رفاقت پرخطر دانش‎‌آموزان با فضای مجازی

مجازیست-عباس سرایدار، پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی:

  • تاکنون به دنبال کنترل استفاده دانش آموزان از فضای مجازی بوده‌ایم، در حال حاضر با شیوع کرونا و ارائه دروس در فضای مجازی، دانش آموزان باید در این فضا حضور داشته باشند اما باید استفاده از فضای مجازی از سوی خانواده ها مدیریت شود و نظارت در استفاده از فضای مجازی از سوی خانواده ها وجود داشته باشد.
  • یکی از آسیب‌های استفاده بیش از حد از فضای مجازی، بلوغ زود هنگام دانش آموزان است، دانش آموزان به راحتی با حضور در یک شبکه اجتماعی می تواند با دورترین نقاط در کشورهای مختلف ارتباط برقرار کند و این مسئله حجب و حیاء دانش آموزان ما را تا تحت شعاع قرار می دهد.
  • مدیریت استفاده از فضای مجازی دانش آموزان، مستلزم مدیریت استفاده مناسب خانواده ها از فضای مجازی است، اگر خانواده ها نتوانند استفاده خود از فضای مجازی را به درستی مدیریت کنند، نمی توانند در مدیریت فرزندان و دانش آموزان، مؤفق باشند که در حال حاضر این مسئله یکی از مهم ترین مشکلات در حفاظت از دانش آموزان از آسیب‌های فضای مجازی است.
  • در حال حاضر تعدادی از والدین بیش از دانش آموزان در فضای مجازی غرق می شوند، توانمندسازی والدین و دانش آموزان در حوزه آسیب های مربوط به فضای مجازی بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.
  • استفاده از گوشی و تبلت پیش از خواب، در کاهش کیفیت خواب بسیار مؤثر است و این مسئله برای دانش آموزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که به طور قطع در کاهش یادگیری درسی آنان نیز بسیار اثرگذار است.
  • پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی نیازمند حضور خانواده‌ها، مدرسه و… است، این بحث در حدی گسترده است که نمی توان تنها یک متولی برای آن معرفی کرد و نیاز است که معلم‌ها در مدرسه، خانواده‌ها در خانه و دستگاه هاتی مرتبط پای کار باشند تا بتوان از دانش آموزان به خوبی در این شرایط، محافظت کرد.

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول