موضوعات محتوای توییتر و اینستاگرام در تابستان ۱۴۰۰

مجازیست–طبق آمارها روزانه میلیون‌ها محتوا در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران منتشر می‌شود که کاربران فارسی‌زبان نیز نقش بسزایی در تولید و اشتراک‌گذاری آن‌ها دارند. هر کدام از شبکه‌های اجتماعی، ماهیت و کارکرد جداگانه‌ای دارند که شناخت هر کدام از آن‌ها، نیازمند مطالعه‌ی دقیق اجزای این شبکه‌ها است.

یکی از اجزای شناخت بسترها، شناخت موضوعی محتواها است. محتواهای منتشرشده در هر شبکه اجتماعی با توجه به کلیدواژه‌ها به موضوعات گوناگون قابل دسته‌بندی است. شناخت این دسته‌بندی‌ها به مخاطبان کمک می‌کند تا با ماهیت آن شبکه اجتماعی به خوبی آشنایی پیدا کرده و محتوای اختصاصی خود را در آن بستر منتشر نماید.

 با دسته بندی موضوعی محتواها در دو بستر توییتر و اینستاگرام توسط هوش مصنوعی، این امکان را برای مخاطبان فراهم آورده ایم تا با تفکیک محتواها بر اساس موضوع در دو حوزه اصلی و فرعی، به خوبی با کارکرد بسترها آشنا شوند.

دسته‌بندی محتواها در دو بستر توییتر و اینستاگرام بر اساس تفکیک حوزه‌های اصلی در تابستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در اینستاگرام، محتواهای اجتماعی و در توییتر محتواهای سیاسی رتبه‌ی نخست را به خود اختصاص داده‌اند. استفاده از اینستاگرام برای کسب‌وکارها و تبلیغات و خرید فروش در حوزه‌های اجتماعی مثل پوشاک، آرایشی و زیبایی، دکوراسیون، آشپزی و …  علت فراوانی موضوعات حوزه اجتماعی است.

 توییتر نیز از گذشته محلی برای مجادله‌ی گروه‌ها و احزاب سیاسی بوده است.  همچنین، محتواهای فرهنگی در اینستاگرام، بیشتر از محتواها در توییتر بوده است. محتواهای مرتبط با هنرهای هفت‌گانه، متون ادبی، احساسی، شعر، جملات عاشقانه و همچنین محتواهای مذهبی باعث فراوانی محتواهای فرهنگی در اینستاگرام شده‌اند.

دسته‌بندی موضوعات پرتکرار در اینستاگرام چگونه است؟

تفاوت ماهوی و کارکردی این دو شبکه اجتماعی در مقایسه موضوعات به خوبی مشخص است. اینستاگرام به علت وجود کسب‌وکارهای خٌرد، ماهیت اجتماعی فرهنگی بیشتر و توییتر به علت فعالیت نخبگان  و احزاب سیاسی، ماهیت سیاسی بیشتری به خود گرفته است و محتواهای بیشتری در این حوزه‌ها منتشر شده است.

در موضوعات فرعی اینستاگرام ، محتواهای پوشاک، مُد و خیاطی در حوزه اجتماعی و متون ادبی و احساسی در حوزه فرهنگی بیشتر از دیگر موارد محتوا داشته است و سهم محتواها در حوزه‌ی پوشاک بیشتر از دیگر موضوعات بوده است. این موضوع نشان دهنده‌ی آن است که صنعت پوشاک، مد و خیاطی صنعت پررونقی در اینستاگرام است.

در حوزه فرهنگی تعداد محتواها در دسته‌بندی دینی، مذهبی با تعداد محتواها در دسته‌بندی موسیقی تقریباً نزدیک به یکدیگر بوده است. در حوزه‌ی اقتصادی نیز، محتواهای مرتبط با املاک و خودرو بیشتر از دیگر موضوعات همچون بانک و بورس محتوا داشته است.

در حوزه‌ی ورزشی نیز سهم محتواهای مرتبط با فوتبال و تناسب اندام نزدیک به هم و بیشتر از دیگر دسته‌بندی‌ها بوده است و بقیه‌ رشته‌های ورزشی سهم ناچیزی از محتواها به خود اختصاص داده‌اند.

دسته‌بندی موضوعات پرتکرار در توییتر چگونه است؟

اما در بستر توییتر، تفکیک حوزه‌های فرعی متفاوت از بستر اینستاگرام است. محتواهای بین‌الملل و سیاست داخلی و خارجی با درصدی نزدیک به هم در حوزه سیاسی بیشتر از دیگر موارد محتوا دارند. تغییر روسای جمهور ایران، انتقاد از مسئولین در حوزه‌های مختلف به ویژه در کم آبی خوزستان و همچنین تحولات افغانستان در بازه فصل تابستان موجب فراوانی محتوا در این حوزه شده است.

حقوق و خدمات اجتماعی نیز در حوزه اجتماعی بیشترین محتواها را به خود اختصاص داده‌ است. مطالبات اجتماعی و درخواست کاربران برای اصلاحات امور اجتماعی بیشتر از محتواهای دیگر به اشتراک گذاشته شده است. در این میان، محتواهای مرتبط با پزشکی و بهداشت و درمان نیز در رده‌ی دوم محتواها در حوزه‌ی اجتماعی قرار گرفته است.

در حوزه‌ی فرهنگی به علت حجم فعالیت کاربران ارزشی و انقلابی، سهم محتواهایی که در دسته‌بندی دینی، مذهبی قرار می‌گیرند فراوان بوده است.

/لایف وب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول