آموزش و مهارت آموزی ۲ راه مهم مقابله با تهدیدات فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین یاسر خلیلی، یکی از کارشناسان مذهبی استان گلستان، در همایش جوان و مدیریت فضای مجازی، گفت: امروز فضاهای مجازی همانند دریای مواجی از تکنولوژی هستند که می‌طلبد توجه ویژه‌ای نسبت به آن صورت گیرد.

وی با اشاره به احادیث وارده که باید فرزندان خود را بادانش روز تربیت کرد، افزود: با توجه به امکاناتی که در اختیار فرزندان است باید تلاش کرد تا آنان را به‌درستی با ابزارها آشنا کرد.

حجت‌الاسلام خلیلی اظهار داشت: سازمان‌دهی انواع گروه‌های اجتماعی مجازی، توسعه مشارکت‌های اجتماعی، به اشتراک گذاشتن علاقه‌مندی‌ها توسط اعضا، ایجاد محتوا توسط اعضا و تبلیغات هدفمند اینترنتی از اهداف و کارکردهای شبکه‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به مزایای شبکه‌های اجتماعی، تصریح کرد: انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، افزایش قدرت تحلیل و تقویت روحیه انتقادی، امکان عبور از مرزهای جغرافیای و آشنایی با افراد، شکل‌گیری و تقویت خرد جمعی و تبلیغ و توسعه ارزش‌های انسانی و اخلاقی در عرصه جهانی ازجمله مزایای شبکه‌های اجتماعی است.

این کارشناس مذهبی گفت: شکل‌گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، نقض حریم خصوصی افراد، انزوا و دور ماندن از محیط‌های واقعی اجتماع از پیامدهای منفی شبکه‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به مصون ماندن کاربران شبکه‌های اجتماعی از آسیب‌های احتمالی و بهره‌برداری از آثار مثبت، گفت: ایجاد راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی سالم و مفید برای مبارزه با شبکه‌های اجتماعی مخرب به آموزش و فرهنگ‌سازی، نظارت کارشناسانه مستمر بر فضای جوامع مجازی و برنامه‌ریزی برای آینده باید استفاده شود.

و همچنین سیدعلی میرباقری افزود: امروز باید حوادث را به موقع رصد کنیم تا پدیده‌هایی که در اجتماع وجود دارد منشاء بحران‌های اجتماعی نشود.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری گلستان تصریح کرد: نوع استفاده از فضای مجازی باید به صورتی باشد که به آن حرمت ببخشد تا بحران‌های اجتماعی و سیاسی ایجاد نشود.

به گفته وی، اگر امروز از این فضاها غفلت شود و با تردید به این فضاها نگاه شود با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم و اگرشرایط به درستی رصد نشود عقب می‌افتیم.

وی افزود: اگر فضاها به درستی درک شود و متناسب با آن برنامه‌ریزی شود شرایط جامعه مناسب می‌شود و جامعه‌ای پویا خواهد بود که به درستی موقیعت کنونی خود را بشناسد و بداند کجا قرار دارد و اتفاقات پیش رو را درک کند.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری گلستان اظهار کرد: زمانی جهان دهکده‌ای کوچک بود که به واسطه رسانه‌ها و ماهواره همه اطلاعات در دسترس بود اما امروز همین فضا به سمت جهانی سیاسی پیش می‌روند و‌ این فضاها نمی‌تواند نباشد، پس باید مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: حتی اگر این فضاهای مجازی امن هم باشد هر لحظه می‌تواند بحران ایجاد کند، پس باید با جدیت وارد این مقوله شویم و آن را مدیریت کنیم.

مدیرکل سیاسی انتخاباتی استانداری گلستان گفت: جامعه ما هرسال ممکن است یک میلیون پرونده قضایی و حدود ۱۵۰ هزار طلاق دااشته باشد و این نارضایتی‌ها از راه همین فضاهای مجازی ایجاد می‌شود که نوعی از بی‌اعتمادی را رواج می‌دهد.

وی افزود: در جامعه اگر اعتمادسازی و اگر خدمت به مردم و امیدواری به درستی انجام شده و حکومت به مردم اعتماد داشته باشد، حوادثی از این دست، حکومت را دستخوش تهدید قرار نمی‌دهد.

میرباقری گفت: شرایط امروز ما بسیار حساس و آستانه تحمل مردم نیز کم است و این فضاها می‌تواند بستری ناامن در هر جامعه‌ای باشد، اما بافهم درست می‌توانیم از این بستر حداکثر استفاده را در راستای ترویج حقایق دینی، ارزش‌های اسلامی و گسترش اخلاق در جامعه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام عباس وطن‌پرست دیگر کارشناس حوزه فضای مجازی از قم نیز گفت: مشکل اصلی ما با فضای مجازی نیست بلکه استفاده درست از این فضا و جلوگیری از اثرات منفی آن بر جامعه و خانواده‌هاست.

وی مدعی شد که امروز شبکه‌های مجازی ۴۵ آسیب جدی بر افراد جامعه و خانواده‌ها وارد می‌کنند که اگر استفاده از این شبکه‌ها درست مدیریت نشود، لطمه سنگینی به فرهنگ و اعتقادات و ارزش‌های اسلامی وارد می‌شود.

حجت‌الاسلام وطن‌پرست، فرهنگ‌سازی و آموزش را مهم‌ترین راهکار مقابله با آسیب‌های شبکه‌های فضای مجازی دانست و اضافه کرد: این شبکه‌ها نشاط را از خانواده‌ها دور کرده و قبح برخی گناهان و اعمال ناروا را در جامعه شکسته است.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی گلستان نیز در این جلسه افزایش آگاهی و مهارت افراد و خانواده‌ها را نسبت به تهدیدات فضای مجازی مهم دانست و گفت: رعایت نکردن نکات امنیتی لازم در فضای مجازی، خطرات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

سرهنگ حبیب اله رجبلی افزود: امروز بسیاری از جرائم حوزه فضای مجازی مثل برداشت از حساب بانکی، کلاه‌برداری، ایمیلی، پیامکی و سرقت رمز عابر بانک، هتک حرمت و عفت عمومی و نشر اکاذیب به دلیل ناآگاهی کاربران این حوزه اتفاق می‌افتد.

وی، تأمین امنیت فضای مجازی و تبادل اطلاعات، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش‌های انسانی در حوزه فضای مجازی، حفظ حریم شخصی و آزادی‌های مشروط در فضای مجازی و حفظ زیرساخت‌های جامع کشور در برابر حملات الکترونیکی را از اهداف اصلی تشکیل پلیس فتا در ناجا برشمرد.

سرهنگ رجبلی با تأکید بر ضرورت آموزش کاربران اینترنت با تهدیدات و جرائم این حوزه اضافه کرد: پلیس وظیفه دارد در حد توان و امکانات، هشدارها و آموزش‌های لازم را برای حفاظت کاربر از اطلاعات شخصی بدهد تا کاربران به دلیل ناآگاهی با مشکل در این بخش مواجه نشوند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول