بازار داغ فروش گواهی سلامت کرونای تقلبی در اسنپ‌چت!

مجازیست–به واکسن نه بگویید اما از مزایای گواهی سلامت بهره‌مند شوید!»، «گواهی سلامت حداکثر در ۸ تا ۱۰ ساعت»، «با خدمات ما واکسن دیگر اجباری نیست.»

این‌ها نمونه‌هایی از پیام‌هایی است که این روزها و پس از اجباری شدن گواهی سلامت برای شرکت در بسیاری از فعالیت‌های روزمره زندگی در فرانسه، در شبکه‌ اجتماعی اسنپ‌چت زیاد دیده می‌شود. فروشندگان گواهی سلامت پیام‌ها را از حساب‌هایی موقت و چند روزه می‌فرستند و بعد، ناپدید می‌شوند.

با توجه به واکسن‌ستیزی جماعت پرشماری از شهروندان فرانسه از یک سو و حکم غیرمنتظره دولت امانوئل ماکرون برای اجباری کردن گواهی (پاسپورت) سلامت، اقبال به چنین بازار سیاهی دور از ذهن نبوده و نیست.

قیمت پاسپورت سلامت تقلبی، که از قرار معلوم در حال حاضر تضمینی و درست است، از ۱۴۰ تا ۳۵۰ یورو متغیر گزارش می‌شود.

خبرنگاران فرانس‌پرس با چند تن از «گواهی فروشان» تماس گرفته و سر از کار آن‌ها در آورده اند. افراد واسطه اطلاعات متقاضیان اعم از نام و شماره تامین اجتماعی را می‌گیرند و آن را به یک پزشک یا متصدی واکسیناسیون خلافکار می‌سپارند. پزشک هم که توانایی ثبت اطلاعات متقاضیان را دارد، برای آن‌ها با خلق یک کدشناسایی گواهی سلامت فوری درست می‌کند، بدون اینکه واکسن یا تستی در کار بوده باشد. اهمیت این گواهی‌ها در اینجا است که دارنده آن، یک شهروند کاملا واکسینه شده به شمار می‌رود و تا اطلاع ثانوی دیگر نیازی به تست کووید هم نخواهد داشت.

کار چاق‌کن‌ها و مشتریان،‌هر دو پرداخت از راه‌های غیر قابل پیشگیری را ترجیح می‌دهند تا در صورت لو رفتن ماجرا، ریسک کمتری متوجه آنها باشد. پرداخت از طریق سامانه موبایلی Lydia یا کارت‌های خرید موقت، بهترین راه‌ها برای دور زدن نظارت پلیس و سازمان تامین اجتماعی به شمار می‌رود.

در حالیکه زمان زیادی از اجباری شدن گواهی سلامت نمی‌گذرد، تاکنون ۴۶ شکایت از سوی سازمان تامین اجتماعی برای جعل و استفاده از گواهی جعلی سلامت به پلیس تحویل داده شده است.

براساس قانون، جاعل یا شبکه سازندگان گواهی تقلبی سلامت به ۵ سال حبس و ۱۵۰ هزار یورو جزای نقدی محکوم می‌شوند. قانون برای کسی که از این گواهی تقلبی استفاده کند تا ۳ سال زندان در نظر گرفته است. چنین فردی عملا امکان دریافت واکسن کرونا را هم از دست می‌دهد، چرا که مشخصاتش به عنوان یک فرد کاملا واکیسنه، در مرکز داده‌های وزارت بهداشت ثبت شده است.

/سیتنا به نقل از یورونیوز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول