تشخیص دیپ‌فیک‌ به کمک نرم افزار هوش مصنوعی فیس بوک

مجازیست–دیپ‌فیک به فایل‌های صوتی، تصاویر و ویدئوهایی گفته می‌شود که با استفاده از فن‌آوری AI به گونه تغییر یافته‌اند که واقع‌گرایانه و طبیعی به نظر می‌رسند و متخصصان بارها در مورد تأثیرات سوء آن‌ها هشدار داده‌اند.

طبق اظهارات تال هاسنِر و شی یین،دو تَن از پژوهشگران فیس بوک، تیم آن‌ها با همکاری دانشگاه ایالتی میشیگان نرم‌افزاری توسعه داده‌ است که تصاویر دیپ‌فیک را معکوس می‌کند و بدین ترتیب نحوه ایجاد و منشأ آن‌ها را مشخص می‌کند.

به گفته این دانشمندان:

  • متد پیشنهادی ما تشخیص دیپ فیک و ردیابی آن‌ها در دنیای واقعی را تسهیل می‌کند؛ در دنیای واقعی دیپ‌فیک‌ها‌ تنها ابزار ما برای تشخیص این تصاویر جعلی هستند.
  • بدین ترتیب، ابزارهایی در اختیار محققان و متخصصان قرار می‌گیرد تا با استفاده از دیپ‌فیک‌ها، اطلاعات نادرستی که به صورت سازمان‌دهی ایجاد شده‌اند را سریع‌تر تشخیص دهند و علاوه بر این، فرصت‌های پژوهشی جدیدی پیش‌روی محققان قرار می‌گیرد.
  • در تصویربرداری دیجیتالی، با استفاده از اثرانگشت‌ها می‌توان دوربینی که برای ثبت تصویر استفاده شده را تشخیص داد.
  • اثرانگشت تصاویر نیز همانند اثرانگشت دستگاه‌ها الگوهای منحصر به فردی هستند که در تصاویر به جا می‌مانند… با استفاده از آن‌ها می‌توانیم مدل مولدی که برای ساخت این تصاویر استفاده شده را مشخص کنیم.

دانشمندان با توسعه نرم افزار هوش مصنوعی فیس بوک، دیپ‌فیک‌ها را از شبکه‌ای عبور می‌دهد و به دنبال ایراداتی می‌گردد که در فرایند ساخت بر روی دیپ‌فیک به جا مانده‌اند. دانشمندان به این ایرادات و نواقص «اثرانگشت» تصاویر دیجیتالی می‌گویند.

دانشمندان فیس بوک ادعا می‌کنند نرم افزار هوش مصنوعی فیس بوک آن‌ها ابتکاری جدید و منحصر به فرد در حوزه تشخیص دیپ‌فیک است.
سال گذشته، شرکت مایکروسافت از نرم‌افزاری رونمایی کرد که قادر به تشخیص تصاویر و ویدئوهای دیپ‌فیک بود؛ این نرم‌افزار پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به برنامه‌هایی که برای تشخیص تصاویر (که تشخیص جعلی بودن و واقعی بودن آن‌ها دشوار بود) طراحی شده بودند، اضافه شد.

نرم‌افزار Video Authenticator این شرکت تصویر و یا تک تک فریم‌های ویدئو را تحلیل می‌کند و به دنبال علائمی می‌گردد که نشان می‌دهند آن تصویر یا ویدئو دستکاری شده است. این علائم معمولاً با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند.

/هوشیو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول