هر ۲۴ساعت یکمیلیون سفر اینترنتی
مجازیست-محمدباقر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف در برنامه سعادت آباد رادیو تهران:
- با توجه به فعالیت گسترده تاکسیهای اینترنتی به ویژه در دوره شیوع بیماری کرونا، درباره معضلات و مشکلات مشتریان در راستای استفاده از خدمات این تاکسیها، باید بگویم که فعالیت تاکسیهای اینترنتی تحت نظر اتاق اصناف ایران و اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی است.
- ۴۰ شرکت تاکسی اینترنتی تحت نظر دو مجموعه مذکور فعالیت میکنند که ۹۰ درصد آن را دو شرکت تپسی و اسنپ پوشش میدهند و حدود بیش از ۱ میلیون سفر را در شبانه روز انجام میدهند.
- این شرکتها سیستم رضایتمندی مشتری دارند. بیشتر از ۹۰ درصد مشتریان به خدمات این شرکتها نمره بین ۷ تا ۱۰ دادهاند. اگر این نمره زیر ۷ باشد، نارضایتی مشتری تلقی میشود.
- کنترل اولیه بر روی خدمات این تاکسیها توسط مشتری صورت میگیرد و سپس بازرسان اتحادیه بر شکایت مشتریان نظارت دارند. در شکایتهای ارسالی به اتحادیه از مجموعه کسب و کارهای اینترنتی، کمتر از ۲ درصد مربوط به تاکسیهای اینترنتی است.
- شاکیان دو دسته هستند؛ برخی از طریق نظرسنجی رضایتمندی مشتریان و تماس تلفنی با شرکت به خدمات ارائه شده اعتراض کرده و برخی به اتحادیه شکایت میکنند؛ آنچه که مربوط به شرکت است این است که رضایتمندی مردم کمتر از ۹۵ درصد نیست.
- وجه غالب مردم به آداب گفتوگوی راننده، وضعیت خودرو، کرایه و سرویس مسافری دقت میکنند اما دقت آنها بیشتر به کرایه این خدمات است و دلیل استفاده بیشتر مردم از این خدمات کرایه به صرفه آنهاست.
- تورم و شیوع کرونا بر حساسیت مردم به کرایهها افزوده و این قابل درک است. عمده رانندگان اینترنتی پاره وقت کار میکنند و باید هزینهای که میگذارند به صرفه باشد.
- وقتی مسافری درخواست خدمات میدهد تعداد زیادی راننده حضور دارند که میتوانند خدمات دهند ولی در برخی شرایط با توجه به ترافیک شدید رانندگان از ارائه سرویس خودداری میکنند و این امر حتی در مورد تاکسیهای شهری هم مصداق دارد.
- در قانون، عرف و اجحاف وجود دارد. مشتری آزادی اختیار دارد تا از تاکسی اینترنتی یا از تاکسیهای شهری استفاده کند. گزینه عجله دارم در تاکسیهای اینترنتی اجحافی در حق مشتری ایجاد نمیکند.
- مشتری میتواند با توجه به مبلغ بالاتر سرویس این خدمات را بپذیرد یا نپذیرد. اگر تاکسی مبلغی را بپذیرد و سپس در ترافیک از مشتری بخواهد مبلغ بیشتری را پرداخت کند، آن وقت است که اجحاف در حق مشتری صورت گرفته است و اتحادیه حتما به آن رسیدگی خواهد کرد.
- مردم میتوانند برای طرح شکایات خود از تاکسیهای اینترنتی با شماره ۱۲۴ تماس بگیرند.
/فارس/