نظارت خانواده‌ها در بازی‌های رایانه‌ای حرف اول را می‌زند

مجازیست-مهندس سید محمدعلی حمیدی آزاد، کارشناس تولید بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برنامه گفتگوی فرهنگی درباره بازی‌های رایانه‌ای و نقش خانواده:

  • آگاهی سازی خانواده نسبت به انتخاب نوع بازی، نظارت بر بازی فرزندان بر فرآیند ایجاد محیط امن و قابل اعتماد در فضای بازی رایانه‌ای از اصلی ترین وظایف آنها در این حوزه است.
  • مزایای بازی‌های رایانه‌ای بی شمارند ولی متاسفانه به دلیل عدم آگاهی خانواده‌ها، جنبه مضرات بازی‌های رایانه‌ای، بسیار نمود پیدا کرده است.
  • وظیفه ما به عنوان متولی تولید محتوای مفید فرهنگی، آگاه سازی خانواده هاست و قدم دوم جلوگیری از ورود بازی‌های ناسالم و احیانا با سوءنیت به بازار است. خانواده‌ها دارای امتیازی هستند که گاهی از آن غافل می‌شوند و آن مجوزهایی است که بر بازی‌های رایانه‌ای، توسط بنیاد داده می‌شود که این مجوزها بسیار می‌تواند، راه گشا باشد و خانواده‌ها براحتی بدون هیچ کنکاشی می‌توانند بازی‌های خوب را از بد تشخیص دهند و خلوت فرزندان خود را با بازی‌های مفید و خوب پر کنند.
  • بازی‌های دارای مجوز بنیاد ملی رایانه‌ای از شورای نظارت گذشته و شورای رده بندی سنی به آن بازی رای مثبت داده است. بنابراین؛ با انتخاب بازی‌های دارای مجوز، انتخاب بازی‌ها براساس رده سنی توسط خانواده‌ها و همچنین مدیریت زمان از مضرات بازی‌های رایانه‌ای در امان خواهیم بود.
  • تقاضای بالا و تبلیغات بسیار گسترده و طرفداران بازی‌های رایانه‌ای باعث شده تا افسار از دست ما خارج شود، ولی در هر صورت باید با بازی غیرمفید مقابله کرد و نباید اجازه داد که این بازی‌ها به فضای امن خانواده‌ها ورود کنند و قطعا دستگاه‌های حاکمیتی باید با این مسئله مقابله کنند.
  • از جمله رسالت‌های نهاد پرورش فکری جوانان و نوجوانان، تولید بازی، سرگرمی، فیلم و انیمیشن‌های کودکان بر پایه پرورش فکری است و در این خصوص نیز بودجه‌ای در نظر گرفته شده و در این راستا کارهای شایسته‌ای صورت گرفته است. در کنار فضای ناامنی که از آن یاد می‌کنیم، بازی‌های مفید در بازار کم نیستند و انتخاب برای خانواده‌ها محدود نیست.
  • در سال گذشته در جشنواره بازی جدی در حوزه کودک و نوجوان، در بخش بازی‌های درمانی یا کلینیک محور به طور مثال ساخت بازی‌های رایانه‌ای برای بچه‌های مبتلا به بیماری اوتیسم که در روند درمان آنها موثر بوده، اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است.

/رادیو گفت و گو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول