دولت تانزانیا، مخالفین خود در توییتر را توسط خود توییتر ساکت می‌کند!

مجازیستتوییتر مدتی است که در تنگنای عجیبی گیر افتاده: آیا باید سیستم و راهکاری برای تشخیص خبر و ادعای دروغ و فیک از اخبار درست داشته باشد؟ آستانه تحمل ادعاهای توییتری چقدر باید باشد؟

موضوع دیگر این است که کارشناسان توییتر با چه پیشینه ذهنی و مطالعاتی و با چه سطح از آموزش و شناخت از قوانین باید در این زمینه دخالت کنند و جلوی توییت‌های کاذب یا تخلفات دیگر را بگیرند.

فعلا اما به نظر می‌رسد که توییتر دست بالا را ندارد و در زمینه تشخیص اخبار کاذب و از سوی دیگر، حمایت از شهروندان، بازی را به مراجع قدرت باخته است.

نمونه آن داستانی است که برای یک کاربر تانزانیایی توییتر پیش آمد. او با نام کاربری Kigogo  در توییتر فعالیت می‌کرد و داستان‌ها و گاه شایعاتی را که در مورد قدرتمندان کشورش می‌شنید در توییتر بیان می‌کرد. او حدود ۴۰۰ هزار دنبال‌کننده در توییتر داشت.

اوج فعالیت او در زمان انتخابات این کشور بود. او اتهام برگزاری یک انتخابات دستکاری‌شده و فرمایشی را به دولت زد و دولت هم البته قضیه را انکار کرد.

از آن سو دولت تانزانیا برای ساکت کردن این کاربر توییتر راهبرد هوشمندانه‌ای را انتخاب کرد.

داستان از این قرار است که کاربر Kigogo به ناگاه متوجه شد که ۳۰۰ شکایت نقض کپی رایت توسط او به توییتر رسیده و توییتر حسابش را بسته است.

در واقع به صورت هماهنگ‌شده به توییتر گزارش شده بود که ۱۰۰۰ عدد از توییت‌های او کپی شده از ۳ سایت هستند و به این ترتیب بی‌دردسر این کاربر خاموش شد تا بیش از این با توییت‌هایش مردم را مشوش نکند!

Kigogo البته از توییتر توضیح خواست و توییتر هم مثل خیلی اوقات دیگر، پاسخ‌های کپی شده از پیش آمده را برای او ارسال کرد. گویی که Kigogo در حال گفتگو با بات‌هاست. او البته تنها کاربری نبوده که با ترفند گزارش نقض کپی رایت از صحنه خارج شده است.

/یک پزشک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول