اجتماعی موجب به هم ریختن نظام اجتماعی می شود، گفت: آسیب های ناشی از این شبکه ها کمک می کنند تا ناملایمات اجتماعی به وجود آید و اعتراضات از صحنه شهرها به شبکه های مجازی کشیده شود. به طوری که ریچارد واتسون معتقد است شبکه ها محل ظهور اغتشاشات آینده خواهد بود.

وی تاکید کرد: بنابراین لازم است برای حفظ وحدت و انسجام جامعه مکانیسم استفاده درست از شبکه های اجتماعی برای مقابله با این نقشه غرب در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول