سیاست‌های گوگل دیوانه‌وار است و جلوی اپل باید گرفته شود

مجازیست–تیم سویینی، مدیرعامل شرکت بازی‌سازی و نشر بازی‌های ویدیویی اپیک گیمز، در کنفرانسی جهانی در رابطه با قوانین عادلانه فروشگاه‌های اپلیکیشن که در سئول برگزار شد، به حملات و انتقادات خود علیه دو غول دنیای فناوری، گوگل و اپل، ادامه داد.

به گزارش Phonearena، سویینی در این کنفرانس گفت اپل یک میلیارد کاربر را تنها در یک فروشگاه و یک سیستم پرداخت گیر انداخته و «باید جلوی آن گرفته شود.» به گفته سویینی، اپل از قوانین سرکوب‌کننده کشورهای خارجی تبعیت می‌کند، اما قوانین دموکراتیکی را که کره جنوبی تصویب کرده، نادیده می‌گیرد.

او همچنین از گوگل انتقاد کرد و اقدامات این غول فناوری را برای دریافت کارمزد از تراکنش‌هایی که در پلتفرم خودش پردازش نمی‌شود، «دیوانه‌وار» خواند. او در ادامه گفت به همکاری با کره جنوبی علیه انحصارطلبی مفتخر است.

سخنگوی گوگل، دن جکسون، در ایمیلی به انتقادات سویینی پاسخ داد و گفت که کارمزد خدمات فروشگاه گوگل پلی هیچ‌گاه تنها برای پردازش تراکنش‌ها نبوده است. او افزود که به لطف این کارمزدها است که گوگل می‌تواند سیستم عامل اندروید و گوگل پلی را به صورت رایگان ارائه کند. علاوه‌براین، این کارمزدها به گوگل اجازه می‌دهد در ارائه خدمات امنیتی، توزیع و توسعه در جهت کمک به توسعه‌دهندگان و کاربران سراسر جهان سرمایه‌گذاری کند.

در حال حاضر، اپل در واکنش به انتقادات تیم سوئینی اظهار نظری نکرده است.

این اولین باری نیست که اپیک گیمز از اپل و گوگل انتقاد می‌کند و بیش از یک سال است که با این دو غول دنیای فناوری در حال جدال بر سر مسائل انحصارطلبی و رفتارهای ضد رقابتی است. داستان از جایی شروع شد که اپیک گیمز در بازی موبایل فورتنایت به یک سیستم پرداخت دیگری لینک داد؛ اقدامی که شرایط ذکر شده در قرارداد این شرکت با اپل و گوگل را نقض می‌کرد. بعد از این اقدام، اپل به سرعت این بازی را از اپ استور حذف کرد و کمی بعد، فورتنایت از گوگل پلی نیز حذف شد.

دلیل نقض قرارداد این بود که هر دو فروشگاه از هر خرید، ۳۰ درصد کارمزد دریافت می‌کردند و اپیک گیمز سعی داشت با لینک دادن به یک سیستم پرداخت دیگر، این قانون را دور بزند.

اپیک گیمز علیه انحصارطلبی اپل و گوگل در دادگاه دعاوی حقوقی مطرح کرده است. در پاسخ به این اتهامات، هر دو شرکت اعلام کرده بودند که کارمزدی که از خرید کاربران از طریق اپ استور و گوگل پلی دریافت می‌کنند، برای امنیت کاربران خرج می‌شود و از طرفی، این فروشگاه‌ها برای اپلیکیشن‌های توسعه‌دهندگان،‌ مخاطبان جهانی فراهم می‌کنند.

با این حال، تیم سوئینی این اقدامات را تضعیف اصول بنیادین اینترنت توصیف می‌کند. به اعتقاد او، این سیاست‌ها آنقدر محدودکننده هستند که «اگر اینترنت بعد از گوشی هوشمند اختراع شده بود، اپل و گوگل از قرار گرفتن تمام مرورگرهای وب روی پلتفرم‌های خود جلوگیری می‌کردند.»

اپیک گیمز برای بازی‌های پی‌سی، فروشگاه مخصوص خود را دارد و از تراکنش‌های کاربران در این پلتفرم،‌ کارمزد دریافت می‌کند که نسبت به کارمزد گوگل و اپل کمتر است. در واقع، سویینی مخالف دریافت کارمزد از تراکنش‌های کاربران نیست، بلکه مخالف انحصارگرایی است و اصرار دارد سازمان‌های ضدانحصار نباید اجازه دهند یک شرکت کنترل کل بازار را به دست بگیرد و بعد، سیاست‌های خود را در بازارهای نامرتبط تحمیل کند.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول