شکایت علیه همدستی گوگل و فیس‌بوک برای دور زدن قانون

مجازیستانحصار مشکلی است که در هر گروه یا صنعتی که وارد شود می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات فراوان برای کاربران (در کوتاه مدت) و خود شرکت‌های منحصر (در بلند مدت) گردد. اما در یکی از جدیدترین انحصارهای دنیای دیجیتال، دو غول بزرگ اینترنتی، گوگل و فیسبوک به ایجاد انحصاری بی‌سابقه در بازار تبلیغات اینترنتی متهم شده‌اند که به تازگی توسط ۱۰ ایالت آمریکا مورد شکایت و پیگیری قرار گرفته است.

طی گزارشی که رویترز اواخر هفته گذشته منتشر کرده اعلام شد که تگزاس به همراه ۹ ایالت دیگر شکایتی علیه گوگل ثبت و این شرکت را متهم کرده اند با همکاری فیس بوک قوانین آنتی تراست (ضدانحصار) را در حوزه کسب وکار آنلاین زیرپا گذاشته است.

در حال حاضر گوگل یک سوم بازار تبلیغات آنلاین در سراسر جهان را در اختیار داشته و بیش از ۷۰ درصد از کل درآمد شرکت مادر خود یعنی آلفابت نیز از سرویس‌هایی نظیر Google Adwords حاصل می‌شود. اما در گزارش این پرونده اعلام شده که در یکی از بندهای دادخواست مطرح شده توسط ایالت‌های فعال در این طرح شکایت، مدعی‌العموم خواستار پرداخت میلیون‌ها دلار خسارت از سوی گوگل به دلیل این اعمال غیرقانونی و انحصارگرایانه شده است.

همچنین دادخواست مذکور خواستار خواهان تجزیه بخش‌هایی از این شرکت شده‌اند. گوگل در پروژه ای داخلی که “جِدای” نام گرفته بود، با سایر شرکت‌های تبلیغاتی در راستای تلاش برای حفظ سهم بازارش به توافقهای همکاری مشابهی رسیده بود.

طبق شکایت ایالت‌های آمریکایی، اما آنچه که علنا اعلام نشده این است که گوگل به فیس بوک امتیازی ترجیحی اعطا نموده که به واسطه آن فیس بوک از حمایت از نرم‌افزار رقیب که ناشران برای مقابله با قدرت بازار گوگل طراحی کرده بودند، دست برداشته است. فیس بوک در قبال عدم حمایت از نرم افزار رقیب گوگل، از مزایای مختلفی شامل دسترسی به دیتای گوگل و استثناهایی مانند امکان گرفتن تبلیغات بیشتر نسبت به مشتریان سایر شرکای گوگل بهره مند شد.

سخنگوی گوگل اتهامات ایالت‌ها درباره همدستی میان گوگل و فیس بوک را نادرست توصیف و اعلام نموده که فیس بوک دیتای خاصی را از گوگل دریافت نکرده که بتواند موجبات ایجاد شرایط عدم همکاری شرکت‌های فعال با فیسبوک را تحت تأثیر قرار دهد اما با توجه به گستردگی و وسعت ماهیت همکاری میان دو شرکت، گوگل و فیس بوک کاملا آگاه بوده‌اند که توافقشان ممکن است باعث نقض قوانین ضدانحصارطلبی شود. در این شکایت همچنین گوگل و فیس بوک به تبانی در قیمت گذاری تبلیغات متهم شده‌اند.

شش منبع آگاه اظهار کرده‌اند که وزارت دادگستری آمریکا هم در راستای تحقیقات ضدانحصارطلبی درباره گوگل، در حال تحقیق درباره توافق میان این دو شرکت است اما وزارت دادگستری که در اکتبر از گوگل شکایت کرد، هنوز اتهامات مربوط به توافق سال ۲۰۱۸ میان گوگل و فیس بوک را مطرح نکرده است.

در پرونده شکایت تگزاس این ایالتها از گوگل خواستار جبران خسارت و اصلاحات ساختاری شدند که معمولا به معنای وادار کردن یک شرکت به فروش بخشی از داراییهایش است.

بر اساس گزارش رویترز، شکایت تگزاس دومین شکایت بزرگ رگولاتورها علیه گوگل و چهارمین شکایت فدرال و ایالتی است که هدفشان کنترل رفتار غولهای فناوری است که در دو دهه گذشته قدرت قابل توجهی بدست آورده اند.

در شکایت این ایالت‌ها آمده است: این دو شرکت در سال ۲۰۱۸ با قراردادی علنی موافقت کردند که براساس آن به مشتریان تبلیغات‌کننده فیس‌بوک گزینه قراردادن تبلیغات در شبکه شرکای ناشر گوگل فراهم می‌شد. مدیران رده‌های بالای دو شرکت این قرارداد را امضا کرده بودند.

به‌عنوان مثال یک وبلاگ اسنیکر که از نرم‌افزار گوگل برای فروش تبلیغات استفاده می‌کرد، می‌توانست از کفش‌فروشی که تبلیغات در فیس‌بوک خریداری کرده بود، درآمدزایی کند. به گفته یک منبع آگاه، گوگل در پروژه‌ای داخلی که «جِدای» نام گرفته بود، با سایر شرکت‌های تبلیغاتی در راستای تلاش برای حفظ سهم بازارش به توافق‌های همکاری مشابهی رسیده بود.

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول