رسانه‌ها و فضای مجازی در محرم ۱۴۴۲ نقش بسزایی خواهند داشت

مجازیست-مهدی دهقانی اشکذری، فعال فرهنگی و کارشناس رسانه:

  • رسانه‌ها و فضای مجازی در محرم ۱۴۴۲ نقش به‌سزایی خواهند داشت.
  • حفظ جان افراد از اوجب واجبات است؛ به‌طوری‌که فریضه واجب روزه در دین اسلام  که امر واجبی محسوب می‌شود بر فرد بیمار معاف است. قطعاً درانجام اعمال مستحب هیچ امری نیست ولی عزاداری‌های ماه محرم در این شرایط سخت کرونا را، می‌توان به خوبی مدیریت کرد وعشق و ارادت خود را به اباعبدالله الحسین(ع) ابراز کرد تا این دلدادگی پرشورتر از سال‌های قبل ظهور و بروز کند. ارادتمندان این خاندان، ارتباط جدانشدنی و عمیق دلی با سیدالشهدا(ع) دارند و در هر شرایطی این ارتباط را باید حفظ کرد؛ این خواسته تمامی مردم است و در این شرایط خاص، رسانه‌ها و فضای مجازی نقش به‌سزایی دارند.
  • ماه محرم بهترین زمان جهت همراهی و هدایت نذورات و توزیع نیازمندی‌های محرومان است، سهم رسانه در این امر خیلی پررنگ‌تر از قبل خواهد بود و مردم نیازمند یاری و هدایت علمای دین هستند؛ این شرایط در بستر رسانه‌ها شکل پیدا می‌کند تا نذورات به شکل بسته‌های معیشتی مهیا شود و مناطق حاشیه‌نشین و محروم هم از این خدمات بهره‌مند شوند.
  • تشکل‌های دینی مذهبی و انقلابی که در فضای مجازی فعالیت جدی دارند و در قامت انقلاب اسلامی در مدیریت بحران، طلایه‌دار هستند، بزرگترین خدمات را انجام می دهند.
  • تشکل‌ها همواره درک شرایط را در همه تاریخ انقلاب داشته‌اند و همچنین از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی جذب حداکثری کمک‌های مردمی را داشته‌اند که نمونه‌ای از خدمات بارز اخیر آن‌ها را در طرح مواسات، ضدعفونی کردن و تولید ماسک دیده‌ایم.
  • با توجه به شیوع کرونا یکی از وظایف رسانه‌ها دراختیارگذاشتن برنامه‌های سال‌های گذشته، آداب و رسوم عزاداری‌ها و واقعه‌های محرم به صورت مجازی برای علاقه‌مندان است و نیز ارائه ویژه برنامه‌هایی به صورت مجازی در قالب پویش‌های ملی و مردمی است.
  • باید با جو سنگین نادرست رسانه‌های غربی در رابطه با ایران‌هراسی و اسلام‌ستیزی که هر ساله گردشگران خارجی پس از حضور در مراسم‌ عزاداری محرم متوجه این تناقض می‌شدند و خودشان به عنوان سفیران فرهنگی ایران و اسلام واقعیت‌ها را منتقل می‌کردند، سعی در مقابله داشته باشیم. امسال نیز رسانه‌های داخلی این واقعیت و پیام را از ارتباطی که از قبل با این افراد گرفتند، تجارب و بازخوردهای مثبت حضورشان در مراسم را از زبان خودشان در فضای مجازی نشر می‌دهند.
  •  صدا و سیما و نهادهای تبلیغی و ترویجی نسبت به ارائه برنامه‌های خلاقانه، مناسب با وضعیت فعلی کشور و تقویت فضای معنوی و فرهنگ عاشورایی در فضای مجازی و تبلیغاتی کشور نقش به‌سزایی دارند، در این عصر و دوران، صاحب‌عزا خود ابزار برپایی خیمه عزا را فراهم ساخته است و اینک با بهره‌گیری از فضای مجازی می‌توان حسینی بود و حسینی عزاداری کرد.
  • در روزهای کرونایی قرار داریم و حسب ضرورت، نیاز است تا از تجمعات کاسته شود، ترویج فرهنگ عاشورایی بایستی از منظری دیگر تحقق یابد و با به کارگیری فناوری‌های روز، این مهم در میان نسل جوان توسعه و تعمیق پیدا کند؛ رسانه‌های نوین و فضای مجازی فرصت خوبی را برای افراد مهیا می‌سازد تا ضمن حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی، از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی در این روزهای عزیز استفاده شود.

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول