تلاش اروپا برای مقابله با انحصار از طریق رتبه‌بندی جستجو

مجازیست بین‌الملل-طبق دستورالعمل‌های کمیسیون اروپا که روز دوشنبه ارائه خواهد شد، گوگل، مایکروسافت و سایر غول‌های فناوری باید در نحوه رتبه‌بندی نتایج جستجوی آنلاین شفاف‌تر عمل کنند.این دستورالعمل‌ها، که بلافاصله به اجرا درمی‌آیند، هفته آینده با انتشار پیش‌نویس قوانینی که در نهایت می‌تواند محدودیت‌های بیشتری را برای بخش فناوری ایجاد کند، دنبال خواهد شد.

رقبای کوچکتر و برخی از شرکت‌ها مدت‌هاست که از شیوه‌های خودسرانه و غیرشفاف موجود که بر چگونگی رتبه‌بندی محصولات و خدمات آنها در نتایج جستجو تأثیر می‌گذارد، شکایت دارند. به ویژه هنگامی که این سبب می‌شود که شرکت‌های کوچکتر بسیار کمتر از شرکت‌های بزرگ دیده شوند.

شیوه‌های جستجوی آنلاین گوگل موجب جریمه بیش از ۸ میلیارد یورویی (۹٫۷۱ میلیارد دلار) این شرکت در بازه‌ی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ از سوی رگلاتوری ضد‌انحصاری اتحادیه اروپا شده است که دریافتند گوگل محصولات خود را به طور ناعادلانه و به ضرر رقبا در نتایج جستجو بالاتر نشان می‌دهد.

کمیسیون اروپا گفت که این دستورالعمل‌ها نیازمند این است که پلتفرم‌های آنلاین، پارامترهای الگوریتمی تعیین‌کننده رتبه‌بندی در جستجو را تعیین نموده و با شرکت‌ها به اشتراک بگذارند.

مارگرت وستاگر ، کمیسر رقابت اروپا ، در بیانیه‌ای گفت: این دستورالعمل‌ها استانداردی را برای شفافیت بیشتر رتبه‌بندی الگوریتمی ایجاد می‌کند و عدالت را در اقتصاد پلتفرم‌های آنلاین افزایش می‌دهد، که در نهایت باعث ابتکار و رفاه میلیون‌ها اروپایی خواهد شد.

وستاگر در ۱۵ دسامبر پیش‌نویس قوانینی را برای کنترل و مهار غول‌های فناوری ارائه می‌دهد، لیستی از بایدها و نبایدها و افزایش مسئولیت‌پذیری پلتفرم‌ها در حذف محتوای غیرقانونی و مضر از پلتفرم خود که برای تشویق به پیروی از قوانین با جریمه‌ها و تحریم‌هایی نیز همراه است.

نه مایکروسافت و نه گوگل تاکنون به درخواست‌ها برای ارائه نظر در مورد این قوانین پاسخی ندادند.

/ رویترز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول