فضای مجازی، یک فرصت مغتنم برای حوزه فرهنگ

مجازیستنشست خبری پانزدهمین جشنواره شعر فجر با حضور ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، بهروز جلالی، دبیر اجرایی جشنواره، مریم جلالی، دبیر علمی جشنواره و اصحاب رسانه به صورت مجازی در ساختمان مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران:

  • ما برنامه‌های هفته کتاب، طرح‌های فصلی، جشنواره‌ها و جوایز متعدد (از جایزه جلال گرفته تا جشنواره کتاب)، نمایشگاه مجازی و در حال حاضر نیز جشنواره شعر فجر را داشته و داریم. فصل مشترک همه این برنامه‌ها محرومیت از دیدار‌های چهره‌به‌چهره و حضوری است و دیگری استفاده از ظرفیت بزرگ، اما مغفول مانده فضای مجازی است.
  • متأسفانه ما به شکل شایسته از فضای مجازی استفاده نمی‌کردیم و من معتقدم که فضای مجازی یک فرصت بسیار مغتنم برای حوزه فرهنگ، مخصوصا فضای ادبیات و نشر است؛ چراکه گا‌ها فضایی که در فضای مجازی با آن روبه‌رو هستیم از فضای حقیقی بزرگ‌تر است. خلاصه باید بگوییم که ویروس کرونا باعث شد که ما در بهره‌مندی از فضای مجازی، سرعت‌مان را بالاتر ببریم. به عنوان نمونه فضای مجازی فرصت مناسبی را برای ارتباط و همکاری با دوستان‌مان در ایران و سایر کشور‌ها فراهم کرد؛ لذا دیپلماسی فرهنگی که همیشه یکی از اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود با رونق استفاده از فضای مجازی محقق شد.
  • ما در خانه کتاب و ادبیات ایران سعی کردیم که یک پیوند منطقی و عملیاتی بین حوزه کتاب و ادبیات و فضای مجازی به وجود بیاوریم. برای نمونه می‌توان به نمایشگاه کتاب اشاره کرد که چند روز پیش برگزار شد و ما در این رویداد مهم از ظرفیت فضای مجازی استفاده کردیم. نمونه دیگر همین نشست امروز است که گرچه شرایط موجود ما را از برگزاری محفل‌های حضوری محروم کرده؛ اما ما شاهد رویش فرصت‌های جدیدی بودیم که در گذشته این امکانات وجود نداشت.
  • به عنوان مثال یکی از اتفاقات خوب و مهم، برگزاری محفل فارسی‌زبانان بود که در بستر فضای مجازی برگزار شد و دیدیم که مهمانانی از کشور‌های مختلف در آن حضور داشتند. به نظرم اگر کرونا هم نبود باز جمع کردن این افراد در یک محفل ادبی کار خیلی سختی بود که ما به لطف فضای مجازی این کار را انجام دادیم.
  • برای کسانی هم که از شهر‌های دور می‌خواستند در این کارگاه‌ها شرکت کنند شرایط سخت بود؛ اما امسال ما به لطف فضای مجازی توانستیم کارگاه‌ها را در سه بخش و در مدت دو ماه برگزار کنیم که اصلا شرایط با قبل قابل قیاس نیست. برگزاری کارگاه به این شکل شرایطی را برای ما به وجود آورد که ما حتا شرکت‌کننده از خارج کشور نیز داشتیم.

/روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول