برنامه وزارت ورزش برای راه‌اندازی شبکه اجتماعی مادران

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از روزنامه آرمان، مدت‌زمان زیادی از فراگیرشان شبکه‌های اجتماعی و موبایلی نظیر وایبر، واتس‌اپ، تلگرام و… نمی‌گذرد اما اخبار و اظهارنظرها این بار نشان‌دهنده‌ای این است که این شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت برق و باد در حال فراگیر شدن هستند و افراد مختلف در سنین و موقعیت‌های مختلف از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند. هرگاه نام اینترنت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی آورده می‌شود شاید به اولین چیزی که فکر کنیم این است که این ابزارها توسط جوانان یا اقشار تحصیل‌کرده جامعه به کار گرفته می‌شوند. باوجوداین، آن‌طور که یک مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان به‌تازگی اعلام کرده است این زنان خانه‌دار هستند که بیشترین استفاده را از وایبر و تلگرام دارند. همین واقعیت باعث شده است که محمدرضا رستمی از راه‌اندازی شبکه اجتماعی مادران خبر دهد.
ایران با ۹٫۵ میلیون کاربر در صدر استفاده‌کنندگان از وایبر است. در زمینه استفاده از تلگرام دومین کشور دنیا و در استفاده از لاین سومین کشور دنیا هستیم. ۳٫۵ میلیون کاربر واتس‌اپ و ۳ میلیون کاربر اینستاگرام در کشور وجود دارند. ۲۷ درصد از استفاده‌ای که از اینترنت می‌شود برای حضور در شبکه‌های اجتماعی است. زنان ۶۹ درصد و مردان ۴۷ درصد تمایل به دوست‌یابی در شبکه‌های اجتماعی دارند. آمار ذکرشده به‌خوبی استفاده بالا از شبکه‌های اجتماعی موبایلی را نشان می‌دهند. هرروز هم آمار جدیدی از نفوذ بالای این رسانه‌ها در میان قشر خاصی مانند پزشکان، نوجوانان، دانشجویان و تأثیری که این استفاده بر زندگی آن‌ها گذاشته است منتشر می‌شود. اعلام‌های جدید هم از استقبال بالای زنان خانه‌دار از نرم‌افزارهای وایبر و تلگرام حکایت دارند.
بالا بردن سواد رسانه‌ای مادران
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان معتقد است که اگر سواد رسانه‌ای مادران افزایش یابد می‌توان از مزایای شبکه‌های مجازی به‌عنوان تجارت و آموزش استفاده کرد. او گفت: الآن عمومیت گرایش به فضای مجازی در بین همه اقشار جامعه وجود دارد اما زنان خانه‌دار چون کمتر درگیری دارند میزان استفاده‌شان بالا است؛ البته هنوز آمار نگرفته‌ایم که میزان استفاده گروه‌های اجتماعی مانند دانشجویان، دانش آموزان یا زنان و مردان چقدر است اما آنچه شواهد نشان می‌دهد زنان خانه‌دار بیشترین استفاده را دارند. ازاین‌رو ما تصمیم گرفتیم با افزایش سواد رسانه‌ای در میان تمام گروه‌ها به‌ویژه زنان و مادران آسیب‌های این موضوع را کنترل کنیم چون تنها تعداد محدودی از کاربران که در این زمینه تخصص دارند نحوه استفاده را می‌دانند. البته به نظر من این موضوع تفاوتی در میان زن و مرد وجود ندارد چون هر دو در این فضا فعالیت زیادی دارند. باید بدانیم که مصرف رسانه‌ای شامل چه رسانه‌هایی، به چه میزان و به چه شکل و کاربردی است. خبر آنلاین نوشت؛ او افزود: چون بیشتر زنان باید موردتوجه قرار گیرند چون آن‌ها خانواده را اداره می‌کنند. ازاین‌رو در سال ۹۴ برای مادران به‌ویژه مادران خانه‌دار که تقریباً مصرف آن‌ها از فضای مجازی بیشتر است چون فرصت بیشتری در خانه‌دارند طرح سبک زندگی در عصر رسانه ویژه مادران را اجرا کنیم. مادران چون با جوانان در ارتباط‌اند، اگر سواد رسانه‌ای داشته باشند، در تربیت آن‌ها نقش مهمی دارند، می‌توانند در کنترل استفاده از فضای مجازی مؤثر باشند و موفق‌تر عمل کنند. به‌هرحال اگر سطح آگاهی مردم بالا برود هم خودشان از این فضا مصون می‌مانند و بعد توانایی انتقال این دانش، سواد و آگاهی را به جوانان و خانواده دارند.
راه‌اندازی شبکه اجتماعی مادران
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به طراحی طرح سبک زندگی در عصر رسانه‌ها، گفت: قصد داریم در قالب این طرح شبکه اجتماعی مادران ایرانی را راه‌اندازی کنیم. درون این شبکه مباحث مربوط به مصرف رسانه‌ها مطرح و به دغدغه‌ها و پرسش‌های مادران پاسخ داده می‌شود. وی افزود: شبکه اجتماعی مادران به‌منظور انتقال تجربیات مختلف بسیار مؤثر است و تعدادی از مشاوران و مدرسان نیز در آن حضور دارند و مادران را راهنمایی می‌کنند. مطالعات مربوط به این شبکه به پایان رسیده و طرح آماده‌شده است. ایسنا نوشت؛ محمدرضا رستمی بابیان اینکه راه‌اندازی شبکه اجتماعی مادران بخشی از طرح سبک زندگی در عصر رسانه‌هاست، اظهار کرد: این برنامه را از سال جاری آغاز کرده‌ایم، چراکه معتقدیم سبد مصرفی شهروندان ایرانی را عمدتاً رسانه‌ها شکل می‌دهند و ما قصد داریم از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و انجام فعالیت‌های ترویجی و برنامه‌های تبلیغی، آگاهی جوانان را برای انتخاب سبک زندگی درست افزایش دهیم. بدین منظور در این طرح سه فاز را طراحی کرده‌ایم.
رفتار زنان خانه‌دار با لیبل ها همخوان نیست
یک فعال اجتماعی در حوزه زنان و کودکان می‌گوید: با یک مشاهده ساده و توجه به گفت‌وگوهای زنان در مکان‌هایی مانند مترو، آرایشگاه‌ها، اتوبوس و … می‌توان استقبال بالای زنان از شبکه‌های اجتماعی و موبایلی را حدس زد. زنان خانه‌دار بخش زیادی از اطلاعات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی موبایلی به دست می‌آورند، بدون آنکه آموزش خاصی به آن‌ها داده شود. ثریا عزیز پناه می‌افزاید: باید از کم و کیف اطلاعاتی که در این شبکه‌ها ردوبدل می‌شود، اطلاعات درستی به دست آورد تا بتوان در مورد آن‌ها قضاوت کرد. بخش زیادی از استفاده‌ای که زنان خانه‌دار از شبکه‌های اجتماعی دارند مانند سایر اقشار جامعه است و نباید آن‌ها را جدا کرد. او تصریح می‌کند: نوع رفتار زنان خانه‌دار با برچسبی که روی آن‌ها به‌عنوان زن خانه‌دار خورده است، همخوانی ندارد. به همین دلیل استفاده زیاد آن‌ها از شبکه‌های اجتماع موبایلی باعث تعجب شده است. او تأکید می‌کند: در مورد آموزش‌هایی که به یک قشر خاص مانند زنان خانه‌دار داده می‌شود باید یک سری ملاحظات را مدنظر قرارداد. رایگان بودن این آموزش‌ها، مراعاتی که باید در اطلاعات رعایت شود و متفاوت بودن این آموزش‌ها باید مدنظر قرار گیرد. عزیز پناه ادامه می‌دهد: فقط زمانی آموزش‌ها موفق خواهند بود که اطلاعات درستی که همه جوانب را در نظر می‌گیرد در مورداستفاده زنان خانه‌دار از شبکه‌های اجتماعی موبایلی داده شود.
سواد رسانه‌ای یک پروسه درازمدت است
یک استاد ارتباطات در مورد آموزش‌های لازم در استفاده از رسانه‌ها به «آرمان» می‌گوید: در مورداستفاده از هر تکنولوژی یک مبحثی به نام سواد رسانه‌ای وجود دارد که به‌صورت بلندمدت است. علیرضا حسینی پاکدهی می‌افزاید: زنان خانه‌دار انواع و اقسام مختلفی را دربرمی گیرند. در کوتاه‌مدت فقط می‌توان به آن‌ها یک سری هشدار داد. آموزش دادن یک پروسه درازمدت است و باید از کودکی به افراد آموزش‌های لازم داده شود. خانواده‌ها باید به فرزندان خود آموزش بدهند و این آموزش در مدارس هم در کنار سایر مواد درسی باید ادامه داشته باشد. او تصریح می‌کند: در انگلستان، ژاپن و آمریکا به افراد از کودکی و در طی دوران زندگی‌شان آموزش‌های لازم داده می‌شود تا سواد رسانه‌ای آن‌ها بالا رود و استفاده درست از رسانه داشته باشند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول