دامین استارتاپ‌های ایرانی در خطر تحریم‌ قرار دارد

مجازیست–روز گذشته بود که توییتر شنوتو اعلام کرد طبق دستور OFAC (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) دامنه دات کام این سرویس پادکست به علت ارائه خدمات به کشور ایران از دسترس خارج شده و فعلا قابل تمدید نیست. از همین روی دامنه دات نت برای تمامی آی‌پی‌ها فعال است. همچنین در پادکچرهای اصلی مانند اپل پادکست یا کست باکس مشکلی وجود ندارد.

امیرحسین مددی، مدیرعامل شنوتو:

  • دامنه shenot.com در رجیسترنتی به اسم domain.com و به نام خود من ثبت شده است. در حالی که موعد تمدید این دامنه ۱۱ آگوست (۲۰ مرداد) بوده از یک هفته قبل ایمیلی فوروارد شده از طرف افک دریافت کردیم که به موضوع سرویس ما اشاره داشت. آن‌ها در این ایمیل اعلام کرده بودند که ما فکر می‌کنیم این سرویس به ایران خدمات می‌دهد از همین روی لازم است تا در وهله اول امیرحسین مددی (مالک دامنه) مدارک خود را برای ما ارسال کند. همچنین اگر این سرویس در ایران فعال است، طبق تحریم‌ها امکان ارائه خدمات به آن وجود ندارد.
  • آن‌ها از طریق وکلای خود سعی کرده‌اند تا اثبات کنند مالک دامنه در ایران نیست و این سرویس صرفا به ایران خدمات نداده و یک سرویس فرهنگی برای کل فارسی‌زبان‌های دنیا است.
  • وکیل‌مان در آمریکا روی این موضوع کار می‌کند و شیوع کرونا بهانه‌ای شده تا پاسخ ما را به سرعت ندهند از همین روی نتوانستیم تا امروز این دامنه را مجددا تمدید کنیم. اگرچه دامنه دات کام فعلا در اختیار آن‌ها است.
  • طی یک هفته گذشته چند نسخه جدید را در این فروشگاه اندرویدی قرار داده اما مورد تایید و انتشار قرار نگرفته‌اند.
  • ما از روزی که متوجه این مشکل شدیم، در چند بخش اقدام به رفع مشکل کردیم. در مرحله اول سعی کردیم تکنولوژی RSS فیدمان را سریع به روز کنیم تا بتوانیم به پادکچرهایی که از سرویس ما استفاده می‌کنند، نشان دهیم که در حال حاضر دامنه shenot.net فعال است.
  • در سایر پادکچرها، حداقل خطای کلی وجود نداشته و تنها دو سه مورد از پادکچرهای کوچک که از تکنولوژی‌های ضعیفی استفاده می‌کنند، مشکلاتی وجود دارد.
  • سعی کردیم اطلاع رسانی کنیم تا به جای دامنه دات کام از دامنه دات نت ما استفاده کنند.
  • با توجه به اختلالات یک هفته گذشته، شنونده‌های شنوتو پلاس که حق عضویت ماهیانه پرداخت می‌کنند، حق عضویت‌شان به صورت رایگان به مدت دو هفته تمدید شده است. همچنین تیم پشتیبانی شنوتو در حال پیگیری هستند تا وب‌سایت‌هایی که از آی‌فریم‌های این سرویس استفاده می‌کنند، کدهای‌شان از دات کام به دات نت تغییر یابد.
  • در پاسخ به این  سوال آیا ممکن است این مشکل گریبانگیر سایر پلتفرم‌های ایرانی شود، باید بگویم این ماجرا پیش از این هم رخ داده اما شدتش در حال افزایش است از همین روی ممکن است برای سایر پلتفرم‌ها نیز رخ دهد.
  • پلتفرم‌هایی که از رجیسترنت‌های اروپایی استفاده می‌کنند فعلا در منطقه امن‌تری قرار داشته اما به آن‌ها توصیه می‌کند حتما دامنه‌های خود را منتقل کرده یا ساز و کار مشخصی برای این موضوع داشته باشند.
  • کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی بین دو لبه قیچی قرار دارند که یک سمت آن سازمان‌های ایرانی برای مجوزدهی بوده و طرف دیگر تیغه تحریم است: «برای کسب مجوزهای ایرانی که کم هم نیستند بایستی به سازمان‌های داخلی ثابت کنیم که ایرانی هستیم و این موضوع باعث می‌شود مشکلات بین‌المللی و تحریم گریبانگیر ما شوند.
  • از مسئولان می خواهم تا بدون توجه به مسائلی که شائبه سیاسی داشته، از کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی حمایت کرده و با پرداختن به مواردی مانند طرح صیانت، برای کسب‌وکارها دردسر ایجاد نکنند.
  • پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های محتوا محور، بخش بزرگی از کاربران خود را از طریق سئو و سرچ گوگل به دست می‌آورند؛ در حال حاضر این دسته از کاربران را از دست داده‌اند.
  • در حال حاضر برای ما شائبه کلاهبرداری وجود دارد زیرا کاربر به وب سایت ما رجوع کرده اما اثری از shenoto.com نیست. بنابراین این اتفاق برای ما تبعات زیادی داشته است. در شبکه‌های اجتماعی، بخش پشتیبانی و … با مراجعات زیادی رو به رو هستیم که همه نگران‌اند. اگر چه سعی کردیم این اتفاق ناخواسته کمترین تبعات را برای کاربران‌مان داشته باشد.
  • طی این مدت با ریزش مخاطب رو به رو بوده‌اند، اعتقاد دارد با توجه به این که زنجیره خدمات آن‌ها مشکلی ندارد، این ریزش ادامه نخواهد داشت گرچه طی چند روز گذشته فشار زیادی به آن‌ها آورده است و درآمدشان را نیز کاهش داده است.
  • در حال حاضر با توجه به جا به جایی در داخل دولت، شخصی دارای مسئولیت و اختیارات لازم نیست تا در این زمینه به آن‌ها کمک کند.

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول