واتس‌اپ،‌ توییتر و فیس بوک همزمان با انتخابات در زامبیا از دسترس خارج شد

مجازیست–به نظر می‌رسد که مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی از سوی دولت محلی و شبکه خصوصی ارائه اینترنت در این کشور صورت گرفته باشد و از ارتباطات حیاتی رای‌دهندگان با یک دیگر در زمان برگزاری انتخابات جلوگیری می‌کند.

نشریه لوکاسا تایمز، یکی از روزنامه‌های محلی زامبیا، خبر داده است که وزارت اطلاعات و اطلاع‌رسانی این کشور اعلام کرده بود که جهت جلوگیری از پخش داده‌های غلط مرتبط با انتخابات، علاقه به قطع دسترسی به اینترنت را دارد. اکنون افت شدیدی در ترافیک واتس‌اپ، توییتر، اینستاگرام و فیس بوک از سوی ساکنین زامبیا دیده می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی روش معمولی برای نشر اطلاعات و اطمینان از سلامت انتخابات محسوب می‌شوند که می‌توانند تقلب‌های احتمالی در آن را بازتاب کنند. اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد که کاربران زامبیا مجبور هستند از سرویس‌های رفع محدودیت برای دسترسی دوباره به شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. چندی پیش و در اقدامی مشابه، سوریه برای جلوگیری از تقلب در امتحانات، اینترنت کل کشور را قطع کرده بود.

با وجود این که زامبیا کشوری چند حزبی و دموکراتیک محسوب می‌شود، اما جنجال‌های زیادی پیرامون انتخابات اخیر این کشور وجود دارد. رییس جمهور فعلی زامبیا اقدام به دستگیری رهبر مخالفین دولت کرده است و سرکوب نظامی از سوی ارتش در این کشور تا حدودی پابرجاست. همچنین سابقه فساد در قدرت و تبدیل رییس جمهور به دیکتاتور در زامبیا برای دفعات متعددی وجود دارد.

این کشور انگلیسی زبان، به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی مس در جهان شناخته می‌شود و اقتصاد آن وابستگی شدیدی به بازار جهانی فلزات دارد. کاهش ارزش مس در دهه‌های اخیر موجب افت شدید درآمد‌های دولتی و بروز اعتراضات گسترده از سوی شهروندان شده که در اغلب موارد با سرکوب خونین از سوی دولت‌های مختلف محلی مواجه شده است.

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول