سلبریتی بودن دلیل جذب مخاطب نیست

مجازیستاحسان شاه قاسمی، استادیار ارتباطات دانشگاه تهران و پژوهشگر مطالعات شهرت و سلبریتی‌ها:

  • نمی توان با صرف چهره بودن افراد در شبکه های اجتماعی این ادعا را مطرح کنیم که توانایی جذب و سوق دادن دنبال کننده هایشان به سمت سینما را دارند. من معتقدم که سلبریتی ها معمولاً در حال فریبکاری هستند. البته استثناهایی چون مهران مدیری با طنز های حرفه ایشان قاعده را نقض نمی کند.
  • به عبارتی اگرچه مخاطب تلویزیون نیستم ولی بیننده برنامه های طنز مهران مدیری هستم. چون این کارگردان طنز قدرتمندی دارد. از طرفی بحث نقد حرفه ای است و نباید هدفمان از طنز صرفاً لودگی و سرگرم کردن مردم باشد. ولی با کمال تاسف بسیاری از طنزپردازان تلویزیون از طنز شناختی ندارند. اینکه با چه روابط و رانتی وارد تلویزیون شده و در این حوزه فعالیت می کنند، مشخص نیست.
  • نتیجه چنین رویکردی این می شود که چنین افرادی چون زبانشان توانایی خنداندن مردم را ندارد، مجبورند که در بیان موضوعات اغراق کنند، حرکات عجیب غریب و سبک انجام دهند و… . به همین دلیل صداوسیمای ما نیازمند طنزپردازان جدید و خبره است. اینکه مردم برخی از طنزپردازان صداوسیما را دوست دارند، صرفاً به دلیل حرفه ای یا طناز بودنشان نیست بلکه مردم گزینه دیگری برای انتخاب ندارند.
  • یا اینکه رامبد جوان طنزپردازی می کند دلیلش به نبود گزینه های طنزپرداز حرفه ای و قوی در تلویزیون برمی گردد. در کشور به لحاظ مهارت در خنداندن دیگران افراد زیادی داریم ولی تلویزیون یک حلقه بسته از افراد را تعیین کرده و به مخاطب قالب می کند. بنابراین اگر بخواهیم افراد ضعیف وارد این حوزه نشوند و برای پوشاندن ضعف در عملکردشان اظهارنظرهای عجیب غریب نکنند، باید این حلقه بسته شکسته شود.
  • ما نیازمند افرادی جدید هستیم که طنزشان ارزشمند و آمیخته به انتقاد باشد و این افراد اگر جرات انتقاد سیاسی را ندارند حداقل می توانند به نقد اجتماعی و فرهنگی روی بیاورند. جامعه ای که چند میلیون نفر از آن فالوئر افرادی هنجارشکن با رفتارهای بیمارگونه باشد، بیمار و نیازمند نقد است.
  • برای ورود برخی چهره های اینستاگرامی به عرصه کارگردانی، باید افراد طنزپرداز حرفه ای را در این شبکه های اجتماعی پیدا و این استعدادها را کشف کرد ولی دقت داشته باشید که لودگی با طنزپردازی فرق دارد و جای تلویزیون لودگی نیست.
  • باید به همه فرصت داد تا استعداد خود را در معرض قضاوت مخاطب قرار دهند با این حال  صداوسیما جای آزمون و خطا نیست.
  • افراد علاقمند به کارگردانی، سلبریتی ها، اینفلوئنسرها و … می توانند با هزینه شخصی خود فیلم درست کنند و در معرض دید همه قرار دهند ولی برای صداوسیما قضیه فرق دارد. چون صداوسیما جای آزمون و خطا نیست بلکه جایست که پول مردم برایش هزینه می شود.
  • اگرچه این افراد بنابر دلایل سیاسی ممنوع التصویر هستند ولی با این حال حضور این افراد در تلویزیون و فعالیتشان خیلی ارزشمندتر از تن دادن به نمایش افراد لوده و بی دانش است. متاسفانه سیاست صداوسیما و مشاوران آن ها حرفه ای نیست و اطلاعی از جامعه و علایق آن ندارند. کوتاهی و عدم آگاهی این افراد سبب شده تا صداوسیما از تهدیدی غافل شود که ریشه های فرهنگی جامعه را نشانه گرفته و فقط تهدیدات سیاسی را خط قرمز خود بداند. بنابراین معتقدم که راه حل جذب مخاطب برای صداوسیما بازگشت به سرمایه های فرهنگی است نه تکیه به بی استعدادی و لودگی.
  • افرادی که متقاضی مجوز ساخت فیلم اول خود هستند باید مدرک کارگردانی داشته باشند. البته من خیلی معتقد به پروسه مجوز نیستم از طرفی الان به راحتی می توان از طریق کلاس های آنلاین انواع مهارت های لازم را آموزش دید و فیلم های کوتاه و یا حتی بلند ساخت.

/شفقنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول