نگرانی رگولاتور انگلیس درباره ضربه فیس‌بوک به بازار تبلیغات

مجازیست–سازمان رقابت و بازارهای انگلیس با استناد به تحقیق خود درباره ادغام وب سایت گیفی در فیس بوک، معتقد است این معامله به رقابت خسارت می زند.

فیس بوک ماه می سال گذشته گیفی را خرید تا با اپ اینستاگرام یکپارچه کند. گیفی وب سایتی برای ساخت و اشتراک گذاری تصاویر متحرک است.

در همین راستا سازمان رقابت و بازارهای انگلیس از ژانویه ۲۰۲۱ میلادی تحقیقاتی را درباره این عملیات ادغام آغاز کرد. استوارت مک اینتاش مدیر تحقیقات مستقل این سازمان می‌گوید: عملیات خرید گیفی احتمالاً سبب می‌شود فیس بوک گیف ها را از پلتفرم‌های رقیب حذف کند. یا ممکن است فیس بوک در ازای ادامه دسترسی به گیف ها، از مشتریان گیفی بخواهد میزان بیشتری از اطلاعات کاربران به اشترک بگذارند. به این ترتیب قدرت انبوه فیس بوک در بازار گسترده‌تر می‌شود. همچنین عملیات مذکور هرگونه چالش احتمالی در مسیر فعالیت‌های فیس بوک را حذف می‌کند.

سازمان رقابت و بازارهای انگلیس متوجه شد گیفی قبل از معامله فیس بوک مشغول بررسی‌هایی بود تا سرویس‌های تبلیغاتی که در آمریکا ارائه می‌کرد را به آمریکا و کشورهای دیگر از جمله انگلیس نیز گسترش دهد. اما فیس بوک پس از خرید گیفی برنامه شراکت تبلیغاتی آن را تعطیل کرده است.

سخنگوی فیس بوک نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با یافته‌های اولیه تحقیقات اداره رقابت و بازارهای انگلیس موافق نیستیم. این یافته‌ها براساس شواهد نیست. ما نشان دادیم این فرایند ادغام به سود مردم و کسب وکار در انگلیس و سراسر جهان است.

این نخستین باری نیست که رگولاتور رقابت انگلیس نگرانی‌های جدی درباره عملیات‌های ادغام بزرگ را مطرح می‌کند.

/مهر به نقل از رویترز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول