مجرمان سایبری به دانش‌آموزان تلفن می‌زنند

مجازیست-سرهنگ دوم علی‌ محمد رجبی، رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا:

  • ساده‌ترین شکار مجرمان سایبری با توجه به سن و تجربه کم، دانش‌آموزان هستند که به راحتی فریب مجرمان سایبری را خورده و در دام آنها گرفتار می‌شوند
  • مجرمان سایبری در تماس با دانش‌آموزان از طریق تلفن یا شبکه‌های اجتماعی با وعده‌های واهی مثل به عنوان دانش آموز منتخب منطقه، شهرستان، شهر و حتی استان انتخاب شده‌اید آنها را فریب می‌دهند.
  • ارسال بسته آموزشی رایگان به ارزش چند میلیون تومان که شامل کتب و سی‌دی‌های کمک آموزش ویژه است برای آنها به عنوان منتخب، که فقط باید هزینه پست آن را بپردازند یا تخفیف ۵۰ درصدی دارد و در صورت واریز هزینه پست یا واریز ۵۰ درصد قیمت این بسته آموزشی، تا یک هفته از طریق پست به دست آنها می‌رسد. دروغ جذابی است که دانش‌آموزان را فریب می‌دهد.
  • دانش‌آموزان به خاطر سن و تجربه کم، به راحتی فریب خورده و از طریق کارت بانکی والدین یا کارت بانکی خود به درگاه بانکی ارسال شده از سوی مجرمان مراجعه می‌کنند و اطلاعات کارت بانکی به سرقت رفته و یا ۵۰ درصد قیمت اعلامی‌را به شماره حساب بانکی مجرمان واریز می‌کنند.
  • کلاهبرداران سایبری با استفاده از شیوه‌های مهندسی اجتماعی به‌ صورت تلفنی، پیامکی و یا بارگزاری محتوای جذاب در کانال‌ها و گروه‌های مختلف شبکه اجتماعی، سعی دارند اعتماد دانش‌آموزان را به خود جلب کرده و از آنان کلاهبرداری کنند.
  • حتما والدین به فرزندان خود آموزش بدهند که بدون شناخت به دیگران در فضای مجازی اعتماد نکرده و فریب محتواها و تبلیغات جذاب کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی را نخورند، چراکه کلاهبرداران زیادی در کمین آنها هستند تا بتوانند از سادگی و کم تجربگی آنها سوء‌استفاده کنند.
  • فرزندان بدون هماهنگی و اطلاع والدین به هیچ عنوان اقدام به خرید آنلاین نکنند و در پی تماس با آنها برای فروش یا ارسال هرگونه کالا یا خدماتی حتما به والدین خود اطلاع بدهند تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.

/پایگاه اطلاع رسانی فتا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول