افتتاح سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی
مجازیست–بر اساس این گزارش، در این مراسم سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) پیرو مصوبه ۵۹ شورای عالی فضای مجازی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران به صورت رسمیآغاز به کار کرد.
ناصر اسماعیلی، مدیر پروژه سماوا:
- تهدیدات و زیانهای فضای مجازی از جمله جعل هویت افراد و باج خواهی سایبری از جمله مواردی است که ضرورت راه اندازی سامانه احراز هویت معتبر را ایجاد کرده است.
- این سامانه با ارایه اطلاعات پایه هویتی به سازمانها، دستگاهها و کسب و کارها از خطرات جمع آوری و افشای اطلاعات در فضای مجازی جلوگیری میکند، این سامانه در سطوح مختلف امکان استعلام هویت بر پایه کد ملی از طریق سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بر پایه اطلاعات سجلی از طریق سازمان ثبت احوال و بر پایه اطلاعات اتباع خارجی از طریق وزارت کشور را فراهم میکند.
- در همین حال استعلام شناسه املاک از طریق سازمان ثبت اسناد، کدپستی از طریق شرکت پست، استعلام شناسه مالی از طریق بانک مرکزی و شناسه معتبر وسایل نقلیه از طریق سامانه نیروی انتظامیبا سامانه سماوا ممکن است.
- این سامانه از شهریور ۹۹ به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفته و هم اکنون ۳۸ شرکت و کسب و کار به این سامانه متصل شده و دو میلیون ۸۰۰ هزار استعلام احراز هویت نیز در آن به ثبت رسیده است.در این مراسم بهنام ولی زاده، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران:
- سند نظام هویت معتبر در جلسه ۵۹ شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است که در آن مقرر شد تأمین کنندگان شناسه هویتی پایه در کشور مشخص شوند و سازمان فناوری اطلاعات نسبت به ایجاد سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی اقدام کند.
- نگاشت نهادی این سند توسط کمیسیون عالی امنیت مرکز ملی فضای مجازی انجام شد و مطابق با آن سازمانهایی چون تنظیم مقررات ارتباطات، ثبت احوال، وزارت کشور، سازمان ثبت اسناد، شرکت پست، بانک مرکزی و نیروی انتظامیبه عنوان تأمین کنندگان شناسه هویت معتبر اعلام شدند.
- هدف از ایجاد سامانه سماوا را جلوگیری از نشت اطلاعات است و اتفاقی که روز گذشته در افشای اطلاعات ۳۰ میلیون کاربر یکی از بانکها رخ داد به دلیل تجمیع اطلاعات هویتی افراد در سامانههای دستگاهی بوده که نشتی اطلاعات را به همراه دارد. اما در صورت استفاده دستگاهها از سامانه سماوا، اطلاعات هویتی افراد در یک سازمان تجمیع نخواهد شد و اینگونه اتفاقات کاهش مییابد.
- سماوا فقط یک سامانه احراز هویت کد ملی و یا احراز هویت سجلی نیست و مؤلفهها و کاربردهای مختلف دارد و تطابق اطلاعات افراد حقیقی، حقوقی و کسب و کارها با شناسههای مختلفی از جمله شناسایی هویت سجلی و شناسه هویتی اشیا از طریق این سامانه قابل انجام است. در همین حال در این سامانه امضای الکترونیکی نیز پیاده سازی شده است.
- سرشماره ۴۰۴۰ به اطلاع رسانی دستگاههای دولتی اختصاص یافته و طبق مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، دستگاهها باید با این شماره به مردم پیامک ارسال کنند.
- این سامانه جهت ارسال و دریافت الکترونیکی بدون واسطه اعلانها و مکاتبات، همچنین پیامک و کد دستوری بین دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومیاز یک سو و اشخاص حقیقی و حقوقی از سوی دیگر ایجاد شده است.
- بستر مکاتبات دولت با مردم از طریق ماژولهای مختلفی مانند کارپوشه ملی ایرانیان، سرشماره پیامکی ۴۰۴۰ و کد دستوری ستاره ۴۰ روی سامانه پیام ایران فراهم شده است، این سامانه مطابق مستند قانونی جلسه ۱۶ شورای اجرای فناوری اطلاعات با هدف تبادل داده بین مردم و دستگاههای اجرایی پیاده سازی شده و دستگاهها ملزم هستند که تمامیپیامهای خود را به مردم از طریق سرشماره ۴۰۴۰ ارسال کنند.
- سامانه پیام ایران به آدرس payam.iran.irبرای تمامیکاربران حقیقی، حقوقی و دستگاههای اجرایی به بهره برداری رسیده است، کاربران از طریق مراجعه به وبگاه پیام ایران، کد دستوری «ستاره ۴۰ » و نیز درگاه کارپوشه میتوانند با دستگاههای اجرایی مکاتبه کرده و خدمات دریافت کنند. حتی در حال اتصال APIهای پیام رسانهای داخلی به این سامانه هستیم تا کاربران بتوانند مکاتبات خود با دستگاههای اجرایی را از این طریق دنبال کنند.
- در سال ۹۸ که این سامانه فعالیت اولیه خود را آغاز کرد، کارپوشه ملی ایرانیان حدود ۳۷۲ هزار کاربر فعال داشت و ۶۰۰ هزار تبادل بین ۴۶ دستگاه اجرایی با مردم به ثبت رسید، اما در نیمه اول سال ۹۹ در این سامانه با ۵۵۰ هزار کاربر فعال، تعداد نامههای ارسالی میان دستگاههای دولتی و مردم به ۱۰ میلیون سند رسید و ۶۵ دستگاه از این طریق مکاتبه کردند. در همین حال مطابق با آخرین بررسیها تا پایان سال ۹۹ این سامانه بیش از ۵۹۳ هزار کاربر فعال دارد و ۶۰ میلیون دیتا از طریق ۸۲ دستگاه اجرایی بین مردم و دولت جابجا میشود. تاکنون ۱۶.۵ میلیون پیامک نیز از طریق این سامانه به مردم ارسال شده است.
- لیست دستگاههای متصل به سامانه پیام ایران و کد پیامکی آنها در وبگاه «پیام ایران» در دسترس است و هر کاربری که از دستگاههای دولتی پیامیدریافت میکند در صورتی که سرشماره این پیامک ۴۰۴۰ باشد، میتواند مطمئن باشد که این پیام جعلی نیست.
- کاربران با ورود به درگاه سامانه پیام ایران میتوانند برای استفاده از خدمات کارپوشه ثبت نام کرده و از قابلیتهای این صندوق پست الکترونیکی استفاده کنند. عدم همکاری برای توسعه دولت الکترونیکی
امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی از دو سامانه توسعه فرآیندهای مرتبط با دولت الکترونیکی شامل «سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی» و «سامانه پیام ایران»، عدم توسعه دولت الکترونیک در کشور را مربوط به ضعف دستگاههایی دانست که از زیرساختها استفاده نمیکنند: - ما نمیتوانیم جانشین دستگاهها در ارایه خدمات به مردم باشیم، گفت: بر اساس ساختار فعلی کشور، سازمان فناوری اطلاعات توسعه دهنده خدمات دولت الکترونیکی نیست و تنها کارکرد این سازمان مربوط به ایجاد زیرساخت برای توسعه دولت الکترونیکی میشود تا اگر قرار است دادهای میان دستگاههای دولتی مبادله شود، از این زیرساخت امن، قابل عبور باشد.
- سازمان فناوری اطلاعات ارایه دهنده خدمات دولت الکترونیکی نیست و تنها وظیفه دارد که زیرساختهای لازم را فراهم کند تا دستگاهها بهانهای برای عدم ارایه خدمات الکترونیکی به مردم نداشته باشند.
- ما باید جعبه ابزار را برای ارایه خدمات دستگاههای دولتی فراهم کنیم، هرچند که تعداد زیادی از این دستگاهها تمایلی به استفاده از این ابزار نداشته باشند، گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران نمیتواند جانشین دستگاههای دولتی در ارایه خدمات آنها به شهروندان باشد. کما اینکه توسعه دولت الکترونیک میتوانست به صورت متمرکز برعهده سازمان فناوری اطلاعات باشد اما هم اکنون در ساختار فعلی این امکان وجود ندارد.
- شمار تراکنشهای مرکز ملی تبادل اطلاعات هم اکنون به ۱۵۰ میلیون تراکنش در ماه رسیده است و بیش از هزار خدمات دولتی در کشور الکترونیکی شده است.
- ما دستگاههای اجرایی را مجبور به الکترونیکی کردن خدمات کردهایم اما با این وجود از هزار خدمت دولتی الکترونیکی، شاید ۹۹۰ مورد آن هنوز به صورت الکترونیکی به شهروندان ارایه نمیشود.
- سامانه احراز هویت معتبر (سماوا) و سامانه پیام ایران با هدف توسعه زیرساخت خدمات دولت الکترونیکی راه اندازی شده است و امید میرود که برای استفاده از دستگاهها، مطالبه گری از سوی نهادهای مرتبط انجام شود.
- میل و اراده به توسعه و دانش فنی باعث میشود که سازمانها از خدمات الکترونیکی استفاده کنند، هم اکنون نیاز به دریافت شناسنامه در هیچ فرآیند دولتی وجود ندارد و این سرویس کاملاً الکترونیکی است اما اینکه دستگاهها از طریق این وب سرویس به مردم خدمات دهند، بستگی به تمایلشان دارد. خدمات سجلی چند سالی است که الکترونیکی شده اما سوال این است که چند درصد کسب و کارها و دستگاهها و بانکها از آن استفاده میکنند؟
- به طور مشخص عدم توسعه دولت الکترونیک در کشور به ضعف دستگاههایی باز میگردد که از این زیرساختها استفاده نمیکنند.
- این طرح نشان دهنده عدم تسلط طراحان آن بر ساختار اداری کشور است و به نظر میرسد که طراحان آن ایدهای در خصوص حکمرانی داده ندارند.
- تصور نمایندگان مجلس در این طرح از سازمان فناوری اطلاعات، تنها به مرکز ملی تبادل اطلاعات ختم میشود کما اینکه این سازمان دارای ۵ محور عملیاتی از جمله دولت الکترونیک، امینت سایبری و شبکه ملی اطلاعات نیز است، اینکه در طرحی سایر محورهای یک سازمان را نادیده بگیریم دارای اشکال است.
- نبود دیدگاه و نگاه استراتژیک در این طرح وجود دارد، مرکز ملی تبادل اطلاعات فواید بسیاری طی سالهای اخیر داشته و بسیاری از خدمات دولت و کسب و کارهای عمومی و غیر دولتی به ویژه در ایام کرونا از طریق اتصال به این مرکز صورت گرفته است.
- اگرچه ساختار فعلی دولت الکترونیکی در کشور نیازمند بازطراحی است اما اگر قرار باشد این ساختار تنها فرآیندهای بروکراتیک فعلی را الکترونیکی کند، شاهد بهبود ساختار نخواهیم بود و تنها یک نظام بروکراسی الکترونیکی خواهیم داشت. به نظر میرسد این طرح ما را به ۳۰ قبل خواهد برد.
- دادههای اصلی کشور تنها در یک سازمان وجود ندارد که دنبال بازسازی نظام اداری آن باشیم. طراحان این طرح معتقدند که داده شهروندان و دولت الکترونیک فقط مربوط به اطلاعات سجلی میشود. مجموعهای از نابلدی و عدم تسلط، منجر به ارایه اینگونه طرحها میشود.
/مهر/