«تأثیر اسنودن» در دنیای حریم خصوصی و امنیت آنلاین

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از مردم‌سالاری، افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن متخصص جوان امنيت ديجيتال درباره پروژه «پريسم» و جاسوسي‌هاي گسترده آژانس امنيت ملي آمريکا (NSA) روي ارتباطات ديجيتال شهروندان در سراسر جهان آن‌قدر تکان‌دهنده بود که حالا بحث درباره «تاثير اسنودن» (Snowden Effect) را در عرصه‌هاي گوناگوني مي‌توان پي گرفت؛ از معادلات ژئوپلتيک و ديپلماتيک سياست جهاني گرفته تا زير و بم زندگي آنلاين و آفلاين شهروندان در هر نقطه‌اي از کره زمين که به شبکه‌هاي جهاني ارتباطات متصل است.

اسنودن با صدايي رسا و به شکل مستند اهميت حراست از حريم خصوصي و امنيت آنلاين کاربران در برابر تلاش‌هاي پنهان و سيستماتيک دولت‌ها براي شنود رهگيري و تجسس الکترونيک ارتباطات ديجيتال را به دنيا نشان داد. او نشان داد که اينترنت در کنار همه مواهبي که براي جوامع بشري به ارمغان مي‌آورد، تا چه اندازه شهروندان را در برابر جاسوسي مخوف دولت‌ها آسيب‌پذير مي‌کند.

اسنودن نشان داد که در عصر اينترنت دست دولت‌ها آن‌قدر براي تجسس در ارتباطات باز است که حتي داده‌ها و پيام‌هاي رمزگذاري‌شده هم از گزند برنامه‌هاي تهاجمي آنها براي جاسوسي در امان نيستند و در يک کلام، حريم خصوصي حتي اگر نمرده باشد، عملا در عصر انفجار اينترنت “توهمي بيش نيست” و روش‌هاي رايج کاربران سراسر جهان براي به‌اشتراک‌گذاري داده‌ها، در برابر سيستم جاسوسي دولت‌ها آسيب‌پذيري‌هاي بسيار بزرگي دارد.

آگاهي‌بخشي و شفافيت

اگر اسنودن نبود حتما به اين زودي‌ها نمي‌فهميديم که تمرکز حاکميت اينترنت در دست آمريکا چه مخاطرات عظيمي براي آينده اينترنت دارد. وقتي همه غول‌هاي جهان تکنولوژي از مايکروسافت و گوگل گرفته تا اپل و فيس‌بوک براي تسهيل رفت‌وآمد جاسوسان آژانس امنيت ملي به سرورهاي خود “در پشتي” براي آنها تعبيه مي‌کنند، ديگر اعتماد کردن به سرويس‌هايي که ارائه مي‌کنند به سادگي ممکن نيست.

پيش از رسوايي NSA تا اين اندازه روشن نمي‌دانستيم با پروژه‌هاي عظيم داده‌کاوي (Data Mining) که دولت‌ها و به‌خصوص دولت آمريکا در دست اجرا دارند، براي آن‌که داده‌ها و فعاليت‌هاي خصوصي کاربران در اينترنت واقعا خصوصي بماند، انقلابي بزرگ بايد در عرصه امنيت و حريم خصوصي رخ دهد. در پي همين افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن است که حالا متخصصان امنيت در بسياري از کشورهاي جهان به تکاپو افتاده‌اند تا روند جاري را متحول کنند؛ با راه‌اندازي سرويس‌هاي ملي در برابر سرويس‌هاي جهان‌گيري که با آژانس امنيت ملي آمريکا همکاري‌هاي تنگاتنگي دارند، با تلاش براي خلق پروتکل‌هاي قدرتمندتر امنيتي، با طرح‌ريزي ساختاري متفاوت براي بازگرداندن حقوق ازدست‌رفته ديجيتال به زندگي آنلاين کاربران.

آن‌طور که گلن گرين‌والد، روزنامه‌نگار گاردين مي‌گويد: «اسنودن از اين‌که چنين بحث‌هاي گسترده‌اي درباره امنيت آنلاين و حريم خصوصي در سراسر جهان برانگيخته بسيار خشنود است؛ اين دقيقا مهم‌ترين هدف او از افشاگري پيرامون جاسوسي‌هاي پنهاني آژانس امنيت ملي آمريکا است».

اطلاع‌رساني به شهروندان سراسر جهان و آگاهي‌بخشي به آنها درباره پي‌آمدهاي اين سياست‌هاي تهاجمي، مقدمه ايجاد تغيير است، چون در نهايت چيزي جز قدرت شهروندان نمي‌تواند سازمان‌هايي نظير NSA را وادار به بازنگري در سياست‌هاي خود کند.

در کنار جنبه‌هاي مثبت افشاگري‌هاي اسنودن، سويه‌هاي تاريکي هم وجود دارد. تروريست‌ها، هکرها، فعالان «بازار سياه ديجيتال» و ديگر مجرمان هر دو جهان آنلاين و آفلاين مطمئنا از اطلاعات محرمانه‌اي که افشا شده سوء استفاده خواهند کرد. اما دولت آمريکا سخت در تلاش است تا با تمرکز صرف روي اين سويه‌هاي تاريک، ادوارد اسنودن را پديده‌اي خطرناک نشان دهد که امنيت ملي اين کشور را در معرض تهديدات جدي قرار داده است.

هفته گذشته آژانس امنيت ملي آمريکا اعلام کرد که گروه‌هاي تروريستي پس از افشاي اطلاعات محرمانه توسط اسنودن، روش‌هاي ارتباطي خود را تغيير داده‌اند تا از رادارهاي جاسوسي اين سازمان عظيم بگريزند. کيث الکساندر، رئيس NSA اين مساله را «خسارتي بزرگ و برگشت‌ناپذير» خوانده است. مقامات اطلاعاتي آمريکا همچنين مي‌گويند کنترل پي‌آمدهاي اين افشاگري‌ها از عهده ادوارد اسنودن و ديگر کساني که با او براي تحقق اهدافش همکاري مي‌کنند، خارج است و بسياري از آسيب‌هايي که از جانب اين افشاگري‌ها به امنيت ملي آمريکا وارد شده، جبران‌ناپذير است. اين‌که اسنودن براي جهان امروز «تهديدي بزرگ» است يا «فرصتي بي‌نظير» مساله‌اي است که تاريخ درباره آن قضاوت خواهد کرد. هنوز اين بازي به پايان نرسيده و مشخص نيست که بازنده‌ها و برنده‌هاي بزرگ اين افشاگري‌ها چه کساني خواهند بود. گذشته از اين، روزهاي پرخبر بيشتري هم در پيش است. اما اين نکته آشکار است که روايت محافل اطلاعاتي وابسته به دولت آمريکا، همه ماجرا نيست و «تاثير اسنودن» دامنه گسترده‌اي به پهناي سراسر جهان دارد.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول