فیلترینگ همه‌جا هست ولی راه‌حل نیست

مجازیستمحسن غفاری، مدیر شبکه اجتماعی ایتا و محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به صورت تلفنی گفتگو کرد متن گفتگو این دو در ادامه می آید:

محسن غفاری، مدیر شبکه اجتماعی ایتا:

  • رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی نباید صرفا مختص شبکه‌های اجتماعی خارجی باشد، حاکمیت نسبت به فرهنگ و هنجارهای جامعه مسئولیتی دارد و این لزوما فقط در کشورهای اسلامی نیست و در تمام حکومت‌ها از جمله حکومت‌های غیر دینی مانند آمریکا و کانادا نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.
  • این فیلترینگ در کشورهای غربی گاهی بسیار زیاد است و در بعضی از کشورها نسبت به بعضی از هنجارها بیشتر از ایران حساسیت دارند. در آمریکا اگر پدر و مادر اینترنت بدون فیلتر در اختیار فرزند زیر ۱۳ سال قرار دهد مجرم است.
  • حاکمیت در ایران در زمینه مدیریت اینترنت و شبکه اجتماعی موفق نبوده است، هر زمان که قانونی هم به مجلس برای ساماندهی اینترنت رفته است، دولت در آن دست برده است زیرا این قوانین با منافع عده‌ای هماهنگ نیست.
  •  در مرکز پژوهش‌های مجلس قبل، قانونی در رابطه با مدیریت شبکه‌های اجتماعی و اینترنت مورد تحقیق قرار گرفت و ساعت‌ها برای آن وقت گذاشته شد اما متاسفانه از کمیسیون فرهنگی آن مجلس خارج هم نشد.

محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس :

  • فضای مجازی امروز بخشی از دنیای واقعی افراد شده است، هنرمندان و ورزشکاران و بعضی دیگر از افراد به دنبال مطرح کردن خود در فضای مجازی هستند و متاسفانه در این راستا شاهد یک ولنگاری هستیم و این مسئله با اصل و اساس فرهنگ ایرانی که مبتنی بر احترام و ادب است، مغایرت دارد.
  • ملت ایران دارای یک پیشینه بزرگ تاریخی و فرهنگی است و ولنگاری در فضای مجازی باعث می‌شود فرهنگ ایران در میان کشورهای دیگر زیر سوال برود. امروز شاهد رواج خشونت کلامی و بداخلاقی در فضای مجازی هستیم که این مسئله بسیار حائز اهمیت است.
  • نظارت حلقه مفقوده در شبکه‌های مجازی است ، در شبکه‌های اجتماعی باید تقوای فردی و اجتماعی در جهت رشد باروری دینی مردم آموزش داده شود.
  • این پیشرفت‌ها در حوزه ارتباطات و رسانه‌ای بسیار سریعتر و پیچیده تر هستند و این مسئله پیامدهای مثبت و منفی زیادی به همراه دارد و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذاشت و نمی‌توان با فیلتر کردن این موضوع را حل کرد.
  • فیلتر کردن مانند این است که یک بچه را در خانه نگهداری کنیم و در را روی آن ببندیم و اجازه خروج به او ندهیم تا اینکه پس از مدت‌ها در را باز کنیم. چنین بچه‌ای وقتی وارد اجتماع شود دچار ناهنجاری می‌شود و اجتماع او را نمی‌پذیرد.

/رادیو گفت و گو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول