دعوت از فعالان صنعت بازی برای پیوستن به ساختار همگرا

مجازیستسومین فراخوان ساختار همگرا برای سال ۱۴۰۰ منتشر شده و بر اساس آن برای بازی‌سازان جدی عضو این ساختار، خدمات حمایتی افزوده و ویژه‌ای در نظر گرفته می شود.

شرط حضور بازی سازان و فعالان صنعت بازی‌های ویدئویی در این ساختار این است که حداقل یک بازی در حال توسعه(مراحل پایانی انتشار) داشته باشند و ارزیابی تیم‌ها و شرکت‌های متقاضی در سه معیار کلی «شاخص تولید»، «شاخص فرهنگی» و «شاخص مخاطب و بازار» انجام می شود.

شاخص‌های ارزیابی تولید در چهار حوزه توانمندی اعضا و مقیاس استودیوی بازیسازی، کیفیت و اثرگذاری بازی، دستاوردها و همکاری‌های شبکه‌ای و پتانسیل رشد دسته‌بندی می‌شوند. یکی از ابعاد مهم ارزیابی، «ارزیابی فرهنگی» تیم‌ها و شرکت‌های بازی‌سازی است، که توسط اعضای شورای رده‌بندی بازی‌ها در قالب برگزاری جلسه‌ای آنلاین انجام می‌شود و نتیجه آن می‌تواند تا ۳۰ درصد از مجموع امتیاز بازی‌سازان در تعیین رتبه آنها در همگرا را مشخص کند.

در ارزیابی فرهنگی به بررسی محتوای بازی‌های تولید شده توسط بازی‌سازان متقاضی عضویت پرداخته می‌شود. امسال با توجه به اهمیت چهار موضوع اولویت‌دار اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارزیابی فرهنگی بر اساس این موضوعات انجام خواهد شد و امتیاز ویژه‌ای برای هر تیم یا شرکتی که بازی‌های ویدئویی دارای محتوای فرهنگی در این موضوعات را توسعه داده‌اند، در نظر گرفته می‌شود.

چهار محور اولویت‌دار اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:

تقویت نهاد خانواده و گسترش خانواده محوری

انعکاس پیشرفت‌های دانش و فناوری کشور

مبارزه با فساد و بی‌عدالتی با رویکرد تقویت امید و نشاظ اجتماعی

توجه به مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی

در شاخص مخاطب و بازار هم زیرشاخص‌های درآمد شرکت از محل تولید و انتشار بازی، میزان کاربران بازی‌ها و کیفیت عملکرد بازاریابی و تبلیغات استودیوهای بازیسازی توسط دو مجموعه معتبر «کافه بازار» و «تپسل» مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

هدف اصلی در این ارزیابی مشخص نمودن وجود یک یا چند محور از این موضوعات در یک بازی ویدئویی و نحوه ارائه آن در این بازی است. آیا این موضوعات در بازی ویدئویی وجود دارند و آیا بازی توانسته محور مورد نظر را به شکل صحیح برای کاربران بدون کاهش جنبه سرگرمی و کاربرپسندانه به تصویر  بکشد یا خیر.

حمایت‌های همگرا به‌طور غیرمستقیم و از طریق خرید خدمات توسط بازی‌سازان عضو از «همکاران حمایتی همگرا» و یا «فهرست تامین‌کنندگان خدمات مورد تأیید همگرا» و تأمین درصدی از هزینه‌ها توسط ساختار همگرا صورت خواهد گرفت.

رتبه‌بندی تیم‌های بازی ساز

ساختار حمایتی همگرا که تلاش کرده تا با طراحی ساختاری شفاف و عادلانه، منابع حمایتی «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای»، «مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ریاست جمهوری» و «ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» و نهادهای دیگر ذیل این ساختار را تجمیع و براساس شیوه‌نامه بهره‌برداری از این ساختار به شرکت‌ها و تیم‌های عضو اختصاص دهد، دارای سازوکاری مشخص در رتبه‌بندی تیم‌ها یا شرکت‌های بازی‌ساز است.

این ساختار حمایتی مشتمل بر ۴ سطح (۷ رتبه) است که سطح یک از «بازی‌سازان رشدیافته» (رتبه‌های سیمرغ و هما)، سطح دو از «بازی‌سازان در حال رشد» (رتبه‌های ققنوس و شیردال)، سطح سه از «بازی‌سازان نوپا» (رتبه‌های هدیوش و یوز) و سطح چهار از «تیم‌های بازی‌سازی مستعد» (معرفی‌شده از طرف مبادی) تشکیل شده است.

در سطح یک همگرا (رتبه‌های سیمرغ و هما)، شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی قرار دارند که همکاران حمایتی این ساختار نیز محسوب می‌شوند. این شرکت‌ها از خدمات حمایتی ارائه‌شده معمول در این ساختار استفاده نخواهند کرد و امکانات و تسهیلات ویژه‌ای به منظور حمایت از نقش مربی‌گری، مشاوره و خدمت‌دهی آنها به رتبه‌های پایین‌تر همگرا اعطا خواهد شد و ثبت‌نام از این شرکت‌ها در طول سال بصورت مستمر ادامه خواهد یافت.

در سطح دو همگرا که شامل رتبه‌های ققنوس (شرکت‌ها) و شیردال (تیم‌ها) می‌شود، شرکت‌ها و تیم‌های «در حال رشد» بازی‌سازی قرار دارند که از خدمات حمایتی معمول این ساختار در حیطه داخلی و بین‌المللی با سطح اعتباری بالاتر از اعضای سطح سه بهره می‌برند و فقط امکان ثبت‌نام در موعد ثبت‌نام سالیانه را دارند.

در سطح سه همگرا که شامل رتبه‌های هدیوش (شرکت‌ها) و یوز (تیم‌ها) می‌شود، شرکت‌ها و تیم‌های بازی‌سازی «نوپا» قرار دارند که از خدمات حمایتی معمول این ساختار در حیطه داخلی و بین‌المللی با سطح اعتباری پایین‌تر از اعضای سطح دو بهره می‌برند و فقط امکان ثبت‌نام در موعد ثبت‌نام سالیانه را دارند.

در سطح چهار همگرا (رتبه غزال)، تیم‌های بازی‌سازی «مستعد» هستند که از طریق «مبادی همگرا» و در طی سال به این ساختار معرفی می‌شوند و بدون گذراندن مراحل ارزیابی به رتبه غزال می‌پیوندند که می‌توانند از خدمات حمایتی خاص و محدودتری نسبت به سطوح دو و سه بهره‌مند شوند. فهرست مبادی همگرا و سهمیه‌ای که برای معرفی تیم‌های مستعد بازی‌سازی دارند، توسط «شورای همگرا» به تأیید خواهد رسید.

تیم‌ها و شرکت‌های متقاضی عضویت در این ساختار، در بازه مجاز ثبت‌نام کرده و از ابعاد گوناگون مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند تا رتبه آنها مشخص شده و براساس آن اعتباری حمایتی به ایشان تعلق گرفته و بتوانند در طول سال از این اعتبار استفاده نمایند. مدت زمان عضویت و رتبه تا ۱ سال پس از عضویت در ساختار حمایتی همگرا اعتبار خواهد داشت.

هدفگذاری همگرا

شناسایی و حمایت از استعدادهای بازی‌سازی، توانمندسازی بازی‌سازان نوپا، تقویت و توانمندی بازی‌سازان در حال رشد و بهره‌مندی از توانمندی شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی در جهت توسعه صنعت بازی‌های ویدئویی کشور مهمترین هدف ساختار حمایتی همگرا است.

ساختار حمایتی همگرا پس از طی شدن چند سال فرآیندهای فکری و نیازسنجی و با هدف مشخص «حمایت همسو با نیازهای بازی‌سازان» برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ آغاز و دور اول ثبت‌نام اعضا و همکاران حمایتی در همان سال انجام شد و سال ۱۳۹۷ برای نخستین دوره، حمایت‌ها به بازی‌سازان عضو اختصاص یافت. در سال ۱۳۹۹ از میان ۱۱۹ متقاضی عضویت در این ساختار حمایتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نهایت ۶۸ استودیوی بازی‌سازی (شامل تیم‌ها و شرکت‌ها) حائز شرایط عضویت و دریافت رتبه شدند.

حمایت‌از بازی سازان

حمایت‌های همگرا شامل طیف وسیعی از خدمات مورد نیاز بازی‌سازان در راستای رشد و توسعه فعالیت‌های بازی‌سازی می‌شود. این خدمات شامل موارد زیر است:

حمایت‌های داخلی همگرا

مشاوره عمومی: که با هدف توانمندسازی استودیوها در زمینه‌های متفاوتی از قبیل حقوقی و مالکیت فکری، بازاریابی، فروش و برندینگ، بیمه و مالیات و تامین مالی ارائه می‌شود.

مشاوره تخصصی بازی‌سازی: که با هدف ارتقا کیفیت بازی‌سازی، مشاوره‌های تخصصی تولید و توسعه بازی در اختیار استودیوهای بازی‌سازی قرار می‌گیرد.

دوره‌های آموزشی و پژوهشی: شرکت در دوره‌های آموزشی گوناگون و حضور در رویدادها و کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی در قالب این حمایت ارائه می‌شود. این دوره‌ها و رویدادها حوزه‌های برنامه‌نویسی بازی، ابعاد هنری بازی، طراحی بازی، مدیریت تولید بازی و توسعه کسب و کار و تجاری‌سازی را شامل می‌شود.

حضور در رویدادهای داخلی: که با هدف شناساندن دستاوردهای استودیوهای بازی این حمایت جهت تسهیل حضور در رویدادهای داخلی ارائه می‌شود.

بهره‌برداری از خدمات زیرساختی و پشتیبانی: خدمات متفاوت و گوناگونی در این حمایت قابل بهره‌برداری توسط اعضا است. این حمایت شامل خدمات سرور، صداگزاری، موسیقی رندرینگ، موشن کپچر و تست کیفیت بازی می‌شود.

تبلیغات و بازاریابی و نشر: تبلیغات و بازاریابی در پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال که از مهم‌ترین عوامل جذب کاربر توسط بازی‌سازان هستند. در قالب این حمایت به اعضای همگرا ارائه می‌شود.

خرید حق عضویت‌های مرتبط بازی‌سازی: نیاز بازی‌سازان به خرید ملزومات نرم‌افزاری تخصصی، پرداخت حق عصویت‌های پایگاه‌های تخصصی بازی‌سازی و خرید حق عضویت پلتفرم‌های کاربردی در این موضوع حمایتی دیده شده است.

خرید گزارش‌های مطالعه فرصت و تحقیقات بازار: بهره‌مندی از گزارشات روز منتشر شده تحقیقات بازار که به شناخت و موقعیت‌یابی بازار توسط بازی‌سازان کمک می‌کند.

تامین فضای کار: با هدف کمک به استقرار تیم‌های بازی‌سازی در محیط‌های پویا که به رشد و ارتقا کیفیت استودیو و محصولات آن می‌انجامد، استقرار در فضاهای کار اشتراکی برای تیم‌های عضو همگرا ارائه می‌شود.

خدمات حسابداری: یکی از دغدغه‌های اعضای حقوقی همگرا مباحث حسابداری است. کمک به تهیه و تنظیم گزارشات مالی اعم از صورت‌های مالی و دفاتر حسابداری، اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده و … در این حمایت ارائه می‌شود.

حمایت‌های صادراتی

ساختار همگرا خدات حمایتی متنوعی در حوزه حمایت‌های صادرات محور به اعضاء خود نیز ارائه می‌کند:

منتورینگ و مشاوره صادرات: این خدمات در قالب تشویق استودیوهای بازیسازی به فعالیت در بازارهای جهانی مباحثی نظیر مشاوره، تدوین قراردادهای حقوق بین‌الملل و مشاوره شرکت‌های مدیریت صادرات در این حمایت به اعضای همگرا ارائه می‌شود.

دوره‌های آموزشی و پژوهشی صادرات محور: این دوره‌ها با هدف آشنایی بازی‌سازان ایرانی با دانش روز، حضور در رویدادهای آنلاین و حضوری آموزشی داخلی با رویکرد صادرات در این خدمت مورد حمایت قرار می‌گیرد.

ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی با هدف نشر بین‌الملل:این خدمات جهت کمک به هر چه بیشتر دیده شدن بازی‌های ایرانی در مجامع و بازارهای بین‌المللی و هزینه‌های بومی‌سازی برای انتشار بازی در حوزه بین‌الملل است به اعضای همگرا ارائه شود.

فعالیت‌های بازاریابی و نشر بین‌المللی: در این نوع خدمت هزینه استفاده از پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال و اشتراک‌گذاری ویدئوی آنلاین و طراحی و اجرای هزینه‌های کمیپن‌های تبلیغاتی با هدف نشر بین‌المللی در این حمایت در اختیار بازیسازان عضو همگرا قرار می‌گیرد.

خرید گزارش‌های بین‌المللی: بهره‌مندی از گزارش‌های تحقیقات بازار روز منتشر شده دنیا در معرفی بازار بین‌المللی به بازی‌سازان ایرانی کمک می‌کند. بنابراین کمک به خرید گزارش‌های بین‌المللی با هدف به روزرسانی شناخت بازار بازی‌سازان عضو همگرا ارائه می‌شود.

حضور در رویدادهای خارجی: با هدف کمک به حضور فعال بازی‌سازان در عرصه بین‌المللی این حمایت شامل شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، کنفرانس‌های تخصصی، فروم‌ها و رویدادهای تخصصی سالانه بازیسازی است که در اختیار اعضای همگرا قرار می‌گیرد.

پذیرش هیات‌های تجاری: در راستای تقویت استودیوهای بازی‌سازی و همچنین انتقال دانش و تجربه فعالان این صنعت در دنیا، همگرا پذیرش هیات‌های تجاری مرتبط را تسهیل می‌کند.

حمایت از بازی‌های جدی

ساختار حمایتی همگرا برای حمایت از بازی‌های جدی نیز برنامه‌ریزی‌های مشخصی را انجام داده است:

حضور در رویدادهای بین‌المللی مرتبط بازی‌های جدی: این حمایت که به بازی‌سازان جدی عضو همگرا تخصیص پیدا می‌کند، شامل کمک به حضور در رویدادهای بین‌المللی بازی جدی است.

تحقیقات اثربخشی: یکی از ارکان مهم کمک‌کننده به ساخت بازی جدی استفاده از تحقیقات اثربخشی است که در قالب این حمایت به بازی‌سازان جدی عضو همگرا ارائه می‌شود.

مشاوره‌ تخصصی بازی جدی: با توجه به بازار متفاومت بازی‌های جدی، مشاوره تولید و نشر بازی جدی در این حمایت در اختیار بازی‌سازان جدی قرار می‌گیرد.

با این توضیحات مفصل درباره ساختار حمایتی و همگرا و خدمات آن اگر برای عضویت در آن تشویق شده‌اید، برای ثبت درخواست خود کافی است تا از طریق درگاه My.hamgara.ircg.ir اقدام کنید. اما این نکته مهم را دوباره یادآوری می‌کنیم که تیم یا شرکت متقاضی عضویت در این ساختار با داشتن شرط حداقل یک بازی در حال توسعه(مراحل پایانی انتشار) می‌تواند در این ساختار حمایتی ثبت نام کند.

/عصر آی سی تی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول