«بومی سازی» شاه کلید حاکمیت در فضای مجازی

مجازیست-سمیه نوش آبادی، دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی در استان همدان:

  • همانطور که عدول از مرزهای جغرافیای کشورها به منزله تهدید استقلال و امنیت کشور است ، نفوذ به فضای مجازی و مرزهای مجازی کشور ها نیز نقض کننده استقلال آنهاست زیرا سرویس ها و خدمات غیر بومی قوانین و خواسته های خودشان را به صورت کاملا نامحسوس بر مردم دیگر کشورها تحمیل میکنند و این با استقلال کشور و مردم در تضاد است.
  • در سایه شبکه ملی اطلاعات، سرویسها، خدمات و پیام رسان های بومی می توانند با قدرت به کار خود ادامه دهند.
  •  استفاده از سرویس ها و خدمات بومی نه تنها دسترسی مردم به فضای مجازی و اینترنت را محدود نمی کند بلکه موجب کیفیت خدمت رسانی به مردم  وافزایش اشتغال می شود و مهمتر از آن  در بحث حکمرانی فضای مجازی موجب رسیدن کشور به نقطه امن می شود، زیرا هرچه وابستگی به خدمات و سرویسهای غیربومی بیشتر باشد نفوذپذیری کشور از نظر امنیتی و فرهنگی بیشتر خواهد شد.
  •  با توجه به کشورهایی مثل آمریکا و آلمان که پیشگام در بومی سازی سرویسها و خدمات اینترنتی هستند؛ اهمیت این موضوع در کشورهای اروپایی و امریکایی به خوبی درک شده است و دولتها در دنیا با صرف بودجه های کلان و استفاده از  نخبگان خود همه توانشان را در بومی سازی فضای مجازی به کار می­بندند اما در ایران دولت بودجه و تسهیلات کافی برای این امر اختصاص نمیدهد و همین امر موجب شده است یا در برخی خدمات مانند خدمات سرورهای ابری (cloud) بسیار عقب باشیم یا خدماتی مانند شبکه های اجتماعی و پلتفرم ها در رقابت با انواع مشابه خارجی خود ضعف هایی داشته باشند.
  • اگر به دنبال خنثی کردن تهاجم فرهنگی و مقابله با جنگ نرم هستیم باید بدانیم که مهم ترین و اساسی ترین اصل در موفقیت ما بومی سازی سرویس ها و خدمات مبتنی بر اینترنت است . با بومی سازی سرویسها خود به خود فرهنگ، زبان و نگرش مردم بومی می شود.
  • خوشبختانه در برخی از خدمات و سرویسها مانند کیف پول الکترونیکی (E-valet)، نرم افزار بورس، بسیاری پیام رسان ها مانند ایتا، سروش، گپ، بله و … بومی سازی انجام شده است که نیاز به تخصیص بودجه و پهنای باند و حمایت دولت و مردم برای ارتقای این سرویسها داریم؛ اما در برخی زمینه ها مانند سرورهای ابری بومی سازی جدی انجام نشده است و این برای ما بسیار خطرناک است.
  • سرور ابری یکی از خدمات بسیار مهم است که با اطلاعات و داده های کاربران در ارتباط است و حکم هسته مرکزی فضای مجازی را داشته و از خدمات مبنایی و اساسی است. استفاده از سرویس های (cloud)  بیگانگان میتواند خطرات امنیتی بسیاری برای مردم و کشور داشته باشد.
  • امروزه که فضای مجازی به مهم ترین بخش فعالیتهای روزانه مردم تبدیل شده است و حتی فرزندان ما از سنین پایین نیازمند آموزش های مجازی به جای رفتن به مدرسه هستند، اهمیت استفاده از سکوهای داخلی و شبکه های اجتماعی بومی به اندازه حفظ جان مردم است. زیرا آسیب ها و خطرات شبکه های خارجی بر روی روح و روان و فرهنگ و تفکر کودکان و نوجوانان معادل از دست دادن نیروهای جوان و متفکر آینده کشور است.

/عصر همدان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول