چرایی عدم استقبال استارتاپ ها از احراز هویت متمرکز کاربران در فضای مجازی

مجازیستکسب و کارهای فروش اینترنتی پس از دستور حذف قیمت آگهی‌های خرید و فروش ملک و خودرو در سال گذشته با چالش های ریزش مخاطب روبرو شدند و حالا با دستور دادستانی فضای مجازی مبنی بر احراز هویت کاربران در سامانه امتا، به گفته گردانندگان این استارتاپها با شوک دوم روبرو شدند.

براین اساس کاربران سایت‌های ایرانی فضای مجازی مانند دیوار‌، شیپور‌، باما، کلید و… باید ابتدا در سامانه متمرکزی به نام «امتا» مشخصات و مدارک کامل هویتی خود را تایید کنند و سپس امکان انتشار آگهی خواهند داشت.

با این وجود بنظر می رسد این موضوع چنان بنیادی است که هیچ یک از سایت‌های اینترنتی بزرگ پای کار نیامده‌اند و با وجود تاکید معاونت فضای مجازی دادستانی به اجرای این رویه جدید از اول مهر ماه‌، مشاهدات نشان می‌دهند استارتاپ‌های بزرگ ایرانی در این مورد موضع یکسانی دارند و تمایلی به اجرای آن ندارند. آنها انتقاداتی نسبت به نحوه اجرای احراز هویت دارند اما آنطور که اعلام کرده اند هنوز دولتی ها برای حل و فصل مشکلات و شنیدن نظرات استارتاپها پا پیش نگذاشته اند.

به باور مدیران استارتاپ های بزرگ خرید و فروش اجرای این طرح که با حمایت وزارت صمت و کسب و کارهای سنتی به عنوان رقبای آنها روبرو می شود، کاربران به بسترهای ارتباطی دیگر مانند کانال‌های تلگرامی و واتس‌آپی یا صفحات اینستاگرامی سوق داده می‌شوند و چه بسا رقبای خارجی بزرگ از این فرصت برای حذف کسب و کارهای ایرانی استفاده کنند. فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی چهار ایراد اساسی را به امتا وارد می‌دانند و معتقدند برای کم کردن جرائم فضای مجازی باید به راهکارهای اصولی‌تر متوسل شد تا راهکارهایی که بیشتر باعث خواهد شد کاربران به سمت مکان‌های تاریک‌تر فضای مجازی سوق پیدا کنند.

چهار دلیل مخالفت کسب و کارها

استارتاپ‌ها با آمار و ارقام تاکید می‌کنند کلاهبرداری‌های اینترنتی در حوزه‌هایی غیر از خودرو و املاک رخ می‌دهد زیرا خریداران برای خرید خودرو در نهایت باید آن را سند بزنند و در یک مرجع قانونی آن خرید و فروش را به ثبت برسانند . به اعتقاد مدیران استارتاپها از آنجا که تا پیش از رسمی شدن معامله پولی جابه‌جا نمی‌شود پس چرا باید احراز هویت در مرحله ثبت آگهی لحاظ شود و نه فروش محصول.

کارشناسان کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گویند استفاده از این سامانه باعت می‌شود تا کاربران از سایت‌های آگهی‌های آنلاین و قانونی کمتر استفاده کنند و به انتشار آگهی در اینستاگرام و تلگرام که هیچ نظارتی بر آن‌ها نیست، روی بیاورند. به گفته پلیس فتا همین حالا بیشترین میزان تخلفات مالی اینترنتی در اینستاگرام اتفاق می‌افتد.

بنا بر اعتقاد صاحبان کسب و کارهای مجازی، یکی از مشکلات بزرگ این پروسه آن است که کاربران پلتفرم‌ها در زمان ثبت آگهی روی سایت‌های اینترنتی ناگهان باید به سایت امتا هدایت شوند که در آنجا با یک پروسه طولانی رو‌به‌رو می‌شوند. این دسته از کاربران پس از ثبت اطلاعات خود در سامانه امتا که گویا ایرادات زیادی هم تا اینجا داشته باید دوباره به سایت اینترنتی موردنظر خود بازگردند و پروسه ثبت آگهی را ادامه دهند! فعالان کسب‌وکارهای استارتاپی می‌گویند این‌که کاربر را از وسط یک پروسه مجبور کنید از سایت شما خارج شود و وارد یک سایتی شود که شما هیچ توضیح شفافی در مورد معماری فنی و نظارتی آن ندارید یک وقفه کشنده در فرآیندهای کسب‌وکار تلقی می‌شود و ریزش زیاد کاربران سایت‌های رسمی کسب‌وکاری ایرانی را در پی خواهد داشت.

تجربه بد سامانه‌های مشابه اما یکی از بزرگ‌ترین استدلال‌های پلتفرم‌های اینترنتی در مورد امتاست. سامانه‌ای که همین حالا هم به گفته آن‌ها کارنامه‌اش در ماجرای احراز هویت خریداران خودرو از سایپا و ایران خودرو نشان داده که مشکلات بسیار زیادی دارد. از جمله این‌که سیمکارت‌های اعتباری را شناسایی نمی‌کند. در برخی موارد کد احراز هویت برای مشتریان ارسال نمی‌شود. تایید کدپستی نیز با مشکلات گسترده‌ای روبه‌رو است و معمولا با پیغام خطا مواجه می‌شود.

نگاهی به سامانه امتا

سامانه امتا متعلق به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت است و البته مورد حمایت معاونت فضای مجازی دادستانی‌. با ورود به سایت امتا به نشانی ecsw.ir با این نکته مواجه می‌شوید که این سامانه با درخواست کاربران ایجاد شده است و مشتریان دیگر لازم نیست در وب‌سایت‌های کسب‌وکارهای گوناگون ثبت نام کنند و نام کاربری و رمز عبورهای متعدد را به خاطر بسپارند و اجازه سطح دسترسی کسب‌وکارها به اطلاعات شخصی‌شان را نیز خود مدیریت می‌کنند.

کسب‌وکارهای الکترونیکی نیز با استفاده از این سامانه، می‌توانند مشتریان خود را احراز هویت نمایند و با مشکلات و محدودیت‌های مربوط به آن مواجه نگردند. ادعایی که به نظر می‌رسد حداقل در مورد کسب‌و‌کارهای الکترونیکی درست درنیامده است و هیچ یک با سیستم متمرکز احراز هویت موافق نیستند. قطعا کاربران اینترنتی که سادگی و در دسترس بودن این سایت‌ها برایشان مزیت بوده حاضر نیستند از احراز هویت خود در یک سامانه دولتی استقبال کنند.

/عصر آی.سی.تی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول