تب بالای مصرف اینترنت، یکی دیگراز علائم بیماری کرونا

 وقتی آمد، کاری کرد، آدمها کمتر در مکانهای عمومی آفتابی شوند و رفت و آمدها حسابی محدود شد؛ کمتر کسی می رفت و می آمد، حتی عید دیدنی ایرانی ها با این همه سال قدمت، ممنوع شد !

دیگر نه از شلوغی جمعیت در معابر، خبری بود و نه خیابانها زیر بار ترافیک ، دودِ اگزوز به خورد هوا می داد.
کرکره مغازه ها که پایین آمد و بازار تعطیل شد، ترس از این بیماری منحوس، راستی راستی به جان شیرین شهرها نشست.
کرونا، با همان سرعتی که دنیای حقیقی را زیر چتر شوم خود برد، در فضای مجازی هم غوغا به پا کرد.

شیوع ویروس شایعات مجازی؛ آتشی که از گور کرونا بلند شد!
در یک شبکه اجتماعی، آمار فوت شدگان کرونا، چند برابر آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان درمان ، منتشر شد.
برخی کانال های تلگرامی تصاویر فتوشاپی و بعضا تصاویری از وضعیت بیماران در کشورهای دیگر را به نام بیماران کرونا در ایران و گیلان زدند؛ گورهای دسته جمعی فوت شدگان کرونایی شد، نقل محافل مجازی برخی ها؛ نقل قول هایی که بارها از سوی مسئولان از جمله رییس شورای اسلامی شهر رشت تکذیب و به مردم اطمینان داده شد، اجساد اموات مشکوک به ابتلا به کرونا در آرامستان شهر رشت، کاملا اصولی و بهداشتی و بر اساس پروتکل بهداشت جهانی تدفین می شود.

برخی ها از آب گل آلودی که کرونا در فضای مجازی به راه انداخته بود، تا می توانستند ماهی گرفتند و فضای مجازی را به بازار سیاه داروهای تقلبی درمان و پیشگیری از کرونا تبدیل کردند.

ترس، وحشت و نگرانی مهمترین دستاورد مجازی کرونا بود که شبکه های معاند بر آتش آن نفت می ریختند و برخی هم از این طرف، خواسته یا ناخواسته، دانسته یا ندانسته، آب به آسیاب بدخواهان ریختند؛ تا جایی که پویش های خوب مردمی هم که در دامن همین فضای مجازی پر و بال گرفته بود، محملی شد برای شوخی و مسخره کردن کاربرانی که با نیت خیر، قدم به فضای مجازی گذاشته بودند.

تب بالای مصرف اینترنت در گیلان، یکی دیگراز علائم بیماری کرونا

از خوب تا بد نقش آفرینی فضای مجازی در غائله کرونا که بگذریم؛ می بینیم این بیماری ظاهرا سرها را بیشتر از قبل در گوشی های تلفن همراه و فضای مجازی کرده و مردم آنلاین تر از قبل شده اند تا جایی که براساس آمار اعلام شده از سوی فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان، پهنای باند مصرف اینترنت در این استان نسبت به روزهای قبل از شیوع کرونا، به طور میانگین ۵۰درصد افزایش یافته است.

  • فرزاد توکلی با بیان اینکه در هفته اول فروردین۹۹، پهنای باند مصرف روزانه اینترنت در استان، به طور میانگین۹۰ گیگابیت بود گفت: با توجه به اجرای طرح شبکه آموزش دانش آموزی در فضای مجازی و همچنین آغاز آموزش مجازی در دانشگاه های گیلان، مصرف اینترنت در هفته های آینده در استان چند برابر خواهد شد.
  • محدودیتی در پهنای باند نداریم حتی اگر مصرف اینترنت تا ۴برابر در استان افزایش یابد، زیرساختهای آن فراهم است اما در کنار این تجهیزات سخت افزاری باید امکانات نرم افزارهای هم فراهم باشد تا آموزش مجازی پاسخگوی نیازهای آموزشی باشد.
  • در حال حاضر زیرساختهای آموزش مجازی در دانشگاههای گیلان چندان مناسب نیست البته تعدادی از شرکتهای فعال در این حوزه، برای تامین این زیرساختها در دانشگاه های استان، اعلام آمادگی کرده اند.
  • براساس هماهنگی های انجام شده در وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از ثبت فهرست سایتهای دانشگاهی، مصرف اینترنت برای اساتید و دانشجویانی که از آموزش مجازی بهره می برند، رایگان خواهد بود که این کار در حال انجام است.
  • با وجود شایعات و جرائمی که کرونا در فضای مجازی رقم زد اما در برخی جنبه ها، روی خوش خود را نشان داد و مسبب ارزان تمام شدن خدمات آموزشی مجازی و نیز توسعه کسب و کارها و خرید آنلاین برای رعایت فاصله اجتماعی در استان شد.
  • درگاه اینترنتی خرید آنلاین با عنوان”بیهین” در استان راه اندازی شده که افزون بر معرفی و ارائه خدمات خرید و فروش آنلاین، برای کسانی که تمایل به راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارند، رایگان سایت و سامانه فروشگاهی تعریف می کند.

دنیای مجازی ۲رو دارد، انتخاب با کاربر است!

فضای مجازی با همه گستردگی و در دسترس بودنش، حالتی دوگانه دارند و مثل شمشیر دو لبه عمل می کنند.

هرچند این فضای دور از دنیای حقیقی در آغاز شیوع کرونا، به جولان شایعات، همراه با جولان این ویروس جهان شمول در دنیا سرعت داد اما آنطور که پیداست با اطلاع رسانی، پایش و از همه مهم تر آگاهی مردم، تغییر موضع داده و حالا هم دست کاسبان را در کاسبی آنلاین گرفته، هم دست های خیران را برای مواسات و کمک مومنانه به هم گره زده و هم قرار است دست نظام آموزشی کشور را در آموزش نسل آینده ساز کشور بگیرد.

باید دید در هفته های آینده، فضای مجازی چه نمره ای می گیرد؟

 

/خبرگزاری صدا و سیما/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول