می توان از عکس و عکاسی در خدمت بازی بهره گرفت

مجازیست-مریم سلیمی، پژوهشگر ارتباطات تصویری:

  • عکس ها یکی از انواع تصویر هستند که در کسری از زمان به ثبت می رسند و حال و هوا، عاطفه و فضای حاکم بر آن لحظه را در خود ثبت، ذخیره و حفظ می کنند. عکس ها با اهداف متفاوت و در انواع مختلف خلق و استفاده می شوند که یکی از آن ها می تواند استفاده از عکس در خدمت بازی باشد.
  • برای روشن شدن بحث می توان از چند بازی با همین نگاه یاد کرد که قابل اجرا در ایام نوروز و شرایط خاص کرونایی نیز هستند. با این توضیح که این بازی‌ها قابل اجرا در پیام رسان های تلفن همراه در قالب گروهی مجازی یا به صورت فیزیکی و پرینتی یا چاپی در منزل هستند. بسته به نوع بازی و اهداف آن می توان عکاسی کرد یا از عکس‌های از قبل گرفته شده و یادگاری بهره برد.

بازی با عکس های قدیمی

عکس های زیرخاکی

  • مثلاً در بازی زیرخاکی، اسم افراد حاضر در گروه مجازی فامیلی و خانوادگی قرعه کشی می شود و نام هر فرد که به قید قرعه انتخاب شد، همه افراد موظف هستند تا در آلبوم های خود بگردند و عکس فرد مربوطه را به اشتراک بگذارند.  این کار هم افراد را به مجموعه ای از عکس های خاطره انگیز می رساند و تجدید خاطره می شود و هم برنده را با عکسی جالب‌تر از نظر جمع مشخص می کند.

 بازی حدس عکس

  • در این بازی یک نفر  موظف است تا از همه اعضای فامیل عکس کودکی شان را بگیرد، سپس آن ها را شماره گذاری کرده و در یک صفحه به اشتراک بگذارد. افراد باید حدس بزنند عکس مربوط به کودکی چه کسی است. حدس درست بیشتر برنده را معلوم می کند.

 خاطره بازی با عکس

  • در این بازی یک عکس که اکثر افراد فامیل یا خانواده از آن عکس خاطره دارند مانند عکس ازدواج، تولد و… انتخاب شده و به اشتراک گذاشته می شود. همه تلاش می کنند خاطرات بهتر و جذاب‌تری بگویند هرکس خاطرات جذاب تر بیشتری بگوید، برنده خواهد بود.

عکس های جدید

 نمادهای نوروزی

  • قبل از انجام بازی اعضا موظفند در خصوص نمادهای نوروز بررسی داشته باشند، سپس نمادها عکاسی شده و با هدف نمادشناسی مورد استفاده قرار می گیرد.  هرکس که بتواند توضیحات درست بیشتری در خصوص هر نماد دهد برنده است. مثلاً سیب نماد سلامتی و زیبایی است و نشان از دوری از گزند و آسیب دارد.

  مسابقه عکاسی

  • در این بازی با توافق اعضا یا به قید قرعه سوژه ای انتخاب می شود. سوژه ها می توانند جدی یا با نگاه طنز انتخاب شوند. سپس عکاسی ها انجام شده، عکس ها اشتراک گذاشته می شود و عکس بهتر و جذاب‌تر برنده می شود.

داستان سرایی

  • در این بازی هرکس موظف است یک عکس را به انتخاب خود به اشتراک گذاشته و آن را روی میز بگذارد. سپس به ترتیبی مشخص عکس ها توسط داور شماره گذاری شوند و افراد باید با این عکس ها داستان بگویند یا آن را بنویسند. داستان‌ بهتر از نظر جمع برنده خواهد بود. همین کار را به طور هدفمندتر با کودکان نیز می توان انجام داد.

عکس هایی با اهداف آموزشی

  • به طور مثال در خانواده هایی که کودک دارند، مادر یک رفتار را به صورت درست و نادرست با کودک خود انجام دهد، مثلاً یکبار زباله را در سطل زباله بیاندازند و یکبار روی فرش، هر دو عکاسی شوند و سپس از عکس ها با هدف آموزش مهارت ‌های زندگی و رفتارهای مناسب که در آن ها کودک قهرمان اصلی است، استفاده شده و به بحث و گفت گو در موردشان پرداخته شود.

عکس هایی با هدف ارتقای سواد خبری و بصری

  • از عکس ها می توان با هدف کمک به ارتقای سوادها بهره گرفت، به طور مثال، یک نفر به عنوان داور می تواند مجموعه ای از عکس‌های جعلی و واقعی را انتخاب کند و افراد به همراه دلیل و توضیح حدس بزنند کدام  عکس ها واقعی و یا جعلی هستند. برنده فردی با حدس های درست است.
  • در تشخیص عکس های واقعی و جعلی توجه به متن، زیر متن و فرامتن، نکات فنی همچون نورها، سایه ها، مکان و فضا، ساختمان‌ها، لباس ها، نشان ها، نمادها، پرچم ها، علائم و… ضروری است.
  • باید قدر هم را بیشتر بدانیم و لحظات زیبا با هم بسازیم و آنها را به قاب دوربین برده و یادگار و ماندگار کنیم. حفظ و نگهداری این عکس ها در یک آرشیو خوب ضروری است و باید از آن ها به عنوان یک سرمایه که حاوی خاطرات و احساسات ارزشمند ما هستند به خوبی نگهداری کرد و از یاد نباید برد ،رسانه های اجتماعی که هر لحظه با خط مسدود شدن و… روبرو هستند، جای مناسبی برای حفظ این سرمایه ها نیستند.

/شفقنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول