فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی باعث رشد شبکه‌های بومی نمی‌شود

مجازیست-مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و طراح طرح کاربردی شبکه ملی اطلاعات:

  • با توجه به طرح کاربردی شبکه ملی اطلاعات با نام کامل «حمایت از توسعه و رقابت‌پذیری پلتفرم های ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» که هفته گذشته در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد، متاسفانه قانون جرایم رایانه ای که سال ۸۸ تصویب شده قانون جامعی نبوده و برای حمایت از کسب و کارهای بومی ظرفیت لازم را ندارد تا جایی که حتی برخی سوء برداشت های بی ضابطه باعث فیلترینگ کسب و کارها و ضربه به آنها شده است.
  • طرحی که پیشنهاد شده در درجه اول برای حمایت از پلتفرم های پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات است و نباید موضوع محدود  به پیام رسان باشد.

فیلترینگ، کاربران را در مقابل پلتفرم‌های داخلی قرار می‌دهد

  • حمایت قضایی و قانونی از پلتفرم های داخلی و ممانعت از فیلترینگ سلیقه ای، لازم است و تضمین فضای رقابتی بین پلتفرم های پرکاربرد خارجی با نمونه های بومی و در عین حال حمایت هوشمندانه از آنها لازم است و با فیلترینگ خارجی ها بومی ها نه تنها رشد نمی کنند بلکه کاربران هم در مقابل پلتفرم های داخلی قرار می گیرند.
  • آنچه باید در اولویت باشد توسعه اقتصاد دیجیتال با استفاده حداکثری از توان شرکت های دانش بنیان داخلی است و نگاه سلبی و صرفاً مبتنی بر چالش های فرهنگی و در نظر نگرفتن ابعاد اقتصادی وابستگی زندگی روزمره مردم به پلتفرم های پرکاربرد ما را به جایی نمی رساند.

مصوبات شورای عالی فضای مجازی باید از ضمانت اجرایی برخوردار شود

  • کارشناسان و مسئولان مختلف به ویژه دبیر شورای عالی فضای مجازی بارها از نبود ضمانت اجرایی برای مصوبات این شورا و وجود نهادهای موازی در تصمیم گیری صحبت کرده که در این طرح در بخش پلتفرم های پایه و کاربردی شبکه ملی ضمانت اجرای قانونی برای تصمیمات و سیاست ها دیده شده است.
  • باید صدای نمایندگان بخش خصوصی هم در نحوه اجرای سیاست ها و مقررات گذاری شنیده شود،  اهمیت این مساله در پلتفرم های فضای مجازی که اصولا مبتنی بر شرکت های دانش بنیان و خلاق هستند مضاعف است.

/خانه ملت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول