مازندران، رتبه دوم ضریب نفوذ اینترنت در کشور

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فارس، استان مازندران با ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۴۷۲ کاربر و یک‌میلیون و ۹۱۹ هزار مشترک، ضریب نفوذ ۱۰۹ درصدی اینترنت را به خود اختصاص داده است.

اینترنت یکی از بانفوذترین فناوری‌های نوین ارتباطی است که همه ابعاد زندگی انسان را تحت تأثیر خود قرار داده و به‌نوعی همه ابعاد حیات فردی و جمعی را متأثر کرده است.

مازندران با جمعیتی بیش از ۳ میلیون نفر و حدود ۴٫۰۹ درصد جمعیت کشور را در خود جای‌داده است اما در استفاده از اینترنت رتبه دوم کشور را دارد، هرچند این رتبه در نگاه اول یعنی به‌روز بودن اما در کنار آن اگر در رتبه‌های علمی، اکتشافات، اختراعات، مباحث، علمی و فرهنگی رتبه مناسبی را داشتیم، باید به این مسئله افتخار کنیم، اما اگر استفاده از اینترنت فقط و فقط در مباحث سرگرمی و تفریحی خلاصه شود، آنجاست که این مسئله جای نگرانی دارد.

در سال‌های اخیر استفاده از فضای مجازی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما انسان‌ها تبدیل شد، با توجه به اینکه استفاده از اینترنت و فضای مجازی فرصت‌های فراوانی را برای افراد فراهم می‌کند، اما در کنار آن تهدیدهایی نیز به همراه دارد که برای اینکه از این تهدیدها در امان بمانیم، لازم است فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی در جامعه نهادینه شود.

همچنین شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز باوجود عمر کم به‌خوبی توانستند جای خود را در زندگی مردم باز کنند و مردم بسیاری در سنین مختلف و از گروه‌های اجتماعی متفاوت، در این فضا باهم ارتباط برقرار می‌کنند که این فضا نقش پررنگی در دنیای امروز بازی می‌کند که نمی‌توان نادیده گرفت.

متأسفانه موضوعی که نگرانی بسیاری ایجاد کرده، این است که پای برخی افرادی به فضای مجازی بازشده که از نحوه استفاده صحیح از این فضا اطلاعات کافی ندارند و بدون توجه به فرهنگ اسلامی و رعایت مسائل اخلاقی وارد شبکه‌های اجتماعی شده و حتی برخی افراد تمام‌وقت خود را صرف این فضا می‌کنند، ازاین‌رو آگاهی از روش‌های زمان استفاده درست و تعامل افراد در قالب چارچوبی خاص، کنترل‌شده و با شناخت مورد تأکید است، در غیر این صورت باید شاهد آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه ما به‌ویژه طلاق و سایر باشیم.

با توجه به همین نقش فضای مجازی در دنیای امروز باید استفاده درستی داشته باشیم، یکی از فرصت‌های این فضا برگزاری انتخابات الکترونیک است که امیدواریم با توجه به‌جایگاه مازندران در استفاده از فضای مجازی، زمینه برگزاری انتخابات الکترونیک در استان فراهم شود.

نباید با اینترنت زندگی کنیم

کارشناس ارشد روان‌شناسی اسلامی دراین‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: کاربرانی که از فضای مجازی استفاده می‌کنند با داشتن اطلاعات وارد این فضا می‌شوند.

صدیقه نوری بابیان اینکه فواید اینترنت برای همه ما معلوم است، گفت: ورود اینترنت در دنیای مدرن امروزی موجب شده کارهای ما با سرعت بیشتری پیش رود و ارتباطات و انتقال اطلاعات به‌راحتی در سریع‌ترین زمان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بحث استفاده نادرست از فضای مجازی مضراتی و اختلالاتی در خانواده‌ها ایجاد کرده که دامن‌گیر بسیاری از آن‌ها شده که یکی از این عوامل افزایش آمار طلاق است، این موضوع نباید در جامعه اسلامی رشد پیدا کند.

کارشناس ارشد روان‌شناسی اسلامی با اشاره به اینکه واقعاً این موضوع خطرناک است و باید به آن توجه شود، اظهار کرد: آن چیزی که مهم بوده، این است که افراد باید با استفاده صحیح و درست فضای مجازی آشنا شوند تا با مشکلی مواجه نشوند، چراکه نمی‌توان اینترنت و فضای مجازی را از زندگی حذف کرد و باید به‌گونه‌ای این تعادل برقرار شود.

نوری یادآور شد: دلیل اصلی تمایل افراد به استفاده از فضای مجازی هیجاناتی است که این فضا برای افراد ایجاد کرده که موجب می‌شود سیر در فضای مجازی برای فرد لذت‌بخش بوده و این احساس لذت برایش اعتیاد به همراه دارد.

وی اضافه کرد: در صورت تداوم احساس لذت، فرد دچار اختلالاتی ازجمله ازهم‌گسیختگی می‌شود به‌گونه‌ای که با ورود به این فضا از اطراف خود بی‌خبر شده، این موضوع سبب ایجاد شکاف میان خانواده شده به‌طوری‌که با کوچک‌ترین مشکل وارد فضای مجازی شد و سعی می‌کنند نیازهای خود را برآورده کنند، درحالی‌که درگذشته خانواده‌ها سعی می‌کردند کدورتی نسبت به هم نداشته باشند.

کارشناس ارشد روان‌شناسی اسلامی افزود: فرد با ورود به فضای مجازی دوست مجازی انتخاب کرده بعضاً به رابطه جنسی مجازی نیز کشیده می‌شود، این مسائل سبب کاهش ارتباط میان زوجین و افزایش شکاف میان آن‌ها شده، به‌طور حتم یکدیگر را درک نکرده و طلاق اتفاق می‌افتد.

نوری با تأکید بر اینکه باید درباره استفاده از اینترنت تعادل برقرار شود، افراد باید وقت خود را در دنیای واقعی خود سپری کنند نه مجازی، خاطرنشان کرد: اینترنت باید در زندگی ما باشد، ولی نباید با اینترنت زندگی کنیم، به‌طور حتم در صورت تحقق این مهم شاهد این اتفاقات نخواهیم بود.

ضرورت فرهنگ‌سازی صحیح برای استفاده بهینه از فضای مجازی

رئیس انجمن رسانه‌های مجازی مازندران دراین‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: به‌تناسب این مهم فعالیت‌های رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود، به‌ویژه استفاده از این ابزار در کسب‌وکار فروش اینترنتی افزایش می‌یابد.

عباس رمدانی بیان کرد: با توجه به استقبال گسترده مردم مازندران از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و رسانه‌های الکترونیکی، زمینه رشد و توسعه رسانه‌های مجازی در این استان فراهم‌شده است.

وی با اشاره به افزایش رجوع مردم به فضای اینترنتی، گفت: با توجه به آماده بودن زیرساخت‌های فنی، شرکت‌هایی اقدام به ارائه خدمات برای نمایندگی فروش اینترنتی می‌کنند.

رئیس انجمن رسانه‌های مجازی مازندران تصریح کرد: بالا بودن ضریب نفوذ اینترنت نشان‌دهنده سطح و جایگاه استان بوده و به‌طور حتم این فضا در مباحث اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار است.

رمدانی یادآور شد: البته اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده البته غیررسمی، استقبال مازندران به‌تناسب استان‌های دیگر از شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام بسیار زیاد بوده است.

وی افزود: همان‌طور که استفاده از اینترنت محسناتی دارد، از سویی معایبی نیز دارد، استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در صورت عدم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح و درست، آسیب‌های اجتماعی ازجمله طلاق و جدایی خانواده‌ها را به دنبال دارد.

رئیس انجمن رسانه‌های مجازی مازندران در پایان از همه متولیان امر خواست زمینه‌سازی و فرهنگ‌سازی صحیح برای استفاده بهینه از فضای مجازی داشته باشند.

نظارت بر فضای مجازی، کلاف سردرگم در استان‌ها

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران دراین‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مازندران در بحث ضریب نفوذ اینترنت رتبه نخست را در کشور داشت که در حال حاضر بعد از استان تهران رتبه دوم را داراست.

زارع بیان کرد: بر اساس آخرین آمار بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مازندرانی در فضای مجازی هستند و از اینترنت استفاده می‌کنند که این موضوع هم فرصت و هم تهدید است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تبادل اطلاعات به‌راحتی در فضای مجازی قابل‌انتقال است، این موضوع فرصتی برای ماست تا به‌صورت درست از این فضا بهره‌گیری کنیم.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به وجود بیش از ۶ هزار گروه تلگرامی در استان اشاره کرد و افزود: حجم عظیمی از مردم مازندران به این فضا دسترسی دارند که این موضوع می‌تواند فرصتی برای تبادل اطلاعات و به‌روزرسانی جامعه باشد.

زارع تصریح کرد: از طرفی این موضوع می‌تواند به‌عنوان تهدید محسوب شود، چراکه برای استفاده از فضا نتوانستیم فرهنگ این حوزه را ترویج کنیم و زیرساخت‌ها را آماده نکردیم.

وی بابیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفاً در حوزه مطبوعات، پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها حق ایفای نقش دارد، گفت: وزارت ارشاد در بحث فضای مجازی ازجمله تلگرام، وایبر مسئولیتی در استان‌ها ندارند، در این حوزه کلاف سردرگمی است، واقعاً مسئولیت در این حوزه مشخص نیست.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اظهار کرد: در حال حاضر در استان پلیس فتا، فضای مجازی را مدیریت می‌کند اما شورای عالی فضای مجازی که در رأس رئیس‌جمهور در آن شورا قرار دارد، متولی این فضا است.

زارع با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر من رهبر نبودم رئیس شورای عالی فضای مجازی می‌شدم، گفت: این مهم حساسیت این موضوع را نشان می‌دهد که باید در بحث فضای مجازی به‌صورت جدی ورود پیدا کنیم.

وی با تأکید بر اینکه نمایندگی شورای‌ عالی فضای مجازی در استان‌ها تشکیل شود، خاطرنشان کرد: این مهم در استان‌ها کلاف سردرگمی است که متولی خاصی ندارد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اضافه کرد: شورای عالی فضای مجازی به‌عنوان عالی‌ترین مقام در حوزه رصد فضای مجازی و قانون‌گذاری در این حوزه باید در استان‌ها تشکیل و تولی گری حوزه را عهده‌دار شود.

زارع در پایان گفت: استفاده از فضای مجازی یک فرصت است که می‌توان به‌صورت بهینه از آن بهره‌مند شد و اگر نتوانیم استفاده درستی داشته باشیم، به‌طور حتم تهدیدی برای ما محسوب می‌شود.

افراد باید اطلاعات عمومی خود را در بحث استفاده از اینترنت بالا ببرند

رئیس پلیس فتا مازندران دراین‌باره در گفت‌وگو با فارس بابیان اینکه استان مازندران بعد از تهران بالاترین ضریب نفوذ اینترنت را در کشور دارد، اظهار کرد: از ظرفیت فضای مجازی در بحث مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و سایر استفاده شود، در این میان افرادی هستند که به‌عنوان کاربر برای منافع شخصی خود از این فضا بهره می‌گیرند.

حسن محمد نژاد بیان کرد: برخی افراد شیاد با استفاده از اینترنت دروغ و ترفند را به‌راحتی دربسته‌های زیبا به فکر کاربران غافل تزریق و از آن‌ها اخاذی و کلاه‌برداری می‌کنند که باید هوشیار باشیم تا از ارائه اطلاعات شخصی خود در این فضا پرهیز کنیم.

وی بابیان اینکه بالطبع مازندران از این قضیه مستثنا نیست، بیان کرد: افرادی که با فضای مجازی آگاه نیستند، برخی افراد فرصت‌طلب برای منافع شخصی، مالی و در کنار آن مسائل ضد اخلاقی بهره می‌گیرند که رصد این موضوعات در دستور کار پلیس فتا قرار دارد.

رئیس پلیس فتا مازندران با تأکید بر اینکه افراد باید اطلاعات عمومی خود را در بحث استفاده از اینترنت بالا ببرند، یادآور شد: افراد رمز ورودی خود را به‌صورت پیچیده انتخاب کنند تا افراد فرصت‌طلب نتوانند به اطلاعات شخصی آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

محمد نژاد تصریح کرد: مردان وزنان در هر سنی و در هر مکانی می‌توانند هدف سوءاستفاده از طریق فضای مجازی قرار گیرند که توصیه ما به افراد این است فریب مجرمان را نخورند، از انجام اعمال غیرمتعارف و رفتارهای مربوط به حریم خصوصی در فضای مجازی پرهیز کنند.

وی در پایان به کاربران اینترنت توصیه کرد: در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات مربوط به حریم خصوصی حساب کاربری خود را به‌گونه‌ای تنظیم کرده که تنها دوستان و افرادی که در ارتباط هستند، بتوانند صفحه کاربری شمارا مشاهده کنند و کاربران مزاحم و جعلی که قصد ارتباط دارند، به‌سرعت مسدود می‌شوند.

با ورود فضای مجازی امکان ارتباط افراد در سراسر جهان به‌صورت غیرقابل‌تصوری افزایش‌یافته که متأسفانه بسیاری افراد، آگاهی درستی برای استفاده از آن ندارند و جذابیت‌های این فضا زمینه اعتیاد برخی کاربران را فراهم کرده و این افراد سعی می‌کنند به‌جای تعاملات اجتماعی، حضور بیشتری در این فضاها داشته باشند؛ وخامت این اوضاع در حدی است که در محیط خانه افراد به‌جای برقراری ارتباط، سرگرم این فضای مجازی هستند، ادامه این وضعیت آسیب‌های اجتماعی بسیاری به همراه دارد که لازم است متولیان به این موضوع مهم توجه داشته باشند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول