اینستاگرام بازاری ۵ هزار میلیارد تومانی در کشور دارد

مجازیستافشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران، عضو اتاق بازرگانی ایران :

  • حجم بازار اینستاگرام در بین کاربران ایرانی در یک سال حدود ۵ هزار میلیارد تومان است.
  • بیش از ۲۴ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام فعال است که ۳۷ درصد آنها حداقل یک بار خرید و فروش انجام داده‌اند و یک بازار ۵ هزار میلیارد تومانی در سال را ایجاد کرده‌اند.
  • یک نگرش در حاکمیت مبنی بر محدودیت شبکه‌های اجتماعی وجود دارد ولی هنوز هیچ مصوبه‌ یا برنامه‌ای برای فیلترینگ اینستاگرام به وجود نیامده است، حداقل من از آن بی‌اطلاع هستم.
  • تجربه فیلترینگ دیگر شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک و تلگرام نشان داده که این مسدودیت‌ها کاری از پیش نمی‌برد.
  • ما تجربه فیلترینگ را قبلا در مورد شبکه‌های دیگر مثل توییتر، فیسبوک و تلگرام داشته و نتیجه را دیده‌ایم. به نظر می‌رسد که فیلتر کردن این شبکه‌ها فقط پروسه را کمی سخت کرده یا باعث رونق رقیب آنها شده، اما باعث موفقیت در عدم استفاده مردم از آنها نشده وتنها وقت و هزینه بیشتری را از آنها گرفته است.
  • همین اتفاق مشابه برای اینستاگرام نیز رخ خواهد داد و نباید اینطور متصور شد که فیلترینگ باعث فضای مجازی سالم تر یا رونق گرفتن شبکه‌های مشابه داخلی خواهد شد چرا که این تصور به زعم کلاهی، یک تصور واهی و غلط است.
  • فیلترینگ اینستاگرام باعث اثرات مخرب مستقیم و غیرمستقیم بر فضای اقتصادی حوزه کسب و کارهای اینترنتی و کل اقتصاد خواهد بود. ما حدود ۲۴ میلیون کاربر اینستاگرام داریم که بر اساس برآوردها، ۳۷٪ از آنها حداقل یک بار روی اینستا خرید و فروش انجام داده‌اند و این بازاری افرون بر ۵ هزار میلیارد تومان در سال است.
  • حدود ۲۰۰ هزار کسب و کار ایرانی فعال روی شبکه‌های مجازی نظیر اینستاگرام فعال هستند و فیلتر شدن این شبکه باعث می‌شود که بخش بزرگی از این فعالان اقتصادی با چالش جدی مواجه شوند. این در حالی است که فراگیری ویروس کویید ۱۹ با وجود اینکه باعث افزایش استفاده از فضای مجازی برای سفارشات شده، اما مشکلات اقتصادی مردم حجم فروش را کاهش داده است.
  • جدا از وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و کسب‌وکارهای خرد، اینستاگرام در بازاریابی و مارکتینگ، اهمیت تجاری دارد و بسیاری از شرکت‌ها و برندها نیز از این فضا برای بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند که آسیب جدی خواهند دید. افرادی هم در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند که به کلی شغل خود را از دست خواهند داد
  • فیلتر کردن این بسترها باعث ناامن شدن فضای اقتصادی کشور می‌شود چرا که باعث خروج سرمایه‌ها از کسب و کارهای اینترنتی خواهد بود.
  • امنیت اولین لازمه هر فعالیت اقتصادی است و زمانی که کسب‌وکارها دائما با سایه فیلترینگ سر و کله بزنند، هیچ امنیتی در اینباره حس نمی‌کنند و ضمن اینکه یکی از بهترین ابزارهای ارتباط مستقیم با مشتریان از دست می‌رود.

/ایلنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول