بینش کافه‌بازار یا همان سلف‌سرویس داده چیست؟

مجازیستبینش جایگزین گزارش‌های فصلی کافه‌بازار خواهد شد تا استفاده از دیتاها و گزارش‌های تحلیلی و مقایسه‌ای آن در هر لحظه برای متقاضیان فراهم باشد.

مراسم آنلاین رونمایی از بینش از طریق سامانه پخش زنده آپارات و با حضور علیرضا اشکان مدیر مارکتینگ کافه بازار، مهدی ناصری تحلیل‌گر داده بازار و محمد زهتابی مدیرعامل استودیو پاییزان و با همراهی خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد. در این نشست مهدی ناصری، تحلیل‌گر داده‌های کسب‌وکار در کافه بازار، تاکید کرد تاکنون کافه‌بازار بیش از ۲۴ گزارش مختلف جامع را منتشر کرده با این هدف که اشتراک‌گذاری داده‌ها به نفع بردن ذی نفعان و خود کافه بازار است.

محمد زهتابی، هم گفت افراد و مدیرهای کسب و کار وقتی به داده توجه می‌کنند که آن داده باعث تقویت برند آن‌ها شود. یا وقتی که فرضیه‌ها و تصمیم‌های مدیر رتوسط آن داده‌ها ثابت شود. زهتابی تاکید کرد از این نظر بینش می تواند به مدیران کسب و کارها کمک زیادی کند.

علیرضا اشکان، مدیر بازاریابی بازار، دهم در این رویداد تاکید کرد « مخاطبان بینش کسانی هستند که درگیر کسب‌وکار هستند. مانند برنامه‌نویسان که باید سنجه‌هایی مانند مکان و موبایل افراد را در اختیار داشته باشند تا محصولی را توسعه دهند. از این نظر بینش به بهره‌وری بهتر برنامه‌نویس کمک خواهد کرد.» اشکان معتقد بود: «مدیران شرکت‌ها و محصولات با سنجه‌های دیگری مانند میزان خرید‌ها، انتخاب کاربران، درآمد بازی‌های مختلف و … می‌توانند تصمیمات خود را در شرایط بهتری بگیرند.»

سنجه‌هایی مثل تمرکز رقابت یا حجم کلی مارکت موبایل به اعتقاد اشکان برای رسیدن به تصمیم‌ درست در بین سرمایه‌گذاران و مدیران احتمالا تاثیرگذار خواهند بود.

یاور توسعه‌دهندگان و کمپین‌ها و فعالان اقتصادی

  • کافه‌بازار در بخشی از معرفی این «سلف‌سرویس داده» که آن را مسئولیت اجتماعی خود برای توسعه اکوسیستم کسب‌وکارهای آنلاین عنوان کرده آورده است: داده‌ها و گزارش‌های بینش از دل ۱۰ سال فعالیت بازار به عنوان بزرگ‌ترین اپ استور اندروید فارسی بر آمده است. فعالیت صد هزار برنامه و بازی و داده‌های رفتار بیش از ۴۰ میلیون کاربر فعال امروز، بر اساس سنجه‌های متفاوت، بررسی و محاسبه شده است؛ داده‌های دریافت شده از این سنجه‌ها در بینش بازار، حاصل سال‌ها تجربه و تحلیل مداوم داده‌های این صنعت است.
  • ما معتقدیم بدون جمع‌آوری و ترکیب داده‌ها در یک ابزار با منافع عمومی مشترک، جهان این صنعت پیشرفت نخواهد کرد. هدف بینش برای ما روشن کردن مسیر تمام کسانی است که در این صنعت کار می‌کنند یا می‌خواهند به این حوزه وارد شوند. ما انتظار داریم بینشِ بازار بتواند برای توسعه‌ محصول کمک کننده باشد، برنامه‌ریزی‌ کمپین‌های مارکتینگ را آسان‌تر و نتایج را قابل پیش‌بینی‌تر کند، برای هدف گذاری شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد و برنامه‌‌ریزی راهبردی یار مدیران شود و سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطری دوچندان وارد کسب و کارها شوند؛ از طرفی دیگر داده‌ها فضای نقد و آگاهی را برای رسانه‌ها باز کرده و ظرف تحقیقات دانشگاهی را بزرگ‌تر می‌کنند.
  • بینشِ عمیق‌تر نسبت به صنعت، به سیاست‌مداران کمک می‌کند، واضح‌تر ببینند و به رشد صنعت برنامه‌های موبایلی کمک کنند.

یک حرکت تازه در حوزه داده‌های کسب‌وکاری

نمودارهای آماری و دسته‌بندی‌های تفکیکی از بازارهای مختلف مانند بازار سلامت، آموزش، کتاب و سرگرمی، بازی و… به همراه معرفی سنجه‌ها و شاخص‌هایی چون «تمرکز در رقابت»، میانگین نصب»، «نرخ تکرار خرید» و… و همچنین گزارش‌های آماری فصول مختلف کافه‌بازار؛ بینش را احتمالا به مرجعی جدی برای شروع یک کسب‌وکار آنلاین و یا توسعه کسب‌وکارهای نوپا بدل کند. بینش نوعی API دهی غیرمستقیم است ازجمله به توسعه دهندگان و کسب‌وکارهایی که می‌خواهند در حوزه‌های مختلف کافه‌بازار دست به راه‌اندازی یا توسعه یک سرویس بزنند. البته بدیهی است که روزنامه‌نگاران و تحلیلگران اقتصادی هم از این سرویس بهره‌های متناسب با کار خود را خواهند برد.

بینش را باید یک حرکت تازه در صنعت کسب وکارهای آنلاین کشور به حساب آورد که احتمالا راهگشای مسیری باشد برای ورود دیگر کسب‌وکارهای پرداده مانند دیجی‌کالا و اسنپ که دیتاهای خود را که می‌تواند به کار دیگر فعالان اقتصادی یا کسب وکارهای کوچک و توسعه دهندگان وب باشد به شکلی مشابه در دسترس همگان قرار دهند.

/کافه بازار/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول