فیلترینگ حل کننده همه مشکلات نیست

مجازیستسید علیرضا آل داود، پژوهشگر فضای مجازی و کارشناس رسانه،

  • شبکه های اجتماعی می توانند ابزاری برای جاسوسی، دریافت اطلاعات کاربران و ملت ها و بستر جنگ شناختی ادراکی ترکیبی باشند و در دنیای رسانه ای شده و در عصر اطلاعات عمده هدف ارائه سرویس های اینترنتی غربی در شرایط تحریم به کشور هایی نظیر کشور ما، جمع آوری داده های کلان، تحلیل این داده ها، شناسایی نخبگان و مسئولان و … برای استفاده در جنگ شناختی ادراکی ترکیبی ضد کشورهای هدفشان است.
  • دسترسی هایی نظیر پیامک، مخاطبان، موقعیت جغرافیایی و… که تلفن های همراه هوشمند و پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی از مخاطبان خود می گیرند اکانت مخاطبان را با دیتای ارائه شده تطبیق می دهند و اگر حتی با هویت فیک در فضای مجازی فعالیتی بشود و کاربران موضوعات مرتبط با حریم خصوصی خود را رعایت نکنند می توانند این سرویس ها به راحتی از طریق هوش مصنوعی با تجمیع و تحلیل این اطلاعات به هویت واقعی شما دست پیدا کنند.

تحریم ارتباطی در داخل خاک کشور، حاصل نبود شبکه ملی اطلاعات

  • حریم خصوصی در فضای مجازی فعلی که تحت مدیریت دشمن است معنا ندارد و هدف اصلی حمایت از پیام رسانهای داخلی در بستر شبکه ملی اطلاعات همین موضوع است و این در حالی است که امروز شبکه های اجتماعی و پیام رسان های غربی حتی در مرزهای داخلی ما، صفحات مجازی مردم ما را مسدود می کنند.

لایکی برنامه‌ای با برندهای پورن و غیراخلاقی

  • نرم افزار لایکی را نمی‌توان شبکه اجتماعی دانست؛ چرا که  اجماع و اجتماعی را ایجاد نمی کند و الزامات یک اجتماع مانند اخلاق و احترام به فرهنگ های دیگران را رعایت نمی کند؛ از طرفی دیگر در کشورهای دنیا به محتواهای انتشار یافته در لایکی برند پورن و غیر اخلاقی یا محتوای بزرگسال را انتصاب می دهند.

حرکت «لایکی» برای تشکیل خانواده ۱۵ میلیونی در ایران

  • فعالیت لایکی در ایران را خطرناک است و پیش بینی می شود که کاربران لایکی در ایران حدودا به ۱۵ میلیون نفر برسد و این می تواند خطرناک باشد و نگران کننده است، دشمنان، لایکی را در یک کشور به ظاهر اسلامی مانند سنگاپور راه اندازی کرده و این در حالیست که هیچ ذهنیت منفی نسبت به این کشور در ایران وجود ندارد، در واقع تمامی موضوعاتی که می توان به این نرم افزار اعتماد کرد را رعایت کرده اند.
  • دابسمش در لایکی در ابتدا جنبه طنز داشت که بعدها به سمت فضای غیر اخلاقی، جنسی و ضد فرهنگی رفت. بنده معتقدم فضای اتفاق افتاده در لایکی سازمان یافته و از سوی دشمنان ساماندهی می شود.

اینستاگرام محتوای جنسی را به آی‌پی‌های ایرانی نمایش می‌دهد/ لایکی الگو یافته از دابسمش‌های صداوسیما

  • چندین سال است که اینستاگرام ذائقه مردم را به سمت مسائل جنسی و اروتیک تغییر داده است، در اکسپلورهای اینستاگرام با آی پی ایرانی دائما مسائل جنسی را بصورت مهندسی شده نمایش می دهد، در حقیقت زمینه سازی های اینستاگرام موجب شده تا امروز لایکی را ایجاد کنند.
  • البته باید توجه داشت برنامه تلویزیونی مثل خندوانه موجب شد تا دابسمش در کشور فراگیر شده و سپس در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تصویر محور به سمت موضوعات ضد فرهنگی هدایت شود.

اینستاگرام ماشین جنگی دشمنان در جنگ‌ نرم

  • اینستاگرام برنامه جاسوسی است و در ایام نوروز امسال برخی از خوانندگان خارج نشین و سلبریتی های اینستاگرامی مسائلی غیر اخلاقی و جنسی را در قسمت پخش زنده این شبکه اجتماعی مطرح می کردند که اینستاگرام با توجه به شدت و حجم موضوعات غیر انسانی و غیر اخلاقی تصمیم به بستن برخی صفحات آنان گرفت، البته این حرکت را می توان برای فرار از فیتلرینگ در ایران دانست که چنین اقدامی را انجام داد. چرا که آمریکایی ها به اصل اینستاگرام برای تغییر ذائقه مردم ما بخصوص جوانان و نوجوانان و حتی فتنه انگیزی در داخل کشور نیاز دارند.
  •  یکی از کارکردهای منفی فضای مجازی، گسست نسلی امروز در جامعه موجب شکاف اجتماعی می شود، است و در نتیجه جامعه در برابر تهدیدات آسیب پذیر خواهد شد. دشمن می داند که اگر معنویت را از جوانان ما بگیرد جامعه در موضوعاتی نظیر جهاد و شهادت و حوزه های هویتی و فرهنگی اسیب پذیر خواهد شد.
  • بمباران ناامیدی و پیام های یاس آور از کارکردهای فضای مجازی تحت مدیریت دشمن است و ناامیدن کردن افراد جامعه از طریق فضای مجازی از اهداف اصلی دشمنان است و اگر یاس و ناامیدی حاکم شود فضای خود تحقیری حاکم شده و بمباران محتوای یاس آمیز منجر به سکون افراد و اختلال درماندگی آموخته شده در این افراد می شود که برای فرار از مشکلات ناشی این نوع اختلالات افراد رو به حرکات عجیب و غریب در فضای مجازی می آورند.

فیتلرینگ؛ تنها گذاشتن مردم در زمین بازی دشمنان/ راه اندازی شبکه ملی اطلاعات یعنی خروج فضای مجازی از مدیریت دیگران

  • فیتلرینگ به شیوه فعلی را راه حل آخر برای مقابله با تهدیدات فضای مجازی تحت مدیریت دشمنان می دانم و تمام مشکلات امروز فضای مجازی با فیلترینگ حل نمی شود چرا مردم در فضای یک طرفه با استفاده از فیلترشکن در زمین دشمن به بازی گرفته می شوند. از طرفی دیگر باید از طریق راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بتوانیم فضای مجازی را از مدیریت دشمنان ملت بزرگ ایران اسلامی خارج کنیم.
  • خانواده‌ها حداقل در دابمسش های ضد فرهنگی در فضای مجازی در کنار فرزندان خود نباشند و حرکات آنها را تایید نکنند.

سطح دسترسی افراد به اینترنت باید متفاوت باشد

  • توجه به رژیم مصرف اینترنت جوانان یک اصل مهم است و با توجه به اینکه اینترنت سطح بندی شده در اختیار افراد جامعه به ویژه نوجوانان نیست، خانواده ها باید برخی پروتکل های استفاده نوجوانان و جوانان از فضای مجازی را رعایت کنند.
  • رسانه می تواند منجر به بلوغ زود رس در نوجوانان شود و خانواده ها باید مراقب نوع محتوایی که فرزندشان می بیند، باشند، همچنین خانواده ها باید نظارت بیشتری بر عدم استفاده فرزندان خود از فیلترشکن و فضاهای فیلتر شده و… داشته باشند.

فقر سواد رسانه‌ای، منجر به استفاده بی هدف از اینترنت می‌شود

  • فراگیری سواد رسانه ای در میان آحاد جامعه لازم است و در میان جامعه و به ویژه دانش آموزان فقر سواد رسانه ای دیده می شود و از این رو موجب شده آنان از اینترنت و شبکه های اجتماعی اعتیاد گونه و بی هدف استفاده کنند و این در حالیست که قالب بیشتر محتواها در این شبکه ها با فرهنگ ما سازگار نیست.
  • براساس پایش سال ۱۳۹۵ دانشگاه تهران، مردم ما حدود ۵ تا ۹ ساعت از وقت خود را در شبکه های اجتماعی صرف می کنند. جدای از مسائل اخلاقی، اعتیاد به اینترنت یکی از مسائلی است که بسیار خطرناک است و باعث افت تحصیلی، افسردگی و گذراندن وقت به صورت بی هدف توسط دانش آموزان می شود.
  • پرخاشگری، شکاف نسلی، اضطراب، بدخلقی، احساس یاس و نا امیدی از علائم اصلی اعتیاد اینترنتی نوجوانان و جوانان است که با ارتقای سواد رسانه ای می توان تا حد زیادی این آسیب ها را کاهش داد.
  •  به اعتقاد بنده سواد رسانه‌ای موضوعی از بالا به پایین در سطح جامعه است، مسئولان باید از سواد رسانه‌ای مطلوبی برخوردار باشند تا بتوانیم بر جامعه و آحادمردم تاثیرگذار باشیم. تحقیقی در سال ۲۰۱۴ در اتحادیه اروپا بر روی خانواده ها و کودکان ۲۵ کشور اروپایی بین ۹ تا ۱۴ سال انجام شده است که نتایج آن حاکی از آن است که خانواده ها معتقدند تا ۹ سالگی کودکان حق دسترسی به هیچ گونه شبکه اینترنتی را ندارند، پس از ۹ سالگی نیز کودکان باید به اینترنت سطح بندی دسترسی داشته باشند و والدین باید بر رفتارهای اینترنتی فرزندان نظارت داشته باشند و یا اینکه کودکان در مکانی به اینترنت سطح بندی شده دسترسی باشند که در دید والدین باشند.
  • دو شرط استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ای مشروط به سالم بودن و محدود به میزان مورد نیاز است که اگر رعایت نشود مانند رژیم مصرف مواد غذایی می تواند به افراد آسیب های جدی وارد کند.

واتس اپ نمی‌خواست منبع فیک‌نیوز در دنیا باشد!

  • در شرایط کرونایی برنامه واتس اپ به زبان انگلیسی و برخی زبان های دیگر فوروارد پیام را بسیار محدود کرد چرا که نمی خواست این پیام رسان منبع اخبار جعلی در ایام کرونا باشد و به تبع این اخبار جعلی کرونایی منجر به ایجاد استرس به مردم آن کشورها نشود، اما شاهد بودیم این محدودیت ها برای زبان فارسی اعمال نشد و گروههای واتس اپی منبع اخبار جعلی در داخل کشور ما شدند.

سیاه‌نمایی کرونایی فیک‌نیوزها علیه ایران/ شبکه ملی اطلاعات راه مقابله با شیطنت‌های خارجی رسانه‌ها

  • رسانه‌های خارجی هیچ گاه در برابر ایران کوتاه نیامده اند؛ در ایامی که کرونا در جهان در حال شیوع بود و نخست وزیر کشورهای دیگر نظیر انگلستان به کرونا مبتلا می شدند بی بی سی و رسانه‌های دیگر، به مدیریت ایران در برابر کرونا با هدف سیاه نمایی می تاختند و این در حالی بود که مسئولان بهداشت جهانی تلاش حرفه ای ایران در برابر کرونا را تشویق می‌کردند.
  • نقش شبکه ملی اطلاعات در چین و کره جنوبی در ایام کرونا بسیار مشهود است و این ۲ کشور با دارا بودن این شبکه بسیار مهم توانستند در برابر شیطنت های رسانه ای دشمنانشان و شکل گیری اخبار جعلی بایستند.

/راه دانا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول