گزارش پژوهش «تربیت دینی در فضای مجازی» منتشر شد
معرفی و تحلیل راهکارها و مهارتهای نظری، برای دستیابی به تربیت دینی مطلوب در فضای مجازی، هدف این پژوهش است.
به استناد این پژوهش، بدون پرداختن به امور نظری (که حکم مبنا را دارد) نمیتوان با مسائل کاربردی در حوزه تربیت، بهدرستی مواجه شد.
این پژوهش، توجه فعالان حوزه تربیتی را به برخورداری از چند مهارت نظری مهم جلب میکند:
نخست: نقش تعریف عقل، دین و علم
دوم: شناخت واقعی و مجاز با لحاظ واجد یا فاقد اثر بودن است
سوم: درک این مطلب مهم و بدیع که ماهیت واقعیت مجازی، امتداد وجودی انسان است، نه خروج و عدول از عالم واقعی؛ پس قوانین عالم واقعی در فضای مجازی نیز ساری و جاری است.
چهارم: آشنایی، تشخیص و کاربرد قاعده رجوع متشابهات به محکمات (که برای مواجهه سالم با محتوای فضای مجازی) بسیار راهگشاست.
این پژوهش تأکید میکند برای تحقق تربیت دینی در فضای مجازی، درک و کاربرد دو عنصر عقلانیت و معنویت، حیاتی خواهد بود و بدون این دو عنصر، تربیت دینیِ مطلوب وجود نخواهد داشت.
/مهر/