اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی

مجازیست۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور تاکنون به شبکه ارتباطی متصل شده اند و برای تحقق «عدالت ارتباطی» این تا پایان سال مابقی  روستاها نیز به شبکه ملی ارتباطات می پیوندند.

بیستمین قسمت از سری ویدئوهای «ایران هوشمند» با بررسی توسعه شبکه ملی اطلاعات و رونق توسعه ارتباطات روستایی توسط وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات منتشر شده است.

توسعه ارتباطات در روستاها نه تنها عاملی برای برخورداری از خد مات الکترونیکی بوده، بلکه به دلیل فاصله جغرافیایی آنها با شهرها گامی در راستای توسعه کسب و کارهای روستایی خواهد بود. در گذشته به‌طور معمول عده‌ای با خرید محصولات روستاییان آنها را با قیمت بیشتر به دست مشتری می‌رسانند. در این بین، در برخی موارد هم کیفیت دچار مشکل می‌شد، اما از زمانی که صاحبان کسب وکار در روستاها خودشان توانستند به شکل مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار کنند، این مشکل رفع شد. اکنون روستاییان هرگونه محصولی که دارند را بدون واسطه و با قیمت مناسب به دست مشتری می‌رسانند. در این بین فضای مجازی و شرکت ملی پست برای آماده کردن زیرساخت‌ها بیشتر از هر عامل دیگری موثر بودند.

میانگین روزانه روستاهای متصل شده به شبکه ملی اطلاعات در دولت دوازدهم ۲۰ روستا در روز بوده است. طبق ماده ۶۷ برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف شد در توسعه زیرساخت خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه‌گذاری کند، به گونه‌ای که امکان ارائه چهار خدمت الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور امکان‌پذیر شود.

۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا، آماری است از تعداد کل ‌روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور که میزان دسترسی آنان به شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۲ و پیش از آغاز دولت یازدهم، صفر بود.

۳۵هزار روستا تجهیز شدند

در سال ۹۶ و زمان پایان دولت یازدهم بیش از ۱۸ هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند. وضعیت فعلی نشان می‌دهد ۳۵ هزار و ۵۱۹ روستا (۹۰درصد) به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند.

دسترسی به پوشش تلفن‌همراه در آغاز دولت یازدهم برای چهار هزار و ۵۰۰ روستا فراهم بود که در سال ۹۶ به ۱۵ هزار روستا رسید. با گذشت دو سال از آن آمار، اکنون ۳۷ هزار و ۴۹۲ روستا به پوشش تلفن همراه دسترسی دارند. این آمار حاکی از دسترسی ۹۵ درصدی است.

دسترسی به تلفن ثابت اما در آغاز دولت یازدهم وضعیت بدی نداشت. در سال ۹۲ اتصال تلفن ثابت در ۳۰ هزار روستا برقرار بود، در سال ۹۶ این عدد به ۳۱ هزار و ۲۶۳ روستا رسید و اکنون این عدد ۳۱ هزار و ۵۹۷ روستا (۸۰درصد) است.

علاوه بر این چهار خدمت، اتصال به شبکه ملی اطلاعات می‌تواند موجب شکوفایی اقتصادی، برقراری عدالت اجتماعی، کاهش شکاف دیجیتال و کاهش روند مهاجرت روستاییان به شهرها شود.

اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه تلفن همراه، پیش‌بینی وزارت ارتباطات است که تا پایان سال انجام خواهد شد.

پوشش صوتی تلفن همراه به عنوان یکی از خدمات پایه و مورد نیاز همه مردم کشور، در همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار و بسیاری از جاده‌های روستایی کشور برقرار است که از این طریق علاوه بر رفع نیاز ارتباطی امکان دسترسی روستاییان به خدمات تماس‌های اضطراری مانند امداد و نجات، اورژانس، پلیس و سایر خدمات اضطراری فراهم شده است. این خدمات موجب تسریع در کمک‌رسانی به مردم و بهره‌مندی از برخی خدمات اداری شده است.

وزیر ارتباطات و سازمان‌های تابعه بارها اعلام کرده‌اند که تا پایان سال روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد ارتباط در کشور نخواهیم داشت.

ارتباطات در جامعه امروز نقش اساسی ایفا می‌کند. وزارت ارتباطات کوشیده است با توجه حداکثری به ارتباطات روستایی و مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، بستری را فراهم کند که همه جامعه روستایی کشور به ارتباطات مناسب و با کیفیت دسترسی داشته باشند. کاهش چشم‌گیر تعداد روستاهای فاقد ارتباط در سالیان گذشته گویای این موضوع است.

نصب بیش از هزار دستگاه ATM

برنامه‌ریزی برای انجام مناقصه خرید خدمات خرده بانکداری از طریق دستگاه خودپرداز برای یک‌هزار روستای جدید از جمله اقداماتی بود که در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شد. با توجه به توسعه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در بیش از ۳۵ هزار روستای کشور، علاوه بر مشترکان خانگی تعداد زیادی از مدارس روستایی و خانه‌های بهداشت از امکانات شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند شده‌اند.

نصب یک‌هزار و ۲۵۰ دستگاه ATM در روستاها باعث شده خدمات خرده بانکداری در آن‌ مناطق با استفاده از بسترهای ارتباطی فراهم شده توسعه پیدا کند.

تعداد این دستگاه‌ها در سال ۹۲ صفر بود، یک‌هزار دستگاه در سال ۹۶ نصب شد و این تعداد اکنون به یک‌هزار و ۲۵۰ دستگاه رسیده است و تا پایان امسال دو هزار و ۲۵۰ دستگاه ATM برای اجرای خدمات خرده بانکداری نصب خواهد شد.

/عصر آی.سی.تی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول