الماس، نظارت بر تولید را از ساترا گرفت

مجازیست–یک روز بعد از انتقاد نمایندگان کمیسیون فرهنگی از کارکرد نظارتی ساترا، خبری در خبرگزاری مهر منتشر شد که بر اساس آن شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای، به کمک سامانه‌ای به نام الماس ناظر بازار نمایش خانگی آنلاین خواهد بود.

بیشتر بخوانید: احتمال بازگشت نظارت بر VODها به ارشاد

غلام‌رضا میرحسینی، دبیر شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای در گفت‌وگو با زومیت اعلام می‌کند که از این به بعد کار ساترا تنها ارائه مجوز خواهد بود و نظارت بر محتوای تولیدات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بر عهده این شورا خواهد بود. آن‌طور که او به زومیت توضیح می‌دهد این شورا که مردادماه امسال و به دستور مستقیم علی عسگری، رئیس سابق سازمان صدا‌وسیما راه‌اندازی شده است، پله آخر اختلاف‌های وزارت ارشاد با صداوسیما در زمینه مقررات‌گذاری برای سرویس‌های VOD است.

غلام‌رضا میرحسینی، دبیر شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای در گفت‌وگو با زومیت:

  • هدف محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای، مراقبت از فضای فرهنگی و ارزش‌های حاکم بر مجموعه‌های نمایشی و برنامه‌های ترکیبی است که هم‌اکنون در بستر فضای مجازی منتشر می‌شود.
  • اعضای حقیقی این شورا عبارت‌اند از آقایان حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، اصغر پورمحمدی که در کارنامه کاری او معاونت سیمای سازمان صداوسیما و مدیریت شبکه سه دیده می‌شود، محسن مهاجرانی، معاون اسبق صدا و معاون اسبق سیما، منصور واعظی، مشاور رئیس سابق رسانه ملى و غلامرضا میر‌حسینی از مدیران سابق صدا‌‌وسیما و مدیر سابق شبکه سه به‌عنوان اعضای حقیقی و نماینده ساترا به‌عنوان عضو حقوقی این شورا انتخاب شده‌اند.
  • رویه شورا به این صورت است که کلیه محتوایی که قرار است در قالب سریال‌های نمایشی و برنامه‌های ترکیبی تولید و در بستر فضای مجازی به‌عنوان رسانه‌های فراگیر صوت و تصویر منتشر شوند، چه در شکل طرح باشد، چه فیلم‌نامه و … در کارگروه‌های تخصصی مختلف کارشناسی این شورا بررسی و این نظرات نهایتأ در شورای اصلی مورد توجه قرار گرفته و نسبت به محتوای اثر اعلام نظر می‌شود.
  • برای ارتباط بهتر با صاحبان اثر هم یک سامانه به نام «الماس» به آدرس almas.irib.ir به‌عنوان درگاه ارتباطی راه‌اندازی شده است.
  • این سامانه برای این است که هر فردی که می‌خواهد مسیر تأیید محتوا و دریافت مجوز محتوا را طی کند، اطلاعات لازم را در سامانه بارگذاری کند.
  • تلاش می‌شود در مدت‌زمان مشخص بر اساس نوع طرح پاسخ اولیه داده شود. اگر احتمالأ درباره نظر کارشناسی شورا ابهام یا سؤالی از طرف ارائه‌دهنده وجود داشته باشد در جلسه ‌حضوری تلاش می‌شود که نقاط مورد ابهام رفع و شفاف‌سازی بهتر صورت بگیرد.

ساترا چه می‌شود؟

  • پیش از این فرایند بررسی محتوا و صدور مجوز انتشار بر عهده ساترا بود؛ اما حالا بررسی محتوا از ساترا جدا شده و به عهده این شورا گذاشته شده ولی صدور مجوز انتشار همچنان بر عهده ساترا است.
  • بعضی آثار در چند ماه اخیر از نظر محتوایی دغدغه‌هایی را ایجاد کرده است و واکنش‌هایی را در جامعه به وجود آورده است و ایرادهایی به این محتوا وارد شده، به همین خاطر هم یک شورای مستقل شکل گرفته تا با نگاه مراقبت و محافظت از فضای فرهنگی، کیان خانواده و حقوق مخاطبان، وظیفه بررسی متون و محتوا را بر عهده داشته باشد.

آیا تولیدات نمایش آنلاین، به تولیدات تلویزیون نزدیک می‌شوند؟

  • این شورا مستقل از حوزه تولید آثار مشابه در رسانه ملی عمل می‌کند. محصولات نمایشی که در صداوسیما شاهد هستیم بر اساس شرایط، امکانات، طیف وسیع و خواستگاه متفاوت مخاطب تولید می‌شود؛ اما آنچه در بستر vod-ها و در پلتفرم‌ها در فضای مجازی ارائه می‌شود طیف متفاوتی از مخاطبان را دربر می‌گیرد (البته ممکن است بخشی از مخاطبان صداوسیما هم در رده این مخاطبان قرار گیرند) در نتیجه آنچه در این حوزه اتفاق میافتد تا حدودی از نظر معیارها و ملاک‌های بررسی متفاوت است.
  • سیاست‌های این شورا محدودکننده یا به عبارتی بازدارنده و مچگیرانه نیست؛ بلکه همراهی با صاحب اثر و تولید‌کننده و سرمایه‌گذار است تا آنچه برای مخاطبان عرضه می‌شود منجر به آسیب نشود یا حداقل آسیب‌هایش بسیار کمتر باشد. یکی از نقش‌های این شورا، نقش مشورتی و همراهی با تولید‌کننده اثر است که بر اساس بایدونبایدها و ضوابط شفاف و روشن انجام خواهد شد.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول