پشت پرده رنگی و تبلیغاتی صفحات اجتماعی

مجازیستنزدیک به یک دهه از ورود و گسترش شبکه‌های اجتماعی در کشور ما می‌گذرد و روزانه به تعداد کسانی که به این شبکه‌ها می‌پیوندند افزوده می‌شود.
اینستاگرام یکی از همین شبکه‌های اجتماعی‌ست که پس از ورود به کشور ما با اقبال خوبی روبرو شد و امروزه در دسترس تمامی افراد جامعه قرار دارد، و ما شاهد حضور افراد در سنین مختلف با جایگاه‌های اجتماعی مختلف ( سیاستمدار، هنرمند و ….) در آن هستیم.
در این بین اما کسانی هستند که با نشان دادن سبک زندگی، هنر و شغل خود در این فضا به دنبال جذب مخاطب هستند.

آنها برای دیده شدن و رسیدن به شهرت حاضر به انجام هرکاری هستند و برای بدست آوردن پول بیشتر حاضر به تبلیغ هرچیزی می‌شوند‌.

اجناسی که گاهی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و حتی صفحه‌ای که معرفی می‌شود کلاهبردار است.
اما برای برخی ازین افراد که صفحاتی اینچنینی را تبلیغ می‌کنند، صرفا دیده شدن خودشان و درآمد بیشتر اهمیت دارد.
این افراد خود را بلاگر می‌نامند و گاها رقم‌های بالایی برای دریافت و تبلیغ محصول پیشنهاد می‌دهند، ارقامی میلیونی که شاید بازدهی و سودی برای صاحب محصول ندارد.
اما بلاگر در اصل کیست؟ کسی‌ ست که باتوجه به تخصصی که دارد، تولید محتوا می‌کند و صاحبان محصول باتوجه به آن تخصص، تبلیغ محصولاتشان را به آن شخص می‌سپارند. در کشور ما اما این تعریف کاملا عوض شده و افراد بدون تخصص فقط به فکر کسب درآمد هستند.

این افراد برای بالا بردن مخاطبان‌شان حتی میلیون‌ها تومان هزینه تبلیغات خودشان می‌کنند.
در این گزارش به سراغ افرادی که مخاطبان زیادی دارند و کسانی که مخاطب این افراد هستند رفتم تا ببینم پشت پرده این تبلیغات چیست؟

خانم ف. متاهل، کارشناس ارشد روانشناسی، ۲۶ ساله

چی شد که فکر کردین یه صفحه اینستاگرامی داشته باشید؟ صفحه‌تون خصوصیه یا عمومی؟ موضوع اصلی صفحه‌تون چیه؟ چند هزار نفر دنبال کننده دارید؟ و فکر میکنید چقدر دنبال کننده غیرواقعی دارید؟
مثل همه کسایی که از بقیه شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، بعد از خرید گوشی هوشمند ‌و حدود ۹ سال پیش وارد اینستاگرام شدم، با یه صفحه شخصی و دنبال کننده‌های محدود. بعد از آشنایی با چند نفر از کسانی که در اینستاگرام دنبال کننده‌های بیشتری داشتند، تصمیم گرفتم و ترغیب شدم که در همون صفحه شخصی دایره دنبال کننده‌هام رو افزایش بدم.
اوایل ورودم به اینستاگرام یک صفحه خصوصی داشتم با یازده هزار دنبال کننده که به خاطر انتشار عکس‌های سردار سلیمانی مسدود شد و این دومین صفحه‌ای ست که در اینستاگرام باز کردم و از دی ماه سال گذشته تا امروز دوباره صفحه‌ام رو رشد دادم و به این عدد دنبال کننده رسیدم.

موضوع اصلی صفحه‌ام عکس‌های شخصی از زندگی خودم، روزمرگی‌هام و دل‌نوشته است و آموزشی نیست و تولید محتوایی ندارم. در حال حاضر نزدیک به چهل‌هزار دنبال کننده دارم و فکر می‌کنم که همه دنبال کننده‌هام واقعی هستند چون بازدید استوری‌هام بالاست و برای خرید فالوئر تابحال هزینه‌ای نکردم‌.

چقدر با مخاطبینتون ارتباط دارید؟ در روز جواب چند نفر رو میدید؟ مبنای جواب دادن یا ندادن به دایرکت‌ها چیه و چه کسانی رو بیشتر بلاک می‌کنید؟
سعی می‌کنم تا جایی که بتوانم سوالات را جواب بدهم و بیشتر جواب کسایی رو میدهم که آشنا هستن و صفحه‌هایی که میدانم فرد حقیقی پشت آن است، البته چون تعداد دایرکت‌ها بالاست همیشه تعدادی از آنها بدون جواب باقی می ماند. خیلی کم کسی رو بلاک میکنم مگر اینکه فحاشی کرده باشه یا کسی بهم بگوید که صفحه‌ی بخصوصی رو بلاک کنم.

چقدر و چرا تبلیغات قبول میکنید؟ درآمدتون ازین تبلیغات چقدره؟ آیا غیر از هدیه‌ها و محصولاتی که براتون میفرستن پول هم میگیرید؟
تبلیغات کم قبول می‌کنم، اگر دوستان یا آشنایان باشن بیشتر قبول می‌کنم و اگر از طرف کسی محصولی معرفی بشه نمونه محصول رو می‌گیرم و تبلیغ میکنم. درآمد زیادی ازین تبلیغات ندارم و بیشتر از صاحبان محصول تخفیف میگیرم.

چقدر از درآمدتون رو بابت تبلیغات خودتون هزینه می‌کنید؟
چون صفحه‌ قبلی‌ام بسته شد و می‌خواستم که صفحه‌ام دوباره رشد کند، نزدیک به یک میلیون هزینه کردم تا تبلیغ صفحه‌م انجام  و رشد کند.

نام‌های تجاری ( برندها) چقدر از همکاری با شما رضایت دارند؟
اوایل شروع تبلیغات هستم و هنوز به تبلیغ تکراری نرسیدام، اما کسایی که به من تبلیغ دادند از نتیجه و بازدهی راضی بودند.

بنظر خودتون چرا نام‌های تجاری( برندها) تبلیغاتشون رو به شما میسپارند؟
اونها تعداد مخاطب مارو میبینند و براشون دیده شدن محصولاتشون مهم است که در صفحه‌های ما اتفاق میوفته و نتیجه خوبی هم داره.

اگربرمیگشتین به اول که صفحه‌تون رو باز کردین، چه کارهایی رو انجام میدادین یا انجام نمیدادین؟
برای رشد صفحه‌م به یک شخص حقیقی که ۳۰۰هزار نفر دنبال کننده داشت، پول دادم اما بازدهی زیادی نداشت، و از اون صفحه فقط ۵۰نفر به صفحه من اومدن و اگر به عقب برگردم اینکارو انجام نمیدم.

شما در بین صحبت‌هاتون گفتید که موضوع صفحه‌تون اشتراک گذاری عکس‌های شخصی خودتونه، آیا ازینکه از زندگی خودتون برای دنبال کننده‌هاتون میگید خوشحالید یا پشیمون؟
کل زندگی شخصی خودم رو در صفحه‌م به اشتراک نگذاشتم و نمیگذارم، و این حدی هم که به اشتراک گذاشتم با رضایت خودم و همسرم بوده و مشکلی نداریم.

نظر اطرافیانتون درباره فعالیت مجازی‌تون چیه؟
صفحه من صفحه‌ی شخصی است و نظر بقیه برام اهمیتی نداره که من چه جور صفحه‌ای دازم و چیکار میکنم.

آیا تا به حال مخاطبینتون رو از نزدیک دیدید؟
بیشتر مخاطبین و دوستانم کسانی هستند که در همین فضای اینستاگرام باهاشون دوست شدم و خیلی از اونها رو می‌بینم و باهم صمیمی هستیم.

خانم س. مجرد، کارشناس شهرسازی، عکاس و طراح، ۲۲ ساله

چی شد که فکر کردین یه صفحه اینستاگرامی داشته باشید؟ صفحه‌تون خصوصیه یا عمومی؟ موضوع اصلی صفحه‌تون چیه؟ چند هزار نفر دنبال کننده دارید؟ و فکر میکنید چقدر دنبال کننده غیرواقعی دارید؟
خیلی اتفاقی پیش اومد و صفحه‌م رو حدود ۵سال پیش باز کردم، همون موقع هم دنبال کننده ‌هام افزایش پیدا کردن. بیشتر به خاطر به اشتراک گذاری عکس‌هام صفحه رو باز کردم، اوایل صفحه‌م خصوصی بود و مخاطبان محدود داشت ۲ سالی میشه که عمومی شده.
به واسطه دوستی و ارتباط با کسانی که دنبال کننده‌های بالایی دااشتند و معرفی از طرف اونها، دنبال کننده‌هام زیاد شدند. موصکع اصلی صفحه‌م عکاسی هستش و بیشتر تولید محتوا دارم و خیلی از زندگی شخصی و روزمره های خودم نمیگم، در حال حاضر نزدیک به ۲۰هزار نفر دنبال کننده دارم، نمی‌دونم چقدر دنبال کننده غیرواقعی دارم اما بازدید استوری‌هام بالاست ولی تا حالا فالوئر نخریدم‌.

چقدر با مخاطبینتون ارتباط دارین؟ در روز جواب چند نفر رو میدید؟ مبنای جواب دادن یا ندادن به دایرکت‌ها چیه و چه کسانی رو بیشتر بلاک می‌کنین؟
قبلا جواب همه‌ی خصوصی ها رو میدادم و ارتباط میگرفتم و دوست میشدم، اما الان خیلی کمترو ارتباطم محدودتر شده. اگر دایرکتی، سوالی باشه که حتما لازم باشه جواب بدم، حتما جواب میدم. کسایی رو که به عقایدم توهین میکنند یا فحاش هستند رو بلاک میکنم.

چقدر و چرا تبلیغات قبول میکنید؟ درآمدتون ازین تبلیغات چقدره؟ آیا غیر از هدیه‌ها و محصولاتی که براتون میفرستن پول هم میگیرید؟
اگر اون صفحه ارزش تبلیغ داشته باشه، تبلیغ می‌کنم. اول محصول رو میگیرم و اگر محصول کیفیت خوبی داشته باشه و جیزی یاشه که دوست داشته باشم تبلیغ میکنم، سود زیادی ندارم.

چقدر از درآمدتون رو بابت تبلیغات خودتون هزینه می‌کنید؟
سود و درآمد زیادی از تبلیغات ندارم و تا به حال پولی برای تبلیغ و خرید دنبال کننده ندادم، اگر مخاطبین صفحه‌م زیادن بخاطر معرفی توسط دوستانم است.

اگر برمیگشتین به اول که صفحه‌تون رو باز کردین، چه کارهایی رو انجام میدادین یا انجام نمیدادین؟
با خیلی از آدم‌ها دوست نمیشدم و بنظرم فضای مجازی اصلا فضای مناسبی برای دوست پیدا کردن و دوستی نیست.

نظر اطرافیانتون درباره فعالیت مجازی‌تون چیه؟
یه عده مخالف و یه عده موافق فعالیتم هستند. ولی چند نفر از کسایی که به خواستگاریم اومدن موافق داشتن این مدل صفحه نبودن.

ازینکه مخاطبان زیادی دارید و از خودتون براشون میگید خوشحالید یا پشبمون؟ و اگر به عقب برگردید چکاری رو انجام میدید یا نمیدید؟
قبلا از زندگی شخصی خودم میگفتم ولی الان دوست ندارم خودم و زندگی شخصیم رو به نمایش بذارم و اگر هم چیزی رو به اشتراک بذارم صرفا به خاطر حس و حال اون عکس یا ویدیو هست نه خودنمایی. و در کل از داشتن صفحه‌ای با این حجم مخاطب پشیمونم، چون بدی های خیلی زیادی داره و حاشیه های زیادی برام بوجود آورده. خیلی وقت ها دوست دارم که صفحه‌م رو ببندم اما به خاطر مسائل کاری نمیتونم اینکارو انجام بدم. اما در کل از داشتن این صفحه پشیمونم و خوشحال نیستم. و اگر به عقب برگردم چنین صفحه‌ای رو با این حجم مخاطب باز نمیکنم.

آیا تا به حال مخاطبینتون رو از نزدیک دیدید؟
خیلی از دنبال کننده‌هام رو از نزدیک دیدم، قبلا بیشتر اما الان نه. خیلی دوست ندارم که کسی اگر جایی منو میبینه بشناسه، به خاطر همین هم صفحه م رو دوست ندارم و از شناخته شدن هم خوشم نمیاد.

یه جایی از صحبت‌هاتون گفتید که خواستگارهایی داشتید که مخالف فعالیتتون در اینستاگرام بودن، آیا این مخالفت از جانب اونها دلیلی برای رد کردنشون بود؟
اونها با این مسئله مشکل داشتن و نمیخواستن، من صفحه اینستاگرام خیلی برام مهم نیست، اما گویا برای اون اشخاص و خانواده‌هاشون مهم بوده چون با استناد به عکس‌هایی که من منتشر کردم ازکلاس‌ها و جاهایی که میرفتم میگفتن که دوست ندارن و مخالف همچین چیزهایی هستن.

اگر به موفقیتی رسیدید، چقدر مخاطبین خودتون رو در رسیدن به اون موفقیت موثر و سهیم میدونید؟
به موفقیات خیلی بزرگی نرسیدم، اما اگر این صفحه رو نداشتم قطعا صفحه مزون‌م رو دنبال نمیکردن. از بستر صفحه اصلی‌م بوده که صفحه مزون‌م رشد کرده و مشتری پیدا کردم، این اتفاق رو نتیجه اعتماد دنبال کننده‌هام به خودم میدونم.

بعد از صحبت با کسانی که دنبال کننده‌های زیادی دارند، به سراغ مخاطبینی رفتم که صفحات اینچنینی را دنبال میکنند و نظر اونها رو هم پرسیدم:

خانم ز. مجرد، کارشناس ارشد برق، بیکار، ۲۸ ساله

چند سال میشه که در فضای اینستاگرام فعال هستید؟ صفحه‌تون خصوصیه یا عمومی؟ چند ساعت در روز از اینستاگرام استفاده میکنید؟
حدود ۸سال است که در اینستاگرام هستم، صفحه‌م اول عمومی بود اما ۴سالی میشه که صفحه‌م خصوصی شده با دنبال کننده‌های محدود. یک تا دوساعت در روز اینستاگردی میکنم.

چند نفر از بلاگرها رو دنبال میکنید؟ دلیلتون برای دنبال کردنشون چیه؟ و بیشتر چه مدل بلاگرهایی رو دنبال میکنید؟
۴نفر از بلاگرهارو دنبال میکنم که در زمینه‌های آرایشی و ورزش فعالیت میکنند و دلیلم برای دنبال کردنشون علاقه به این مسائل و یادگیری است.

اگر بلاگری تبلیغاتی انجام بده، شما ازون محصول خرید میکنید؟ و اگر بون شخص زیاد تبلیغات انجام بده آنفالو میکنید؟
بله، پیش اومده تبلیغی کردن و رفتم اون محصول رو خریدم یا اگر تبلیغ برنامه ای بوده نصب کردم و استفاده کردم. آنفالو نمیکنم، چون شغل این افراد تبلیغ کردن است و من مشکلی با این موضوع ندارم.

نقش خودتون رو در رسیدن اون شخص به جایی که از صفحه‌ش درآمدزایی کنه، چقدر میدونید؟
منو افرادی که این اشخاص رو دنبال میکنیم نقش زیادی داریم، چون حمایت و دنبال کردن ماست که باعث میشه اون شخص دیده بشه و صاحبان محصول تبلیغاتشون رو به اونها بسپارند.

آیا خودتون هم دوست دارید جای اون بلاگر باشید و صفحه‌تون دنبال کننده زیادی داشته باشه؟
نه، دوست دارم اگر محصول یا حرفه‌ای دارم مطرح و دیده بشه، اما اینکه خودم در این فضا به شهرت برسم رو دوست ندارم.

چقدر زندگی شخصی خودتون رو با اون بلاگر مقایسه میکنید؟
زیاد، مخصوصا در زمینه ظاهر.

چقدر با بلاگرهایی که دنبال میکنید تعامل ( کامنت، دایرکت) دارید؟ و آیا تا حالا اونها رو از نزدیک دیدید؟
تقریبا هیچی و نه ندیدمشون.

آقای ف. متاهل، کارشناس ارشد ارتباطات، عکاس و فیلمساز، ۳۱ساله

چند سال میشه که در فضای اینستاگرام فعال هستید؟ صفحه‌تون خصوصیه یا عمومی؟ چند ساعت در روز از اینستاگرام استفاده میکنید؟
حوالی سال ۹۲، پیش‌تر که اینستاگرام خلوت‌تر بود صفحه‌م عمومی بود اما الان خصوصی، اینستاگرام رو روی ۴۵ دقیقه تنظیم کردم و بهم هشدار میده و در طول هفته در همین حدود است اما آخر هفته ها ممکن است بیشتر بشه.

چند نفر از بلاگرها رو دنبال میکنید؟ دلیلتون برای دنبال کردنشون چیه؟ و بیشتر چه مدل بلاگرهایی رو دنبال میکنید؟
دقیقا نمیدونم! ولی بیشتر از ۱۰درصد دنبال شونده‌هام رو تشکیل نداده، قطعا به دلیل بلاگر بودنشان نیست. عمدتا کسایی رو دنبال میکنم که از دنبال شونده‌ها و دوستان قدیمی هستند و البته برخی هم واقعا مطالب حذاب و مفیدی رو به اشتراک میگذارند. بیشتر صفحاتی هم که دنبال میکنم عکاسان طبیعت، حیات وحش، معماران، نویسندگان و صفحه‌های مربوط به گل و گیاه هستند.
اگر بلاگری تبلیغاتی انجام بده، شما ازون محصول خرید میکنید؟ و اگر بون شخص زیاد تبلیغات انجام بده آنفالو میکنید؟
اگر جنبه معرفی و اشتراک تجربه داشته باشه گاهی به دیده پیشنهاد نگاه میکنم ولی خرید نه، بله آنفالو میکنم یا تبلیغات رو رد میکنم.

نقش خودتون رو در رسیدن اون شخص به جایی که از صفحه‌ش درآمدزایی کنه، چقدر میدونید؟
درباره کسایی که دنبال میکنم چنین حسی نداشتم ولی هستند کسایی که با دنبال کردن این افراد باعث این مسائل میشن.

آیا خودتون هم دوست دارید جای اون بلاگر باشید و صفحه‌تون دنبال کننده زیادی داشته باشه؟
در حال حاضر بهش فکر نمیکنم و سمتش نرفتم، شاید اگر من هم در این موقعیت قرار میگرفتم، اسیر جذابیتش میشدم.

چقدر زندگی شخصی خودتون رو با اون بلاگر مقایسه میکنید؟
هیچی، سعی میکنم اگر مقایسه ای هم باشه، به نفع تحریک و تقویت اراده من به سمت رسیدن به اهداف بالاتر باشد.

چقدر با بلاگرهایی که دنبال میکنید تعامل ( کامنت، دایرکت) دارید؟ و آیا تا حالا اونها رو از نزدیک دیدید؟
خیلی کم، تقریبا هیچی. بله کسانی که از دوستانم هستن رو میبینم.

به عنوان کسی که در حوزه ارتباطات تحصیل کردید و در حوزه رسانه هم فعالیت میکنید، تاثیر این فضارو روی مخاطب چقدر میدونید؟ یعنی فکر میکنید مخاطب چقدر در تلاش است که خودش رو به اون بلاگر شبیه کنه؟
خیلی زیاد. ذات اینستاگرام رسانه‌ای همگام ساز است، رسانه‌ای عریانگر و برونگرا. رسانه‌ای با محوریت عکس که در مرتبه اول باید توانایی ارائه تصاویر جذابی از خودمون داشته باشیم، به همین دلیل فارغ از توانایی های درونی و اندیشه شخصی ما، عاملی که در این فضا برخی رو رهبران فکری و بلاگر و پیشرو میکند، ویترین جذاب و برونداد زیباتر و اغواکننده‌تر است که بقیه رو پیرو و دنبال کننده خودش میکند.
طبیعتا در این مدل کسی به دنبال نمایش ناراحتی و زشتی نیست و کسی هم دنبال کننده این مدل صفحات نیست و همه سعی در نشان دادن بهترین وحه خودشان هستند چون مخاطب رو جذب میکند.

در آخر اما به سراغ یک منتقد این صفحات رفتم تا با دیدگاه‌های او هم آشنا بشنوم:

خانم ک. متاهل، داروساز، ۲۷ساله
از سال ۹۰ در اینستاگرام فعال است، اوایل صفحه‌ای خصوصی با دنبال کننده‌های محدود داشت که در آن خاطره‌نویسی میکرد و از روزمرگی‌هایش میگفت. صفحه او بخاطر انتشار عکس‌های سردار سلیمانی از طرف اینستاگرام مسدود شد، او دوباره صفحه‌ای باز کرد اما اینبار با رویکرد نقد اوضاع جامعه و دغدغه‌های شخصی اش.

آیا شما بلاگری رو دنبال میکردید یا میکنید؟
نه، ولی به خاطر اینکه دوستانم این صفحات رو دنبال میکردند، به عنوان پیشنهاد برای من نشان داده میشد، اوایل و زمانی که بلاگر بودن مثل امروز بوجود نیامده بود و تبلیغات هن به این شکل گسترده نشده بود، صفحاتی رو میدیدم که خیلی رنگی و شاد بودند و به این موضوع فکر میکردم که چقدر جالب است این اشخاص به همه وجه‌های زندگی خودشون میرسند و موفق هستند.

خب شما بعد از بسته شدن صفحه‌تون دوباره صفحه دیگه‌ای ساختید، ازون برام بگید؟
بله، بعد از بسته شدن صفحه اولم، دوباره صفحه‌ای ساختم با محور نوشتن از دغدغه هام و نقد بلاگرها. اما صفحه دوم هم به خاطر نقدهایی که نوشتم توسط همون بلاگرها و دنبال کننده‌هاشون به عنوان صفحه خرابکار به اینستاگرام معرفی و مسدود شد.

نظرتون راجع به این تبلیغات اینستاگرامی چیه؟
خودم خیلی به این تبلیغات و مدل ارائه نقد دارم. پیش‌تر فضای تبلیغات اینستاگرامی به شکل امروزی نبود و بلاگرها با صداقت بیشتری تبلیغ میکردند و هرچیزی رو هم تبلیغ نمیکردند. اما امروزه شاهدیم محصولی که پول بیشتری بده تبلیغ میشه و اصلا مهم نیست که چیه و کاربردی هست یا نه و اگر هم محصول خوب یا کاربردی ای باشه داره یک تقاضای کاذب رو در مخاطب ایجاد میکند که من باید اون محصول رو بخرم هرچند بهش احتیاجی نداشته باشم.
بنظر من در فضای امروز کشور که تعداد محدودی بلاگر تخصصی که اصول کار حرفه‌ای رو رعایت کنه نداریم، همین باعث شده که افراد با هر سطح سوادی و بدون تخصص خاصی شروع به تبلیغات بکنند.

نظرتون درباره دنبال کردن این افراد چیه؟
در کل مخالف دنبال کردن این افراد و صفحات هستم و خودم هم دنبالشون نمی‌کنم، چون ما با دنبال کردن این افراد باعث رشد بیشتر افراد بی تخصص می‌شویم که در همه زمینه‌ها اظهار نظر می‌کنند و جامعه رو به سمت خودشون می‌کشونند.

برای تهیه این گزارش با افراد زیادی صحبت کردم، بلاگرهایی که قبل از هر جوابی تعرفه تبلیغات در استوری و پست رو برام میفرستاند، و زمانی که متوجه میشدند قصد ارائه محصول ندارم یا میگفتند تمایلی به صحبت ندارند و یا بلاک میکردند. در این بین اما بودند کسانی که میگفتند از وضع موجود ناراحتند و زندگی شان به زیبایی و شادی صفحه‌های اینستاگرامی‌شان نیست و در دنیای واقعی غمگین هستند.
در صفحه روانشناسی خوانده بودم که شخصی میگفت: همسرم بلاگر است، او بخاطر جذب مخاطب و گرفتن تبلیغات بیشتر من را با تهدید و بدرفتاری مجبور میکند تا کنار او جلوی دوربین و در عکس‌ها لبخند بزنم و احساس رضایت و خوشحالی داشته باشم. او از زندگی اش راضی نبود و به دنبال طلاق بود. او میگفت: آقای دکتر شما به مخاطبین‌تان بگویید صفحه امثال همسر من را دنبال نکنند ما واقعا چیزی نیستیم که مردم میبینند و این صفحه‌ها فقط ویترینی از زندگی ماست.
در نهایت اما به این نتیجعه رسیدم که برای صاحبان محصول مهم این است که با هزینه کمتر به بیشترین بازدهی و سود برسند که این اتفاق در بستر اینستاگرام ایجاد شده است، که با هزینه ای کمتر از دادن تبلیغ به رسانه ها و افراد مشهور فروش بیشتری داشته باشند.
اغلب افرادی که بلاگرها را دنبال می‌کنند معتقدند که تحت تاثیر آنها نیستند و بیشتر به خاطر سرگرمی آنها رو دنبال می‌کنند، اما واقعیت این است که ناخواسته شبیه به آن شخص می‌شوند، چه در انتخاب لباس، چه در صحبت کردن یا حتی سبک زندگی.
مردم وقتی تبلیغ محصولی را می‌بینند سعی در خرید آن دارند، چون فکر می‌کنند اگر آن محصول را داشته باشند، مثل آن خانم یا آقای بلاگر می‌شوند، پس خرید می‌کنند حتی اگر احتیاجی نداشته باشند. و این یک بازی دو سر برد است، یکی برای بلاگر که هم به محصول رایگان رسیده و هم پول گرفته، و سر دیگر هم برای صاحب محصول که کالای خودش را فروخته است.
اینستاگرام فضایی برای به اشتراک گذاری عکس است. فضایی که بیشتر برای سرگرمی درست شده، اما هستند کسانی که در این فضا و با سواستفاده از مخاطبین و به اشتراک گذاشتن زیبایی‌های زندگی سعی دررسیدن به شهرت دارند، شهرتی کاذب که با قطع شدن اینترنت یا از بین رفتن این بستر از بین می‌رود و در یادها نمی‌ماند.
کسانی که با جذب مخاطب، سعی در قبح شکنی مسائل بسیاری را دارند و ماهم خواسته با ناخواسته با دنبال کردنشان آنها را هرچه بیشتر به هدفشان نزدیک می‌کنیم.
کاش قبل از دنبال کردن این صفحات و بزرگ کردن این اشخاص کمی سواد رسانه‌ای خود را بالا ببریم تا ناخواسته با موج بوجود آوردن بلاگرها همراه نشویم.

/خبرگزاری صدا وسیما/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول